internet kultura/sztuka/rozrywka

Polacy w wolnym czasie streamują rozrywkę

12.12.2024 | Play

Czas wolny najchętniej spędzamy przed ekranem, oglądając filmy, programy i seriale – tak wynika z badania zrealizowanego na zlecenie operatora telekomunikacyjnego Play. Dane wyraźnie pokazują, że serwisy streamingowe na dobre zdobyły serca Polaków. Widać to szczególnie wśród osób do 44. roku życia. Telewizja wciąż jednak walczy o uwagę odbiorców, oferując dobrze im znane treści i prostotę. W tym kontekście w tak lubianych streamingach Polacy dostrzegają kilka wad. Są jednak sposoby, by sobie z nimi poradzić.

Play postanowił zapytać Polaków, jak spędzają czas wolny. W tym celu w listopadzie 2024 roku, za pośrednictwem ogólnopolskiego panelu badawczego Ariadna, przeprowadził badanie na reprezentatywnej próbie 1114 dorosłych Polaków. Wyniki? Nie zaskakują – aż 58 proc. respondentów deklaruje, że wolne chwile spędza przed ekranem, oglądając ulubione programy, filmy i seriale. Wśród nich 48 proc. preferuje serwisy streamingowe, a 52 proc. wybiera tradycyjną telewizję. Ponadto 55 proc. chętnie korzysta w tym czasie z internetu, 44 proc. relaksuje się przy książkach, a 43 proc. wybiera aktywność fizyczną.

Plusy i minusy rozrywki online

Choć Polacy dużo i chętnie korzystają z serwisów streamingowych, nie brakuje rzeczy, które nas w nich irytują. Zapytani o wady tego sposobu oglądania treści, użytkownicy najczęściej wskazują na rosnące ceny subskrypcji (57 proc. odpowiedzi). Kolejnym wyzwaniem jest konieczność rejestracji i zakładania osobnego konta w każdym serwisie (35 proc.) oraz rozproszenie interesujących treści między wieloma platformami. 32 proc. badanych narzeka na konieczność subskrybowania kilku serwisów, by uzyskać dostęp do interesujących ich filmów i seriali. Dla 31 proc. problemem są automatyczne płatności, które utrudniają kontrolę wydatków.

Z drugiej strony, serwisy streamingowe mają wiele zalet – stąd ich popularność. Według badania Play kluczową korzyścią jest dla nas elastyczność – możemy oglądać, co chcemy i kiedy chcemy (68 proc.). Dodatkowo, cenimy brak przerw reklamowych (15 proc.) oraz możliwość obejrzenia całego sezonu serialu na raz (15 proc.), co doceniają praktykujący tzw. binge-watching.

Skakanie po kanałach czy streaming?

Mimo rosnącej popularności serwisów streamingowych telewizja wciąż cieszy się dużym uznaniem – w całej populacji wybiera ją ponad połowa badanych (52 proc.). Do największych atutów tej tradycyjnej formy rozrywki widzowie zaliczają przywiązanie do ulubionych programów (56 proc. wskazań wśród preferujących telewizję). Ważne są także stałe godziny emisji (18 proc.), które ułatwiają planowanie dnia, oraz prostota obsługi (21 proc.), szczególnie doceniana przez starszych widzów.

Chociaż często uważa się, że streaming to domena młodych, a telewizja – starszych pokoleń, to badanie zrealizowane dla Play pokazuje, że podział ten nie jest aż tak jednoznaczny. W grupie 18–24 lata streaming dominuje – wybiera go aż 72 proc. respondentów. Jednak tradycyjna telewizja wciąż znajduje swoich zwolenników: w grupie wiekowej 25–34 lata co trzeci badany woli włączyć telewizor niż korzystać z platform online.

Co więcej, streaming zyskuje na popularności także wśród starszych odbiorców. W grupie wiekowej 55+ korzysta z niego już 27 proc. respondentów, co świadczy o stopniowym oswajaniu się starszego pokolenia z nową technologią.

Internet stacjonarny – podstawa domowej rozrywki

Badanie pokazuje również, że poza telewizyjną rozrywką Polacy równie chętnie spędzają czas wolny, surfując po internecie – taką aktywność wskazało aż 55 proc. ankietowanych. Internet stacjonarny to dla nas podstawa: 80 proc. respondentów korzysta z tego rodzaju łącza w swoich domach. Co najczęściej robimy online? Zdecydowana większość przegląda strony internetowe (77 proc.), słucha muzyki (17 proc.), gra w gry (15 proc.) i oczywiście ogląda serwisy streamingowe (58 proc.).

Play łączy dwa światy

Badanie zrealizowano na zlecenie Play, którego oferta telewizyjna łączy zalety klasycznej telewizji z dostępem do kanałów streamingowych. Dzięki Telewizji Nowej Generacji klient co miesiąc może rozszerzyć listę do 100 najpopularniejszych kanałów o dodatkowe pakiety serwisów streamingowych i kanałów tematycznych. Dzięki temu płaci raz, kontroluje wydatki i nie musi rejestrować się w każdym serwisie osobno. Play oferuje najwięcej serwisów streamingowych wśród operatorów na rynku, w tym: Netflix, Max, FilmBox+, CANAL+ Online, Viaplay, oraz jako jedyny SkyShowtime i Amazon Prime. Dla amatorów telewizji operator ma też tradycyjną ofertę z nawet 215 kanałami w pakiecie.

kontakt dla mediów
Katarzyna Tajak-Pietrowska
Ekspertka ds. Komunikacji Korporacyjnej, Play
Katarzyna Tajak-Pietrowska

pr@play.pl

Katarzyna Bonk
Specjalistka ds. Komunikacji Korporacyjnej, Play
Katarzyna Bonk

pr@play.pl

Ewa Sankowska-Sieniek
Kierowniczka ds. PR, Play
Ewa Sankowska-Sieniek

pr@play.pl

Krzysztof Olszewski
Dyrektor Departamentu Komunikacji Korporacyjnej, Play
Krzysztof Olszewski

pr@play.pl

informacje o firmie

załączniki

kontakt dla mediów
Katarzyna Tajak-Pietrowska
Ekspertka ds. Komunikacji Korporacyjnej, Play
Katarzyna Tajak-Pietrowska

pr@play.pl

Katarzyna Bonk
Specjalistka ds. Komunikacji Korporacyjnej, Play
Katarzyna Bonk

pr@play.pl

Ewa Sankowska-Sieniek
Kierowniczka ds. PR, Play
Ewa Sankowska-Sieniek

pr@play.pl

Krzysztof Olszewski
Dyrektor Departamentu Komunikacji Korporacyjnej, Play
Krzysztof Olszewski

pr@play.pl

informacje o firmie