transport ekonomia/biznes/finanse

Elektromobilność w praktyce – regulacje dotyczące budowy stacji ładowania w Polsce

26.11.2024 | E.ON Polska

Wraz z dynamicznym rozwojem rynku elektromobilności w Polsce wdrażane są nowe regulacje prawne związane z budową infrastruktury ładowania pojazdów elektrycznych. Zmieniające się przepisy wymagają od zarządców nieruchomości komercyjnych oraz mieszkalnych dostosowania się do nowych wymogów. Damian Pazik, menedżer produktu eMobility w E.ON Polska, wskazuje na kluczowe elementy w tych regulacjach  oraz określa ich wpływ na użytkowanie budynków komercyjnych i mieszkalnych.

Podstawy prawne dotyczące elektromobilności

Wiodącym dokumentem regulującym sektor eMobility w Polsce jest ustawa o elektromobilności i paliwach alternatywnych, a także jej nowelizacja.

–  Punktem wyjścia w kontekście budowy infrastruktury ładowania jest dla nas ustawa o elektromobilności oraz jej nowelizacja.  Dokumenty te definiują najważniejsze pojęcia oraz określają wymagania dotyczące budowy punktów i stacji ładowania – podkreśla Damian Pazik

W praktyce regulacje te oznaczają, że do 1 stycznia 2025 roku na istniejących parkingach w budynkach komercyjnych z ponad 20 miejscami postojowymi, niezbędne jest zainstalowanie minimum jednego punktu ładowania oraz infrastruktury kanałowej. Podobne wymogi dotyczą nowych budynków niemieszkalnych, przy których na każde 10 miejsc postojowych będzie musiał powstać jeden punkt ładowania dla pojazdów elektrycznych. Obowiązek ten nie obejmie jednak m.in. budynków będących własnością małych lub średnich przedsiębiorstw.

Wyzwania w budynkach mieszkalnych

Z kolei w przypadku budynków mieszkalnych sytuacja wygląda nieco inaczej. Liczba ładowarek nie jest narzucona przez prawo. Jednak osoby, które są zainteresowane zainstalowaniem własnego punktu ładowania, muszą spełnić kilka wymogów.

– Jeżeli chcemy zbudować punkt ładowania na własny użytek w budynku wielorodzinnym, musimy posiadać osobny licznik, aby było wiadomo, ile energii zużyliśmy na potrzeby ładowania pojazdu. Konieczne jest również uzyskanie zgody zarządu wspólnoty, a w przypadku urządzeń o mocy większej niż 11 kW – także zgody technicznej i pozytywnej decyzji wspólnoty wydanej na podstawie głosowania – mówi Damian Pazik.

Różne typy urządzeń do ładowania

Prawo rozróżnia trzy kategorie urządzeń do ładowania pojazdów elektrycznych: punkty ładowania oraz ogólnodostępne i nieogólnodostępne stacje ładowania. Punkty ładowania mogą być częścią większej stacji lub stanowić samodzielne gniazdo, np. trójfazowe. Należy pamiętać, że niektóre stacje ładowania służą też do zasilania pojazdów osób trzecich. Oznacza to, że takie obiekty muszą być poddawane  badaniom Urzędu Dozoru Technicznego (UDT).

– Jeżeli ktoś z zewnątrz ma ładować swój pojazd i nie jest to właściciel danego urządzenia, to wówczas konieczne jest regularne wykonywanie badań technicznych i odbiór UDT. W przypadku stacji nieogólnodostępnych również wymagane są badania, z wyjątkiem sytuacji, gdy ładowarka służy wyłącznie do ładowania własnej floty pojazdów. Jeśli jednak korzystają z niej różni najemcy, konieczne jest spełnienie wymogów UDT. Chodzi tutaj m.in. o kwestie bezpieczeństwa – zauważa Damian Pazik, odnosząc się do różnych potrzeb użytkowników i konieczności zapewnienia odpowiednich zabezpieczeń.

Inwestycje i planowanie infrastruktury

E.ON Polska promuje perspektywiczne planowanie infrastruktury dla eMobility. Dynamiczne zarządzanie mocą – Dynamic Load Managment™ – pozwala na instalację ładowarek, których nominalna moc przekracza możliwości przyłączeniowe budynku. Takie rozwiązania są już standardem m.in. w Skandynawii i Wielkiej Brytanii. Dostosowanie się do nowych przepisów wymaga inwestycji, ale planowanie infrastruktury etapami może znacząco zmniejszyć koszty.

– Jeśli planujemy elektryfikację parkingu, to szczególnie efektywne kosztowo jest planowanie docelowej infrastruktury ładowania. Inwestor może tworzyć ją etapami. W praktyce nie musi instalować od razu wszystkich punktów ładowania. Ważne, aby móc je w łatwy sposób dodać do istniejącego systemu. Taki model działania zwiększy również atrakcyjność budynku dla potencjalnych najemców – tłumaczy Damian Pazik.

Poradnik i wsparcie dla zarządców

Złożoność przepisów prawnych dotyczących elektromobilności skłoniła E.ON Polska do wydania przewodnika dla zarządców budynków. Materiał przygotowany we współpracy z ekspertami prawnymi i podatkowymi jest dostępny bezpłatnie na stronie eondrive.pl. Zawarte są w nim szczegółowe informacje z zakresu obowiązujących regulacji oraz wymogów infrastrukturalnych. Podejmuje także kwestie podatkowe związane z instalacją urządzeń do ładowania pojazdów elektrycznych.

informacje o firmie

O E.ON

Grupa E.ON działa na 15 europejskich rynkach. Obsługuje ponad 50 mln klientów i zatrudnia ponad 78 tysięcy osób – w tym 3500 w Polsce. Wdraża najnowocześniejsze rozwiązania i patenty technologiczne w celu maksymalizacji wydajności sieci energetycznych, zapewnienia stabilności i bezpieczeństwa dostaw energii. E.ON Polska dostarcza energię elektryczną do ponad miliona odbiorców na terenie Warszawy i okolic.

 

załączniki

informacje o firmie

O E.ON

Grupa E.ON działa na 15 europejskich rynkach. Obsługuje ponad 50 mln klientów i zatrudnia ponad 78 tysięcy osób – w tym 3500 w Polsce. Wdraża najnowocześniejsze rozwiązania i patenty technologiczne w celu maksymalizacji wydajności sieci energetycznych, zapewnienia stabilności i bezpieczeństwa dostaw energii. E.ON Polska dostarcza energię elektryczną do ponad miliona odbiorców na terenie Warszawy i okolic.