handel środowisko naturalne/ekologia

Carrefour rozpoczął montaż maszyn do systemu kaucyjnego w Warszawie

15.07.2024 | Carrefour Polska

Carrefour Polska rozpoczął w Warszawie instalacje automatycznych butelkomatów, w ramach których sieć będzie odbierała od klientów 3 frakcje odpadów objętych ruszającym z dniem 1 stycznia 2025 roku systemem kaucyjnym. Celem inicjatywy Carrefour jest jak najszybsze aktywne włączanie Polaków w odzysk surowców wtórnych i ułatwienie im dostępu do punktów zwrotu zużytych opakowań w całym kraju.

Mimo iż prace legislacyjne dotyczące finalnego kształtu systemu kaucyjnego w Polsce nadal trwają, na rynku pojawiają się kolejne inicjatywy, których celem jest przygotowanie Polaków na nowe prawo oraz zmiana ich dotychczasowych przyzwyczajeń w zakresie postępowania z odpadami, takimi jak plastik, szkło czy aluminium. Najnowszą z nich jest instalacja w warszawskich sklepach Carrefour maszyn pozwalających na zwrot zużytych butelek plastikowych oraz puszek aluminiowych po napojach, jak również szklanych butelek zwrotnych.

Automatyczne butelkomaty o humorystycznej nazwie PETfur, powstają zarówno w hipermarketach należących do sieci, jak również mniejszych sklepach, takich jak supermarkety czy sklepy osiedlowe. Carrefour to jedna z największych omnikanałowych sieci w Polsce, która posiada w naszym kraju ponad 800 sklepów i działa niemalże w każdym formacie rynkowym. Firma ta jest również znaczącym producentem, bo w swojej ofercie ma już ponad 4000 produktów pod marką własną. Oznacza to, że zgodnie z nową ustawą, jej obowiązkiem będzie nie tylko odbiór opakowań po napojach od klientów i naliczanie i wypłacanie kaucji, ale także zebranie, przewidzianych przepisami, ilości opakowań po produktach wprowadzonych do obrotu. 

- Instalacja maszyn służących odbiorowi zużytych opakowań w naszych warszawskich sklepach, to kolejny krok w kierunku uruchomienia przez Carrefour Polska pełnoprawnego, zgodnego z wymogami ustawy systemu kaucyjnego jeszcze w tym roku. Naszym celem jest z jednej strony przygotowanie naszych sklepów do aktywnego uczestnictwa w nowym system, ale także edukacja polskiego społeczeństwa na temat korzyści płynących ze zwrotu opakowań kaucyjnych. Stworzyliśmy humorystyczną nazwę PETfur dla naszych butelkomatów, aby trafiać z tym przekazem również do młodego pokolenia, które jest jedną z największych grup konsumujących napoje w opakowaniach PET - mówi Sylwester Mroczek, Menedżer Działu Rozwoju Formatów i Konceptów Handlowych. Od blisko 3 lat prowadzimy testy różnych modeli tego systemu w różnych formatach naszych sklepów. Mamy wypracowane know-how, które teraz stopniowo będziemy skalować na całą naszą sieć sklepów. Już dzisiaj jesteśmy gotowi przyjmować 100% szklanych butelek zwrotnych od klientów, a obecnie skupiamy się na dopracowaniu modelu postępowania z PET i aluminium. Pracujemy nad tym, aby Carrefour wyróżniał się na tle innych sklepów odbierających opakowania, nie tylko jakością i wygodą klientów, ale szybkością obsługi oraz pozytywnymi doświadczeniami zakupowymi - dodaje Sylwester Mroczek.

3 lata testów, 20 milionów zebranych opakowań i 45 milionów butelek 

Carrefour jest jedną z pierwszych sieci handlowych w Polsce, która rozpoczęła przygotowania do wdrożenia systemu kaucyjnego. Już w grudniu 2020 roku, sieć w swoich warszawskich sklepach, rozpoczęła ręczną zbiórkę szklanych butelek zwrotnych bez konieczności okazywania dowodów ich zakupu i wypłacając klientom pełną kaucję w bonach płatniczych. Do dnia dzisiejszego, Carrefour odebrał już ponad 45 milionów butelek szklanych od klientów, co oznacza ponad dwa razy większy odbiór tego typu opakowań niż ich sprzedaż we wszystkich sklepach sieci w okresie trwania testu.

W styczniu 2023 roku firma rozszerzyła swoje przygotowania do wdrożenia systemu kaucyjnego i wspólnie z EKOPunkt Organizacją Odzysku Opakowań, w 10 hiper- i supermarketach w województwie śląskim, rozpoczęła w sieci butelkomatów automatyczną zbiórkę opakowań po napojach. W jej ramach Carrefour rozpoczął przyjmowanie od klientów zużytych opakowań plastikowych i aluminiowych, płacąc za każdą sztukę 15 groszy, a klienci otrzymują te środki w postaci e-bonów, którymi od razu mogą zapłacić za zakupy. Test ten nadal jest realizowany, a przez minione 1,5 roku firmie udało się odebrać od klientów ponad 20 milionów opakowań, które trafiły do profesjonalnego recyklingu. 

W marcu 2024 roku stworzyła i zaprezentowała pierwszy w Polsce produkt, który spełnia wszystkie wymogi nowej ustawy, a także wyznacza trendy w nadchodzącym systemie kaucyjnym. Jest to woda mineralna produkowana pod marką własną Carrefour i oferowana w plastikowym opakowaniu 0,5 litra. Etykieta butelki tej wody została wyposażona w dwuwymiarowy kod zgodny ze standardem GS1, który dostarcza znacznie więcej informacji o produkcie oraz danych istotnych w łańcuchu dostaw i obiegu opakowań zwrotnych. Kod pozwala m.in, zoptymalizować kluczowe procesy biznesowe po stronie podmiotów obsługujących system kaucyjny, a także znacznie zwiększa bezpieczeństwo obiegu opakowań zwrotnych, chroniąc go przed ewentualnymi nadużyciami. Na etykiecie butelki znajdują się również informacje dotyczące wysokości kaucji, operatora systemu kaucyjnego, a także zalecające, by nie zgniatać opakowań i zwracać je tak, aby odzyskać kaucję.

kontakt dla mediów
Dyrektor Komunikacji, Carrefour Polska
Izabella Rokicka

izabella_rokicka@carrefour.com

informacje o firmie

O Carrefour

Carrefour Polska to omnikanałowa sieć handlowa, pod szyldem której działa w Polsce ponad 900 sklepów w 6 formatach: hipermarketów, supermarketów, sklepów hurtowo-dyskontowych, osiedlowych i specjalistycznych oraz sklepu internetowego. Carrefour jest w Polsce również właścicielem sieci 20 centrów handlowych o łącznej powierzchni ponad 230 000 GLA oraz sieci 40 stacji paliw.

Carrefour, jako jeden ze światowych liderów handlu spożywczego, jest silną multiformatową siecią, która posiada ponad 14 000 sklepów w ponad 40 krajach. W 2022 r. Carrefour wygenerował sprzedaż w wysokości 90,8 miliarda euro. Grupa liczy ponad 350 000 pracowników, którzy pracują wspólnie, aby Carrefour został światowym liderem transformacji żywieniowej, oferując wszystkim klientom produkty spożywcze wysokiej jakości, ogólnie dostępne i w atrakcyjnej cenie. Więcej informacji na www.carrefour.com oraz na Twitterze (@GroupeCarrefour) i na LinkedInie (Carrefour).

Polityka biznesu odpowiedzialnego społecznie Grupy Carrefour opiera się na trzech filarach: zwalczanie wszelkich form marnotrawstwa, ochrona bioróżnorodności oraz wsparcie dla partnerów firmy.

załączniki

kontakt dla mediów
Dyrektor Komunikacji, Carrefour Polska
Izabella Rokicka

izabella_rokicka@carrefour.com

informacje o firmie

O Carrefour

Carrefour Polska to omnikanałowa sieć handlowa, pod szyldem której działa w Polsce ponad 900 sklepów w 6 formatach: hipermarketów, supermarketów, sklepów hurtowo-dyskontowych, osiedlowych i specjalistycznych oraz sklepu internetowego. Carrefour jest w Polsce również właścicielem sieci 20 centrów handlowych o łącznej powierzchni ponad 230 000 GLA oraz sieci 40 stacji paliw.

Carrefour, jako jeden ze światowych liderów handlu spożywczego, jest silną multiformatową siecią, która posiada ponad 14 000 sklepów w ponad 40 krajach. W 2022 r. Carrefour wygenerował sprzedaż w wysokości 90,8 miliarda euro. Grupa liczy ponad 350 000 pracowników, którzy pracują wspólnie, aby Carrefour został światowym liderem transformacji żywieniowej, oferując wszystkim klientom produkty spożywcze wysokiej jakości, ogólnie dostępne i w atrakcyjnej cenie. Więcej informacji na www.carrefour.com oraz na Twitterze (@GroupeCarrefour) i na LinkedInie (Carrefour).

Polityka biznesu odpowiedzialnego społecznie Grupy Carrefour opiera się na trzech filarach: zwalczanie wszelkich form marnotrawstwa, ochrona bioróżnorodności oraz wsparcie dla partnerów firmy.