sprawy społeczne towary konsumpcyjne

Nie oceniaj po wyglądzie. Carrefour ratuje samotne banany i produkty z krótką datą przydatności

18.10.2023 | Carrefour Polska

Carrefour od 2013 roku wdraża w Polsce program „STOP Marnotrawstwu”, którego celem jest przeciwdziałanie wszelkim formom marnotrawstwa. W ciągu ostatnich 10 lat sieć uratowała przed wyrzuceniem do śmieci ponad 22 tysiące ton jedzenia, dzięki strefom stworzonym w ponad 250 sklepach. Jest to jeden z filarów zrównoważonego rozwoju i społecznej odpowiedzialności firmy. 

Polacy marnują ok. 4,8 miliona ton jedzenia rocznie, a aż 60% z tego wyrzucają do swoich domowych koszy. Oznacza to, że każdy wyrzuca rocznie około 75 kg żywności. To między innymi rezultat kupowania na zapas, ale także, złej interpretacji oznaczeń na opakowaniach. Termin przydatności do spożycia i data minimalnej trwałości nie musi decydować o bezwzględnym pozbywaniu się produktów spożywczych. Carrefour edukuje swoich klientów by zwiększać ich świadomość w zakresie niemarnowania żywności, a także organizuje inicjatywy mające na celu zminimalizowanie problemu marnotrawstwa. Carrefour między innymi zachęca swoich klientów do kupowania wciąż pełnowartościowych produktów w promocyjnych cenach, a także ratuje pojedyncze, “niechciane” owoce.

Strefy Przecen STOP Marnowaniu Żywności

Jednym z elementów działającej od 2013 roku ogólnopolskiej strategii “STOP Marnotrawstwu”, jest wprowadzona w 2018 roku przez Carrefour inicjatywa “STOP Marnowaniu Żywności”. Akcja przeciwdziałająca marnowaniu żywności dziś obejmuje już ponad 250 hiper- i supermarketów w całej Polsce. “Strefy Przecen STOP Marnowaniu Żywności” to specjalnie wydzielone i oznaczone przestrzenie, w których klienci znajdują pełnowartościowe i nadające się do spożycia artykuły spożywcze, o krótkim terminie ważności, w cenie nawet o 90% niższej. Od początku zainicjowania akcji, sieć uratowała ponad 22 tysiące ton jedzenia w ciągu ostatnich 10 lat. Według szacunków sieci, już w samym 2023 roku Carrefour uratował 3,5 tysiąca ton żywności.

Samotne banany

Owoce i warzywa to produkty najbardziej narażone na zmarnowanie. Aż 30% Polaków wyrzuca zepsute owoce do swoich domowych koszy, a te nieidealne, lub samotne, pozostawione w sklepach, także narażone są na utylizację. Carrefour Polska, aby zapobiec marnowaniu się tak zwanych “samotnych bananów”, w sklepach ze strefą Smacznie, przetwarza je na smakołyki. W 2022 roku sieć uratowała 2,5 tysiąca sztuk oderwanych od kiści bananów, czyli około 300 kg, które zostały dodane do ciast i deserów. Losem “samotnych bananów” przejął się nawet sam Kerfuś, samojezdny robot, który na swoich social mediach zachęca klientów do kupowania właśnie tych, pojedynczych sztuk owoców.

Kupujesz tyle ile potrzebujesz, by nic nie zmarnować

W ramach codziennego wspierania przemyślanych zakupów, Carrefour w swoich hiper- i supermarketach oferuje produkty z “lad tradycyjnych”, które cieszą się ogromnym zainteresowaniem. To właśnie w tym miejscu klienci mogą sami zadecydować o gramaturze kupowanych wędlin czy serów. Obecnie, w większości sklepów sieci znajduje się łącznie aż 5 km lad, oferujących szeroki wybór nabiału, wędlin, mięsa, a nawet produktów vege. Carrefour jako pierwsza sieć handlowa w Polsce wprowadził możliwość zakupu produktów na wagę do własnych opakowań wielokrotnego użytku. W ten sposób sieć nie tylko wspiera swoich klientów w kupowaniu odpowiedniej i wystarczającej ilości produktów, ale także ogranicza ilość opakowań plastikowych.

kontakt dla mediów
Dyrektor Komunikacji, Carrefour Polska
Izabella Rokicka

izabella_rokicka@carrefour.com

informacje o firmie

O Carrefour

Carrefour Polska to omnikanałowa sieć handlowa, pod szyldem której działa w Polsce ponad 900 sklepów w 6 formatach: hipermarketów, supermarketów, sklepów hurtowo-dyskontowych, osiedlowych i specjalistycznych oraz sklepu internetowego. Carrefour jest w Polsce również właścicielem sieci 20 centrów handlowych o łącznej powierzchni ponad 230 000 GLA oraz sieci ponad 40 stacji paliw.

Carrefour, jako jeden ze światowych liderów handlu spożywczego, jest silną multiformatową siecią, która posiada około 13 000 sklepów w ponad 30 krajach. W 2020 r. Carrefour wygenerował sprzedaż w wysokości 78,6 miliarda euro. Grupa liczy ponad 320 000 pracowników, którzy pracują wspólnie, aby Carrefour został światowym liderem transformacji żywieniowej, oferując wszystkim klientom produkty spożywcze wysokiej jakości, ogólnie dostępne i w atrakcyjnej cenie. Więcej informacji na www.carrefour.com oraz na Twitterze (@GroupeCarrefour) i na LinkedInie (Carrefour).

Polityka biznesu odpowiedzialnego społecznie Grupy Carrefour opiera się na trzech filarach: zwalczanie wszelkich form marnotrawstwa, ochrona bioróżnorodności oraz wsparcie dla partnerów firmy.

załączniki

kontakt dla mediów
Dyrektor Komunikacji, Carrefour Polska
Izabella Rokicka

izabella_rokicka@carrefour.com

informacje o firmie

O Carrefour

Carrefour Polska to omnikanałowa sieć handlowa, pod szyldem której działa w Polsce ponad 900 sklepów w 6 formatach: hipermarketów, supermarketów, sklepów hurtowo-dyskontowych, osiedlowych i specjalistycznych oraz sklepu internetowego. Carrefour jest w Polsce również właścicielem sieci 20 centrów handlowych o łącznej powierzchni ponad 230 000 GLA oraz sieci ponad 40 stacji paliw.

Carrefour, jako jeden ze światowych liderów handlu spożywczego, jest silną multiformatową siecią, która posiada około 13 000 sklepów w ponad 30 krajach. W 2020 r. Carrefour wygenerował sprzedaż w wysokości 78,6 miliarda euro. Grupa liczy ponad 320 000 pracowników, którzy pracują wspólnie, aby Carrefour został światowym liderem transformacji żywieniowej, oferując wszystkim klientom produkty spożywcze wysokiej jakości, ogólnie dostępne i w atrakcyjnej cenie. Więcej informacji na www.carrefour.com oraz na Twitterze (@GroupeCarrefour) i na LinkedInie (Carrefour).

Polityka biznesu odpowiedzialnego społecznie Grupy Carrefour opiera się na trzech filarach: zwalczanie wszelkich form marnotrawstwa, ochrona bioróżnorodności oraz wsparcie dla partnerów firmy.