ekonomia/biznes/finanse rodzina

Przedsiębiorcy rodzinni po raz czwarty spotkali się na Forum na Wzgórzach

03.06.2024 | Puls Biznesu

Po raz czwarty przedsiębiorcy rodzinni spotkali się na Forum na Wzgórzach. Podzielili się doświadczeniami dotyczącymi zarządzania biznesem i przekazywania sterów kolejnym pokoleniom.

Przedsiębiorcy rodzinni na co dzień mierzą się z wieloma wyzwaniami odmiennymi od korporacyjnych – poza skutecznym zarządzaniem biznesem i finansami muszą zadbać o dobro rodziny, relacje, działać w myśl wartości kultywowanych przez przodków i przekazać je kolejnym pokoleniom. Dobrze zaplanowana i przeprowadzona sukcesja jest więc jednym z najważniejszych elementów zachowania ciągłości przedsiębiorstwa. Dróg jest kilka – nie zawsze biznes może zostać oddany dzieciom lub wnukom, często skuteczniejszym rozwiązaniem jest współpraca z zaufanym menedżerem lub wprowadzenie firmy na giełdę. O własnych wizjach i drogach sukcesji opowiadali goście IV Forum na Wzgórzach – Biznes Rodzinny, zorganizowanego przez „Puls Biznesu” w Hotelu SPA Dr Irena Eris Wzgórza Dylewskie. Partnerami konferencji byli BNP Paribas Bank Polska, Giełda Papierów Wartościowych w Warszawie, PwC Polska, a partnerami merytorycznymi RKKW — Kwaśnicki, Wróbel & Partnerzy Radcowie Prawni i Adwokaci oraz Kancelaria Tomczykowski Tomczykowska.

Sukcesja jest trudnym procesem dla firmy i rodziny. Kapitalizm i zysk to jedno, a utrzymanie rodzinnych relacji – drugie. A tam, gdzie te dwie sfery się łączą, nietrudno o konflikty.

– Oddanie władzy jest trudne, bo biznes to część naszego życia, jesteśmy zakochani w tym, co stworzyliśmy – powiedział Marek Roefler, założyciel i współwłaściciel przedsiębiorstwa Dantex.

Podobne nastawienie ma Zbigniew Jakubas, właściciel Grupy Kapitałowej Multico. W swoje biznesy wkładał pasję i zaangażowanie.

– Głównym kryterium w przeprowadzaniu sukcesji w spółkach powinna być wiedza, kompetencje, chęć sukcesora do związania się z firmą – zaznaczył.

Wypracowanie przez nestorów i sukcesorów wspólnych wartości i nakreślenie dalszej drogi rozwoju biznesu rodzi spięcia, w wielu przypadkach warto skorzystać więc ze wsparcia specjalistów – coachów i psychologów.

– Zaangażowanie psychologa w naszym przypadku ułatwiło przeprowadzenie sukcesji. Mimo że wszyscy mieliśmy dobre nastawienie, pojawiły się sprawy, które uwypukliły nasze różne punkty widzenia. U podstaw dobrej sukcesji jest odkrycie, że firma jest mniej ważna niż rodzina, relacje z dziećmi i wnukami – powiedział Piotr Voelkel.

Według Krzysztofa Pawińskiego, współwłaściciela i współzałożyciela grupy Maspex, o sukcesie biznesu w rękach nowego zarządzającego decyduje pewna istotna cecha. – Jeśli nie ma w człowieku rzutkości, to on się wprawdzie spełni na wielu poziomach firmy, ale nie będzie dobrym prezesem, nadającym tempo i łamiącym schematy – podkreślił Krzysztof Pawiński.

Prelegentami IV edycji Forum na Wzgórzach byli: dr Irena Eris, dyrektor ds. badań i innowacji Dr Irena Eris S.A., Henryk Orfinger, przewodniczący rady nadzorczej Dr Irena Eris S.A., Ania Kruk Viñas, prezes Ania Kruk Sp. z o.o., Piotr Voelkel, założyciel Grupy Kapitałowej VOX, założyciel Uniwersytetu SWPS, Zbigniew Jakubas, właściciel Grupy Kapitałowej Multico, Maria Florczuk, prezes Fabryki Mebli „FORTE”, Maciej Formanowicz, założyciel Fabryki Mebli „FORTE”, Adam Krzanowski, współzałożyciel i prezes NOWY STYL, Michał Kwiatkiewicz, współzałożyciel i członek rady nadzorczej YES Biżuteria S.A., Marek Roefler, prezes Dantexu właściciel Villi La Fleur, Anna Turska-Tomczykowska, partner zarządzająca kancelarią Tomczykowski Tomczykowska, Paweł Tomczykowski, partner zarządzający kancelarią Tomczykowski Tomczykowska, Beata Majewska, dyrektor zarządzający pionu Wealth Management BNP Paribas Bank Polska, dr Radosław L. Kwaśnicki, senior partner kancelarii RKKW, Karol Maciej Szymański, partner zarządzający Kancelaria RKKW, Jacek Pawłowski, partner, radca prawny PwC, Krzysztof Pawiński, prezes Grupy Maspex, Rafał Kozłowski, prezes Asseco Enterprise Solutions, Izabela Olszewska, członek zarządu Giełdy Papierów Wartościowych w Warszawie.

Przeczytaj >>RELACJĘ<< z IV Forum na Wzgórzach

Obejrzyj >>WIDEORELACJĘ<< z IV Forum na Wzgórzach

kontakt dla mediów
Karolina Kowalska
Chief Marketing Officer, Bonnier Business (Polska) sp. z o.o.
Karolina Kowalska

k.kowalska@pb.pl

tel: 22 333 98 01

informacje o firmie

 

 

załączniki

kontakt dla mediów
Karolina Kowalska
Chief Marketing Officer, Bonnier Business (Polska) sp. z o.o.
Karolina Kowalska

k.kowalska@pb.pl

tel: 22 333 98 01

informacje o firmie