handel środowisko naturalne/ekologia

Znaczące oszczędności środowiskowe Carrefour Polska dzięki pojemnikom wielokrotnego użytku

27.04.2023 | Carrefour Polska

Blisko 20 tys. m3 zaoszczędzonej wody, redukcja emisji CO2 o prawie tysiąc ton i ponad pół miliona kilogramów odpadów stałych mniej rocznie – to tylko niektóre z efektów wykorzystania przez Carrefour Polska pojemników wielokrotnego użytku IFCO. Wielorazowe skrzynki wykorzystywane są między innymi w transporcie warzyw i owoców pomiędzy dostawcami, magazynami oraz sklepami. 

Carrefour Polska w ciągu roku obraca kilkoma milionami skrzynek wielokrotnego użytku, które służą do transportu produktów świeżych. Stanowią one alternatywę do stosowanych powszechnie na rynku opakowań kartonowych, ale z uwagi na możliwość użytkowania ich wiele razy, są one rozwiązaniem dużo bardziej prośrodowiskowym. Ich wykorzystanie w sieci wiąże się nie tylko z redukcją ilości odpadów stałych o 550.000 kg rocznie, ale także z oszczędnością wody o blisko 20.000 m3 oraz CO2 o tysiąc ton kg na przestrzeni dwunastu miesięcy. Wykorzystanie pojemników pozwala również przeciwdziałać marnowaniu jedzenia w łańcuchu dostaw - tylko w ubiegłym roku dzięki ich użyciu udało się Carrefour Polska zmniejszyć jego skalę o blisko 90 ton produktów.

- W Carrefour zdajemy sobie sprawę z wyzwań środowiskowych, które są stawiane nie tylko przed konsumentami, ale i przed całym biznesem. Dlatego zawsze szukamy sposobów na zminimalizowanie naszego wpływu na środowisko. Aby to osiągnąć nie tylko przyłączamy się do akcji, które mają na celu ochronę naszej planety, lecz także inicjujemy własne projekty w tym zakresie. Jednym z nich jest współpraca z IFCO, gdzie u podstaw leży zrównoważone wykorzystywanie tworzyw sztucznych – mówi Barbara Kowalska, Dyrektor ds. Jakości i Zrównoważonego Rozwoju Carrefour Polska.

Produkty dostarczane w skrzynkach wielokrotnego użytku IFCO wykorzystywane są w całym obiegu towarów w sieci Carrefour - między producentami i dostawcami produktów, magazynami Carrefour oraz poszczególnymi formatami sklepów na ostatnim etapie logistycznym. W segmencie warzyw oraz owoców stanowią one już znaczący procent wszystkich dostaw. Carrefour planuje dalsze zwiększanie wykorzystania tych opakowań w najbliższych latach. 

- Od ponad trzech dekad głównym priorytetem IFCO jest działanie w zakresie gospodarki cyrkularnej, wykorzystując pojemniki wielokrotnego użytku, które zapewniają oszczędności w całym łańcuchu dostaw świeżej żywności. Wraz z naszymi partnerami - takimi jak Carrefour, świadomie podążamy zrównoważoną ścieżką w kierunku ochrony naszej planety. Zastępując opakowania jednorazowe rozwiązaniami wielokrotnego użytku jesteśmy w stanie realnie zmierzyć wysiłki Carrefour na rzecz ograniczenia marnotrawstwa żywności, emisji CO2 oraz generowania odpadów w całym łańcuchu dostaw. Nasza współpraca ma pozytywny wpływ na wspólnie otaczający nas świat – mówi Edyta Pośnik, Country General Manager IFCO Systems Poland.

Korzystanie z plastikowych pojemników wielokrotnego użytku jest jednym z elementów długofalowego programu Carrefour „STOP Marnotrawstwu”, który już od 10 lat koncertuje się na przeciwdziałaniu marnowaniu zasobów: między innymi generowaniu mniejszych ilości odpadów oraz wykorzystywaniu opakowań wielokrotnego użytku wszędzie tam gdzie to możliwe. Podjęte przez Carrefour działania mają przełożenie na zmniejszenie zanieczyszczenia środowiska. Projekt zakłada nie tylko rozwiązania biznesowe, ale również akcje edukacyjne kierowane do konsumentów i innowacje wpływające na bardziej ekologiczny charakter sklepów.

Działania Carrefour w trosce o środowisko

Już w 2018 roku Grupa Carrefour podjęła zobowiązanie dotyczące ograniczenia ilości wytwarzanych odpadów opakowaniowych. Od tego czasu w Carrefour Polska udało się zredukować masę plastiku w opakowaniach produktów marki własnej o prawie 180  ton.

Jednak redukowanie wprowadzanego na rynek plastiku to tylko jedna ze ścieżek na drodze do ograniczenia ilości wytwarzanych odpadów. Równie ważne jest, aby już istniejące na rynku opakowania nie przyczyniały się do dalszego zaśmiecania planety. Dlatego Carrefour  zobowiązał się, że do 2025 roku 100% opakowań produktów marek własnych sieci będzie nadawało się do ponownego wykorzystania, recyklingu lub kompostowania.

W 2020 roku detalista przystąpił także do Polskiego Paktu Plastikowego - inicjatywy zrzeszającej firmy i organizacje związane z łańcuchem wartości tworzyw sztucznych, dążącej do zamknięcia obiegu plastiku w Polsce. Z kolei w marcu 2021 roku Carrefour Polska, jako pierwsza sieć handlowa w naszym kraju, zdecydował się wprowadzić na swoich produktach oznakowania przygotowane przez Koalicję 5 Frakcji, ułatwiające konsumentom prawidłową segregację odpadów.

Dodatkowo, wychodząc naprzeciw planom Ministerstwa Środowiska i Klimatu dotyczącym wprowadzenia w Polsce systemu kaucyjnego, Carrefour Polska oraz EKO-Punkt Organizacja Odzysku Opakowań wspólnie uruchomiły na początku bieżącego roku w 10 sklepach Carrefour w województwie śląskim test butelkomatów, do których można oddawać butelki plastikowe oraz puszki aluminiowe po napojach. Za każde oddane opakowanie, sieć wypłaca klientom 15 groszy w postaci e-bonów, którymi od razu można zapłacić za zakupy.

kontakt dla mediów
Dyrektor Komunikacji, Carrefour Polska
Izabella Rokicka

izabella_rokicka@carrefour.com

informacje o firmie

O Carrefour

Carrefour Polska to omnikanałowa sieć handlowa, pod szyldem której działa w Polsce ponad 900 sklepów w 6 formatach: hipermarketów, supermarketów, sklepów hurtowo-dyskontowych, osiedlowych i specjalistycznych oraz sklepu internetowego. Carrefour jest w Polsce również właścicielem sieci 20 centrów handlowych o łącznej powierzchni ponad 230 000 GLA oraz sieci 40 stacji paliw.

Carrefour, jako jeden ze światowych liderów handlu spożywczego, jest silną multiformatową siecią, która posiada ponad 14 000 sklepów w ponad 40 krajach. W 2022 r. Carrefour wygenerował sprzedaż w wysokości 90,8 miliarda euro. Grupa liczy ponad 350 000 pracowników, którzy pracują wspólnie, aby Carrefour został światowym liderem transformacji żywieniowej, oferując wszystkim klientom produkty spożywcze wysokiej jakości, ogólnie dostępne i w atrakcyjnej cenie. Więcej informacji na www.carrefour.com oraz na Twitterze (@GroupeCarrefour) i na LinkedInie (Carrefour).

Polityka biznesu odpowiedzialnego społecznie Grupy Carrefour opiera się na trzech filarach: zwalczanie wszelkich form marnotrawstwa, ochrona bioróżnorodności oraz wsparcie dla partnerów firmy.

załączniki

kontakt dla mediów
Dyrektor Komunikacji, Carrefour Polska
Izabella Rokicka

izabella_rokicka@carrefour.com

informacje o firmie

O Carrefour

Carrefour Polska to omnikanałowa sieć handlowa, pod szyldem której działa w Polsce ponad 900 sklepów w 6 formatach: hipermarketów, supermarketów, sklepów hurtowo-dyskontowych, osiedlowych i specjalistycznych oraz sklepu internetowego. Carrefour jest w Polsce również właścicielem sieci 20 centrów handlowych o łącznej powierzchni ponad 230 000 GLA oraz sieci 40 stacji paliw.

Carrefour, jako jeden ze światowych liderów handlu spożywczego, jest silną multiformatową siecią, która posiada ponad 14 000 sklepów w ponad 40 krajach. W 2022 r. Carrefour wygenerował sprzedaż w wysokości 90,8 miliarda euro. Grupa liczy ponad 350 000 pracowników, którzy pracują wspólnie, aby Carrefour został światowym liderem transformacji żywieniowej, oferując wszystkim klientom produkty spożywcze wysokiej jakości, ogólnie dostępne i w atrakcyjnej cenie. Więcej informacji na www.carrefour.com oraz na Twitterze (@GroupeCarrefour) i na LinkedInie (Carrefour).

Polityka biznesu odpowiedzialnego społecznie Grupy Carrefour opiera się na trzech filarach: zwalczanie wszelkich form marnotrawstwa, ochrona bioróżnorodności oraz wsparcie dla partnerów firmy.