ekonomia/biznes/finanse nauka/edukacja/szkolenia

Barometr Providenta: Koszty wyprawki szkolnej rosną, częściej zwracamy uwagę na ceny

10.08.2022 | Provident Polska SA

Z roku na rok wyprawka szkolna kosztuje polskie rodziny coraz więcej – średni wydatek na jednego ucznia to już 347 złotych, czyli o 14 złotych więcej niż w 2021 roku – wynika z cyklicznego badania Barometr Providenta. Wraz z kosztami rośnie także znaczenie ceny produktów, która okazała się kluczowa dla niemal 70 proc. rodziców.

Zaledwie co dziesiąty rodzic kupuje tak dużo używanych elementów wyprawki jak to możliwe. Połowa opiekunów kompletuje ją z całkowicie nowych produktów, a niecałe 40 proc. kupuje wyprawkę częściowo nową i używaną. Warto dodać, że w zeszłym roku częściej decydowaliśmy się na wyposażenie składające się w całości z nowych przyborów - w ubiegłorocznej edycji badania zadeklarowało tak 63 proc. respondentów.

Cena zyskuje na znaczeniu

Podczas kompletowania wyprawki szkolnej coraz większą wagę przywiązujemy do ceny produktów – ma ona znaczenie dla 68,2 proc. rodziców. Ta cecha okazała się kluczowa także podczas ubiegłorocznej edycji badania, jednak wówczas wskazało ją o 4,7 pp. mniej badanych. Ponad połowa zwraca uwagę na funkcjonalność (59,3 proc.) oraz gust dziecka (54,4 proc.). Choć kobiety częściej  niż mężczyźni za kluczową uznają cenę, to na pozostałe czynniki zarówno mamy, jak i ojcowie patrzą podobnie.

Na wyprawkę wydajemy więcej, jednak nie mamy problemów ze sfinansowaniem zakupów

Jak wynika z badania Barometr Providenta, powrót do szkoły jednego ucznia będzie kosztował rodziców średnio 347 złotych.

Co trzeci spytany przez nas opiekun zamierza przeznaczyć na wyprawkę dla jednego dziecka budżet w wysokości do 300 złotych. Nie brakuje jednak rodziców, którzy planują wydatki znacznie wyższe niż przeciętna kwota. Już co piąty z badanych wyda na wyprawkę od 400 do 500 złotych, natomiast zakupy powyżej tej kwoty planuje 16,1 proc. rodziców – mówi Karolina Łuczak, Rzeczniczka Provident Polska – Tegoroczne wyższe budżety na szkolne zakupy związane są również z inflacją. Rodzice spodziewając się wzrostu cen artykułów szkolnych, zakładają, że początek roku szkolnego może kosztować więcej niż ostatnio.

Najczęściej  będziemy finansować wyprawkę z bieżących dochodów – zrobi tak 59,5 proc. Polaków posiadających dzieci w wieku szkolnym. Z badania wynika, że 35,8 proc. rodziców skorzysta ze wsparcia z programów socjalnych – to o 4,4 pp. mniej niż w roku poprzednim. Jednocześnie, prawie co czwarty respondent zamierza sięgnąć po oszczędności. Niewielu decyduje się na pożyczkę od instytucji finansowej (mniej niż 1 proc.), lub od rodziny (2,8 proc.).

Największym wydatkiem są podręczniki i nowe ubrania

Dla 27,5 proc. respondentów największe obciążenie finansowe stanowi zakup podręczników. Niemal co czwarty badany wskazał, że będą to nowe ubrania.

- Na tegoroczne wyniki badania mogło wpłynąć zakończenie nauki w trybie zdalnym. Elektronika jest najistotniejszym obciążeniem dla budżetu 21,3 proc. opiekunów. Tę odpowiedź wskazało aż o 15,9 pp. mniej ankietowanych niż w ubiegłym roku, gdy tego typu sprzęty znalazły się na pierwszym miejscu – komentuje Karolina Łuczak. – Dodatkowo elektronika często może być użytkowana dłużej niż przez jeden rok szkolny. Być może po ubiegłorocznych zakupach polscy uczniowie są na tyle dobrze wyposażeni w technologię, że nie są już potrzebne zakupy w takiej skali jak w 2021 r. – dodaje.

Co ciekawe, strój na WF jest obciążaniem finansowym dla 5,6 proc. badanych mężczyzn, lecz dla żadnej z badanych kobiet. Kobiety natomiast częściej niż mężczyźni wymieniały m.in. nowe ubrania (25,4 proc. vs 21,9 proc.) czy plecak (17,8 proc. vs 13,2 proc.).

Około połowa rodziców kompletuje wyprawkę systematycznie przez całe wakacje, co umożliwia optymalne rozłożenie kosztów tego wydatku na kilka miesięcy. Co trzeci opiekun poświęca w tym celu kilka ostatnich dni wakacji. Zaledwie 4,4 proc. robi to ostatniego dnia przed rozpoczęciem roku szkolnego – jednocześnie co dziesiąty rodzic kompletuje wyprawkę jeszcze podczas pierwszych dni szkoły.

O badaniu:

Barometr Providenta to cykliczne badanie Polaków, które pozwala na lepsze rozumienie zachowań i decyzji finansowych konsumentów. Badanie zostało zrealizowane przez Danae Sp. z o.o. metodą CAWI na próbie N=1101 dorosłych Polaków, w lipcu 2022 roku.

************

Provident Polska SA jest częścią grupy finansowej International Personal Finance (IPF) notowanej na Londyńskiej Giełdzie Papierów Wartościowych. IPF działa w 11 krajach na całym świecie. W Polsce Provident działa od 1997 roku i jest największą firmą na rynku pozabankowych pożyczek gotówkowych. Prezesem zarządu jest Agnieszka Kłos-Siddiqui.

Provident Polska jest firmą multikanałową i multiproduktową - dociera do wszystkich grup klientów i oferuje szereg produktów: pożyczkę konsumencką dostępną w wariantach online, z obsługą domową lub samodzielną spłatą, a także pożyczkę dla firm.

Jednym z filarów strategii biznesowej Providenta jest odpowiedzialne pożyczanie. W 2021 roku Provident zaprezentował czwarty raport społeczny, w którym podsumowane zostały działania firmy w latach 2019-2020 Provident jest jedyną firmą pożyczkową, która przygotowuje raport CSR. Za lata 2014, 2015 oraz 2017, 2018 i 2019 otrzymał tytuł „Etyczna Firma” przyznawany przez redakcję dziennika „Puls Biznesu”, a w roku 2020 tytuł Super Etycznej Firmy. W 2015 roku, będąc jednym z największych reklamodawców sektora finansowego, Provident został sygnatariuszem Rady Reklamy. Firma dziewięciokrotnie została wyróżniona certyfikatem Top Employer (w latach 2013-2021).

kontakt dla mediów
Karolina Łuczak
Dyrektorka Biura Prasowego i Komunikacji Wewnętrznej, Rzeczniczka Prasowa, Provident Polska
Karolina Łuczak

karolina.luczak@provident.pl

tel: +48 668313014

Paulina Szybowska
Ekspertka ds. PR, Provident Polska
Paulina Szybowska

paulina.szybowska@provident.pl

tel: +48 660458147

informacje o firmie

Podstawowe informacje o Provident Polska S.A.

Provident Polska SA jest częścią grupy finansowej International Personal Finance (IPF) notowanej na Londyńskiej Giełdzie Papierów Wartościowych, a także – w ramach notowań równoległych – na Giełdzie Papierów Wartościowych w Warszawie. IPF działa w 11 krajach na całym świecie i planuje rozwój na kolejnych rynkach. W Polsce Provident działa od 1997 roku i jest największą firmą na rynku pozabankowych pożyczek gotówkowych. Prezesem zarządu jest Agnieszka Kłos.

Provident Polska jest firmą multikanałową i multiproduktową - dociera do wszystkich grup klientów i oferuje szereg produktów: pożyczkę konsumencką, dostępną w wariantach online, z obsługą domową lub samodzielną spłatą, a także pożyczkę dla firm.

Jednym z filarów strategii biznesowej Providenta jest odpowiedzialne pożyczanie. W 2018 roku Provident zaprezentował trzeci raport społeczny, w którym podsumowane zostały działania firmy w latach 2016-2017. Provident jest jedyną firmą pożyczkową, która przygotowuje raport CSR. W latach 2015, 2016 i 2018 Provident otrzymał nagrodę Etyczna Firma przyznawaną przez dziennik „Puls Biznesu”. W 2015 roku, będąc jednym z największych reklamodawców sektora finansowego, Provident został sygnatariuszem Rady Reklamy. Firma sześciokrotnie została wyróżniona certyfikatem Top Employer (w latach 2013-2018).

załączniki

kontakt dla mediów
Karolina Łuczak
Dyrektorka Biura Prasowego i Komunikacji Wewnętrznej, Rzeczniczka Prasowa, Provident Polska
Karolina Łuczak

karolina.luczak@provident.pl

tel: +48 668313014

Paulina Szybowska
Ekspertka ds. PR, Provident Polska
Paulina Szybowska

paulina.szybowska@provident.pl

tel: +48 660458147

informacje o firmie

Podstawowe informacje o Provident Polska S.A.

Provident Polska SA jest częścią grupy finansowej International Personal Finance (IPF) notowanej na Londyńskiej Giełdzie Papierów Wartościowych, a także – w ramach notowań równoległych – na Giełdzie Papierów Wartościowych w Warszawie. IPF działa w 11 krajach na całym świecie i planuje rozwój na kolejnych rynkach. W Polsce Provident działa od 1997 roku i jest największą firmą na rynku pozabankowych pożyczek gotówkowych. Prezesem zarządu jest Agnieszka Kłos.

Provident Polska jest firmą multikanałową i multiproduktową - dociera do wszystkich grup klientów i oferuje szereg produktów: pożyczkę konsumencką, dostępną w wariantach online, z obsługą domową lub samodzielną spłatą, a także pożyczkę dla firm.

Jednym z filarów strategii biznesowej Providenta jest odpowiedzialne pożyczanie. W 2018 roku Provident zaprezentował trzeci raport społeczny, w którym podsumowane zostały działania firmy w latach 2016-2017. Provident jest jedyną firmą pożyczkową, która przygotowuje raport CSR. W latach 2015, 2016 i 2018 Provident otrzymał nagrodę Etyczna Firma przyznawaną przez dziennik „Puls Biznesu”. W 2015 roku, będąc jednym z największych reklamodawców sektora finansowego, Provident został sygnatariuszem Rady Reklamy. Firma sześciokrotnie została wyróżniona certyfikatem Top Employer (w latach 2013-2018).