prawo transport

Coraz mniej czasu na instalację tachografów G2V2 w kolejnej grupie pojazdów

18.07.2024 | PKO Leasing
  • W najnowszej edycji poradnika „ABC Przewoźnika” PKO Leasing przypomina firmom z branży transportowej o wymogu korzystania z tachografów drugiej generacji (G2V2).
  • Obowiązek instalacji tzw. inteligentnych tachografów w pojazdach wykorzystywanych na międzynarodowych trasach nakładają na przedsiębiorców przepisy Pakietu Mobilności.
  • Urządzenia mają za zadanie m.in. automatycznie rejestrować przekraczanie granic oraz załadunek i rozładunek, a także w zdalny sposób udostępniać dane służbom kontrolnym.
  • Firmy transportowe mają możliwość wyposażenia swoich pojazdów w tachografy G2V2 finansowane w leasingu.

 

Od 21 sierpnia ub.r. wszystkie nowe pojazdy wykorzystywane w międzynarodowych przewozach drogowych są wyposażone w tachografy G2V2. Do końca 2024 roku te urządzenia obowiązkowo pojawią się w starszych pojazdach, które są pozbawione inteligentnych tachografów, a do 19 sierpnia przyszłego roku w ciężarówkach z tachografami pierwszej generacji. Ostatnie w kolejce po nowy sprzęt stoją pojazdy lekkie o masie od 2,5 do 3,5 t – w tej kategorii czas na instalację urządzeń upływa 1 czerwca 2026 r.

 

- Tachografy G2V2 m.in. automatyzują rejestrację przekraczania granic, zapisują wyładunki i załadunki, pozwalają na 56-dniowe przechowywanie danych i zapewniają zdalny dostęp do nich służbom kontrolnym. Wszystko to ułatwia monitorowanie działania przewoźników w zgodzie z przepisami Pakietu Mobilności, które dotyczą np. czasu jazdy, odpoczynku i delegowania kierowców, okresów cooling off czy legalności operacji kabotażowych. Tegoroczną edycję naszego kompendium wiedzy dla branży transportowej poświęcamy tachografom, bo kolejna grupa pojazdów jest w trakcie lub w  przededniu instalacji tych urządzeń – przedsiębiorcy z sektora mają w związku z tym wiele pytań i szukają dla siebie optymalnego kosztowo i technologicznie rozwiązania – wyjaśnia Piotr Gąska, Dyrektor Rynku Transportu Ciężkiego w PKO Leasing.

 

Opracowanie zmian w przepisach na również na celu wyjaśnienie wątpliwości, które wielu przedsiębiorców ma w związku z początkowym brakiem niektórych funkcji tachografów G2V2. Opóźnienia w dostępności sygnałów satelitarnych, służących do uwierzytelniania zapisów urządzeń, doprowadziły do wprowadzenia tzw. przejściowego tachografu w kwietniu ub.r.

 

- Przypominamy o zasadach i kalendarzu wymiany tachografów także dlatego, że brak instalacji wymaganego Pakietem Mobilności urządzenia równa się karze finansowej – przewoźnicy zapłacą 10 tys. zł, a zarządzający transportem 2 tys. zł. Warto dopowiedzieć, że obowiązek wymiany nie obejmuje przewozów krajowych i przewozów międzynarodowych, ale bez przekraczania granic innych państw członkowskich UE – mówi radca prawny Marek Kliś z EWICENTER.

 

Poradnik „ABC Przewoźnika. Inteligentne tachografy II generacji (G2V2)” można pobrać z tej strony.

 

Jak finansować tachograf G2V2 w leasingu?

Inwestycję w obowiązkowe tachografy można finansować w leasingu, co pozwala m.in. ograniczyć jednorazowy wydatek na zakup urządzeń. Okres spłaty wynosi od 12 do 48 miesięcy – w zależności od leasingu operacyjnego lub finansowego.

 

- W PKO Leasing finansujemy tachografy we współpracy z firmą Lontex, która odpowiada za indywidualny dobór urządzenia do pojazdu i montaż w jednym z warsztatów partnerskich. Transakcje o wartości do 50 tys. zł mogą być realizowane bezpośrednio u Dostawcy w szybkim i prostym procesie, także zdalnie. W przypadku pozostałych transakcji klient może zgłosić chęć finansowania za pomocą formularza kontaktowego na stronie internetowej PKO Leasing i otrzymać indywidualną ofertę – dodaje Piotr Gąska z PKO Leasing.

 

Więcej informacji można znaleźć na stronie: Atrakcyjne finansowanie tachografów (pkoleasing.pl)

kontakt dla mediów
Ewelina Kaska
Ekspert ds. PR PKO Leasing, PKO Leasing
Ewelina Kaska

ewelina.kaska@pkoleasing.pl

informacje o firmie

Należymy do Grupy Kapitałowej PKO Banku Polskiego – największej instytucji finansowej w Polsce. Zapewniamy szeroką sieć sprzedaży, mobilnych Doradców i oferujemy najwyższy poziom obsługi. Od powstania w 1999r. nieprzerwanie wspieramy biznes -  niezależnie od wielkości, branży i rodzaju prowadzonej działalności. W 2013 powstała spółka działająca w Szwecji - PKO Leasing Sverige AB. W 2017 przejęliśmy Raiffeisen-Leasing Polska S.A., dzięki czemu staliśmy się niekwestionowanym liderem na polskim rynku leasingu. W 2019 przejęliśmy jedną z największych firm zajmujących się wynajmem długoterminowym - Grupę Masterlease. Jesteśmy także członkiem Związku Polskiego Leasingu.

załączniki

kontakt dla mediów
Ewelina Kaska
Ekspert ds. PR PKO Leasing, PKO Leasing
Ewelina Kaska

ewelina.kaska@pkoleasing.pl

informacje o firmie

Należymy do Grupy Kapitałowej PKO Banku Polskiego – największej instytucji finansowej w Polsce. Zapewniamy szeroką sieć sprzedaży, mobilnych Doradców i oferujemy najwyższy poziom obsługi. Od powstania w 1999r. nieprzerwanie wspieramy biznes -  niezależnie od wielkości, branży i rodzaju prowadzonej działalności. W 2013 powstała spółka działająca w Szwecji - PKO Leasing Sverige AB. W 2017 przejęliśmy Raiffeisen-Leasing Polska S.A., dzięki czemu staliśmy się niekwestionowanym liderem na polskim rynku leasingu. W 2019 przejęliśmy jedną z największych firm zajmujących się wynajmem długoterminowym - Grupę Masterlease. Jesteśmy także członkiem Związku Polskiego Leasingu.