internet sprawy społeczne

Oszuści w sieci podszywają się pod Rossmanna

W mediach społecznościowych pojawił się nowy rodzaj oszustwa. Cyberprzestępcy podszywają się pod markę Rossmann oferując wartościowe karty podarunkowe za 9 złotych.

Mechanizm działania oszustów jest prosty i niestety bardzo skutecznie wykorzystuje efekt FOMO (Fear of Missing Out – strach przed przegapieniem okazji).

  • Cyberprzestępcy publikują w mediach społecznościowych atrakcyjne oferty kart podarunkowych Rossmanna.
  • Karty o wartości kilkuset złotych mają trafić do odbiorcy po uiszczeniu symbolicznej opłaty za przesyłkę w wysokości 9 złotych.
  • Osoby, które dają się zwieść fałszywej ofercie zostają przekierowane na strony łudząco podobne do witryny Rossmanna, gdzie proszone są o podanie swoich danych osobowych i szczegółów karty płatniczej.
  • Ofiary oszustwa nie otrzymują oczywiście obiecanej karty podarunkowej, a ich podstępnie pozyskane dane pozostają w rękach cyberprzestępców.

Do czego mogą posłużyć wyłudzone dane?

Konsekwencje podania danych osobowych cyberprzestępcom mogą być bardzo poważne. Najczęstsze to uruchomienie niepożądanych, płatnych subskrypcji, przeprowadzanie nieautoryzowanych transakcji z wykorzystaniem danych karty płatniczej, a nawet całkowite wyczyszczenie konta bankowego ofiary.

Zachowaj ostrożność

Podczas zakupów online powinniśmy być czujni i krytycznie przyglądać się atrakcyjnym ofertom. Jak odróżnić prawdziwe promocje od oszustw?

  • Nietypowo niska w stosunku do wartości produktu cena zawsze powinna budzić nieufność.
  • Autentyczne promocje ogłaszane są przez zweryfikowane profile w mediach społecznościowych.
  • Należy upewnić się, że domena sprzedawcy nie jest łudząco podobną do oryginału fałszywką (np. różniącą się jedynie jedną literą od oryginalnej).
  • Sygnałem ostrzegawczym powinna być wątpliwa jakość strony – błędy językowe, niespójność graficzna lub brak certyfikatu SSL.

Co zrobić w przypadku oszustwa

Jeśli nie udało się zachować ostrożności w sieci i podejrzewamy, że doszło do oszusta, najważniejsze jest szybkie działanie. Należy natychmiast zastrzec kartę płatniczą i zgłosić incydent bankowi. Warto pamiętać o zachowaniu wszystkich dowodów oszustwa.

Pamiętajmy, że pomimo coraz bardziej rozwiniętych zabezpieczeń i ogromnych nakładów firm i instytucji na zapewnienie konsumentom cyberbezpieczeństwa, najlepszą obroną przed oszustwem w świecie cyfrowym jest nasza świadomość i czujność.

kontakt dla mediów
Rzecznik Prasowy Rossmann SDP Sp. z o.o., +48 691 521 009
Agata Nowakowska

Agata_Nowakowska@rossmann.com.pl

Rossmann SDP Sp. z o.o.
Dział PR

Rzecznik_Prasowy@rossmann.com.pl

tel: +48 42 61 39 113

informacje o firmie
kontakt dla mediów
Rzecznik Prasowy Rossmann SDP Sp. z o.o., +48 691 521 009
Agata Nowakowska

Agata_Nowakowska@rossmann.com.pl

Rossmann SDP Sp. z o.o.
Dział PR

Rzecznik_Prasowy@rossmann.com.pl

tel: +48 42 61 39 113

informacje o firmie