media/marketing/reklama

„Do Rzeczy” nr 50: Jarosława Kurskiego porachunki z polskością. Masłoń o książce „Dziady i dybuki” – wspomnieniach wiceszefa „Gazety Wyborczej”

- W swojej „opowieści dygresyjnej”, jak głosi podtytuł „Dziadów i dybuków”, Jarosław Kurski za jednym zamachem złożył samokrytykę za swoje młodzieńcze, głęboko niesłuszne wybory ideowe, rozprawił się z autorytarną, zaburzoną władzą w obecnej Polsce, wykazując nieracjonalność zachowań swego imiennika – Kaczyńskiego – i motywacji, którymi się kieruje, zbudował ołtarz żydowskim przodkom z bratem swojej babki, któremu poświęcił trzy czwarte obszernej książki, wyliczył wszystkie możliwe grzechy II Rzeczypospolitej, przeprowadził obowiązkową krytykę Kościoła katolickiego i co tam jeszcze. Aha, wyrysował drzewo genealogiczne mające udokumentować doniosłość przeprowadzonego przez niego coming outu. Zgodnego z kluczową dla naszej kultury, literatury, a jeśli kto się uprze, to i historii, maksymą: „Gustavus obiit – natus est Conradus” („Umarł Gustaw, narodził się Konrad”). I stąd tytułowe „Dziady”. O dybukach potem – pisze Krzysztof Masłoń w tekście “Wzorcowe CV Jarosława Kurskiego”.

Na łamach „Do Rzeczy” również:

– Wybory wskażą kierunek światopoglądowy, w którym pójdziemy. . Tu mamy w Polsce największe różnice  – zauważa dr. hab. Bartłomiej Biskup, politolog z Uniwersytetu Warszawskiego,  w rozmowie z Ryszardem Gromadzkim.

– To, że wykonane starodawnymi metodami japońskie kimona wykazują tak wielką odporność na upływ czasu, iż mogą być przekazywane i noszone z pokolenia na pokolenie, jasno świadczy o wyższości tradycyjnego rzemiosła nad współczesnym nam zjawiskiem, które historycy ubioru nazywają kpiąco fast fashion. Wystawę poświęconą kimonom można oglądać w Krakowie
pisze  Łukasz Czarnecki w tekście “Kimono zawsze w modzie”.

– „Duchowa misja Polski” wydaje się ciekawym przykładem próby potraktowania polskiego losu na wzór losu starożytnego Izraela stwierdza Tomasz Rowiński w artykule “Centroprawicowa mistyka?”.

– Wojna z dziedzictwem toczy się nie tylko za naszą wschodnią granicą. Jej areną jest również nasz dom, Polska, Europa, cała cywilizacja, która już cywilizacją być nie chce – zauważa prof. Andrzej Nowak w tekście “Wstęp do najnowszej  historii”, będącym fragmentem jego nowej książki „Wojna i dziedzictwo”.

Jeśli wierzyć ministrowi sprawiedliwości w Berlinie, Marco Buschmannowi, to niemiecka policja udaremniła obalenie rządu Republiki Federalnej z Olafem Scholzem na czele i powołanie do życia rządu Rzeszy Niemieckiej z księciem Henrykiem XIII Reussem informuje Jan Bogatko z Berlina w artykule “Jeśli dziś środa, to jesteśmy w Rzeszy”.

– Sos sojowy z ludzkich włosów, farbowane sztuczne mięso, makaron z arszenikiem czy śmiercionośne mleko dla dzieci – to tylko przykładowe oszustwa spożywcze, z którymi w ostatnim czasie musiało się mierzyć chińskie społeczeństwo – alarmuje Maria Kądzielska w tekście “Jak otruć własny naród?”.

W najnowszym numerze również Wojciech Cejrowski ostro przeciw konfiskowaniu aut nietrzeźwym kierowcom.

Nowy numer „Do Rzeczy” w sprzedaży od poniedziałku, 12 grudnia 2022 r. Można go też czytać w aplikacji Kiosk Google Play (Google Newsstand), która umożliwia między innymi dodawanie własnych notatek do tekstów. Tygodnik „Do Rzeczy” jest również dostępny w wersji cyfrowej u dystrybutorów prasy elektronicznej, m.in. w Nexto, e-Kiosk oraz w aplikacji WPROST KIOSK odpowiednio dla systemu Android i systemu iOS.

kontakt dla mediów
PMPG S.A.
Biuro prasowe

biuroprasowe@pmpg.pl

Fundacja Tygodnika Wprost
Fundacja Tygodnika Wprost

MediaForUkraine@wprost.pl

tel: +48 508 040 882

informacje o firmie

Bieżące informacje ze spółki spółki PMPG Polskie Media SA (GPW: PMPG) na www.pmpg.pl oraz na profilach w serwisach Twitter: https://twitter.com/PMPG_PL i Facebook: https://www.facebook.com/PMPG.SA.

 

załączniki

kontakt dla mediów
PMPG S.A.
Biuro prasowe

biuroprasowe@pmpg.pl

Fundacja Tygodnika Wprost
Fundacja Tygodnika Wprost

MediaForUkraine@wprost.pl

tel: +48 508 040 882

informacje o firmie

Bieżące informacje ze spółki spółki PMPG Polskie Media SA (GPW: PMPG) na www.pmpg.pl oraz na profilach w serwisach Twitter: https://twitter.com/PMPG_PL i Facebook: https://www.facebook.com/PMPG.SA.