technologie ekonomia/biznes/finanse

Mobilna aplikacja bankowa najpopularniejszym rozwiązaniem z oferty banków wskazywanym przez firmy – wyniki badania ING

26.03.2024 | ING BANK ŚLĄSKI S.A.

Bankowa aplikacja mobilna, konto walutowe i bramka płatnicza – to trzy najbardziej użyteczne z perspektywy przedsiębiorców elementy oferty banków. Jednocześnie właściciele firm przyznają, że możliwość oferowania różnorodnych form płatności jest jednym z kluczowych elementów ich działalności najsilniej wpływających na zadowolenie i rekomendacje klientów – tak wynika z badania przeprowadzonego na zlecenie ING Banku Śląskiego. 

Badanie dla ING Banku Śląskiego zostało przeprowadzone na dwóch grupach respondentów. Na analogiczne pytania dotyczące oczekiwań klientów w stosunku do firm, jak i potrzeb biznesu w zakresie usług bankowych odpowiadali przedsiębiorcy obecni na rynku od co najmniej 5 lat oraz osoby planujące założenie własnej firmy w ciągu najbliższych 12 miesięcy.

Z deklaracji doświadczonych przedsiębiorców wynika, że z powodzeniem wykorzystują oni rozwiązania oferowane przez banki do coraz lepszej obsługi ich własnych klientów. Zdecydowana większość (aż 80 proc.) ocenia, że wymagania tych ostatnich znacząco wzrosły w ostatnich latach, sprawiając, że prowadzenie firmy jest coraz bardziej wymagające. Do zmiany tej przyczynia się rozwój nowych technologii (51 proc. wskazań).

Klienci chcą płacić bezgotówkowo

W obszarze usług związanych z finansami, oczekiwania klientów najbardziej wzrosły w kwestii rozliczeń bezgotówkowych. Według 55 proc. badanych właścicieli firm zwiększyły się one w stopniu znacznym. Jest to też druga najczęściej wskazywana zmiana – zaraz po oczekiwaniu personalizacji (dopasowania oferty do indywidualnych potrzeb), którą przedsiębiorcy wskazywali. Oczekiwania klientów wzrosły też bardzo, jeśli chodzi o możliwość korzystania z usług zdalnie i szybkość realizacji zleceń lub umówienia usługi.

Przedsiębiorcy cenią sobie bramkę płatniczą

Właściciele firm zapytani o to, jakie rozwiązania bankowe pomagają im najbardziej w obsłudze klientów i kontrahentów w swoich odpowiedziach najczęściej wskazywali  bramkę płatniczą, umożliwiającą przyjmowanie płatności online – blisko 40 proc. badanych ją wskazało. W dalszej kolejności przedsiębiorcy docenili możliwość wystawiania i wysyłania faktur z poziomu mobilnej aplikacji bankowej (36 proc.), terminal w telefonie (24 proc). Dla jednej piątej badanych przydatna jest usługa księgowości oferowana przez bank w aplikacji, dla 15 proc. możliwość wzięcia leasingu na pojazd.

Mobilna aplikacja bankowa do zadań specjalnych

Co trzeci badany, aktywny przedsiębiorca korzysta do prowadzenia biznesu z aplikacji mobilnej banku. Niemal 20 proc. używa również aplikacji, pozwalającej zarządzać fakturami. Konto walutowe posiada 16 proc. przedsiębiorców działających na rynku od 5 lat. Co dziesiąty badany właściciel firm skorzystał z kredytu firmowego udzielanego przez aplikację mobilną banku, analogiczna jest też grupa przedsiębiorców, którzy skorzystali z leasingu. Tyle samo (10 proc.) korzysta z księgowości oferowanej przez jego bank.  

Fakt, że banki oferują firmom bardzo różnorodne usługi, jest dość dobrze rozpoznawany przez osoby, które planują dopiero założyć firmę. Relatywnie najmniej przyszłych przedsiębiorców ma świadomość, że w banku mogą korzystać z terminala płatniczego.

Wśród największych wyzwań z jakimi muszą się mierzyć na co dzień, przedsiębiorcy wskazali przede wszystkim pozyskiwanie nowych klientów, zarzadzanie formalnościami (podatki, księgowość, dostosowywanie do zmian przepisów) oraz lojalizację klientów. Widać wyraźnie, że obsługa jest z perspektywy firm ważniejsza niż sam produkt – wyzwania związane z ofertą znalazły się poza pierwsza trójką najczęściej wskazywanych odpowiedzi. Co ciekawe, kwestie rekrutacji i zarzadzania zespołami pojawiają się dopiero na samym końcu listy wskazywanych wyzwań.

50 proc. ankietowanych uważa, że rozwiązania bankowe skutecznie wspierają ich biznes, nawet w obszarze obsługi klientów. A sprawna obsługa klientów jest najważniejszym działaniem, które determinuje zadowolenie i chęć polecenia przez klienta (wg. 62 proc. przedsiębiorców).

ING kładzie nacisk na cyfryzacje i proponuje startującym przedsiębiorcom rozwiązania, które od pierwszego dnia ułatwią im prowadzenia własnej firmy oraz wesprą ich w odpowiadaniu na rosnące oczekiwania klientów. Osoby, które decydują się na rozpoczęcie własnego biznesu, mogą w ING otrzymać wsparcie biznesowego eksperta przez wideo, który podpowie, jakie produkty i narzędzia warto wybrać już na starcie. Mają też możliwość skorzystania z darmowej aplikacji eTerminal, bramki płatniczej imoje  oraz mogą zawnioskować w aplikacji Moje ING o leasing auta już od pierwszego dnia prowadzenia własnej firmy.

O badaniu 

Badanie przeprowadzono na panelu Ariadna na zlecenie ING Banku Śląskiego w dniach 8–18 grudnia 2023 roku metodą CAWI. Badanie przeprowadzone na ogólnopolskiej próbie osób posiadających działalność gospodarczą lub ze wspólnikiem dłużej niż 5 lat na rynku n=168 oraz na ogólnopolskiej próbie planujących założyć własną firmę (działalność gospodarczą) w ciągu najbliższych 12 miesięcy n=178. 

kontakt dla mediów
Magdalena Ostrowska
Starszy Menedżer ds. Komunikacji, ING Bank Śląski S.A.
Magdalena Ostrowska

magdalena.ostrowska1@ing.pl

tel: +48 571-203-101

informacje o firmie
kontakt dla mediów
Magdalena Ostrowska
Starszy Menedżer ds. Komunikacji, ING Bank Śląski S.A.
Magdalena Ostrowska

magdalena.ostrowska1@ing.pl

tel: +48 571-203-101

informacje o firmie