praca zdrowie

Czas na zmianę myślenia o benefitach pracowniczych

12.07.2022 | enel-med

Aż 80 proc. wykwalifikowanych pracowników rozważa zmianę pracy w ciągu najbliższych 12 miesięcy[1]. Doświadczenie pandemii u wielu osób spowodowało gwałtowne przewartościowanie, zmieniając rynek pracy i oczekiwania wobec pracodawcy. W związku z tym ewoluuje również podejście do benefitów pracowniczych – wśród priorytetów  zdecydowanie jest zdrowie, jakość środowiska pracy oraz elastyczne formy zatrudnienia. Chcąc utrzymać wysokie zaangażowanie i efektywność pracowników, firmy zmuszone są wdrażać nowe rozwiązania w obszarze HR.

Szczęśliwy pracownik to zysk dla firmy

Dynamiczne przemiany społeczno-gospodarcze sprawiły, że branża HR w Polsce  i na świecie mierzy się z zupełnie nowymi zjawiskami. Zmiana priorytetów dokonała się zarówno w sferze prywatnej, jak i zawodowej. Dwa lata mierzenia się z wyzwaniami zdrowotnymi na niespotykaną dotąd skalę sprawiły, że pracownicy oczekują od pracodawców większego zaangażowania niż dotychczas. Z analizy Hays Poland z 2022 roku wynika, że podstawowy pakiet medyczny to w obecnych czasach za mało. Aż 34 proc. badanych chce mieć dostęp do oferty rozszerzonej, również w zakresie wsparcia i promocji zdrowia psychicznego[2].

Z raportu EY „Cała Polska tworzy idealne miejsce pracy” wynika, że szczęście pracowników przekłada się na ich motywację i zaangażowanie, a to z kolei na efektywność przedsiębiorstwa. Eksperci dowodzą, że już pięcioprocentowy wzrost indeksu zaangażowania pracowników podnosi zysk firmy o prawie jeden procent. Zadowoleni pracownicy są o 43 proc. bardziej produktywni oraz o 26-61 proc. mniej rotują[3]. Świadomość, jak dobrostan pracowników wpływa na wyniki firmy, zdecydowanie rośnie także wśród decydentów. Badanie „Kapitał Zdrowia” dowodzi, że podczas pandemii aż 4 na 5 członków kadry zarządzającej zwiększyło wydatki na inwestycje w zdrowie swoich zespołów[4]. Na rynku istnieją również przedsiębiorstwa, które od lat dbają o właściwe zarządzanie kapitałem ludzkim i widzą, jak odpowiednia polityka personalna przekłada się na rezultaty biznesowe.

– W placówkach enel-med na co dzień pracujemy z klientami, którzy często przychodzą do nas  silnie obciążeni stresem lub w okresie, kiedy doświadczają olbrzymich wyzwań życiowych. Dlatego od początku istnienia firmy przykładamy ogromną wagę do tworzenia przyjaznego środowiska pracy, zdając sobie sprawę, że samopoczucie i komfort naszych pracowników przekłada się bezpośrednio na poziom zadowolenia naszych klientów – podkreśla dyrektor personalna w enel-med Alina Smolarek. I dodaje:

– Już 20 lat temu powołaliśmy w ene-med dział personalny, a dziś stale pozostajemy w dialogu z naszymi pracownikami dzięki corocznym badaniom satysfakcji. Z roku na rok wyniki ankiety rosną, co jest dla nas dowodem na to, że podążamy we właściwym kierunku.

Benefity pozapłacowe będą się zmieniać

Na budowanie zaangażowania pracowników i marki pracodawcy znaczący wpływ mają oferowane przez firmę benefity pozapłacowe. Z raportu „Polacy w nowym środowisku pracy” zrealizowanego przez serwis Pracuj.pl jesienią 2021 r. jasno wynika, że aż 61 proc. Polaków decydujących się na zmianę pracy, bierze pod uwagę benefity pozapłacowe. Drugim najczęściej oferowanym benefitem wśród dodatków pozapłacowych są świadczenia medyczne – obecnie aż 86 proc. firm ma je w swojej ofercie[5]. Taka możliwość zdecydowanie staje się standardem, którego oczekują pracownicy. Warto przy tym dodać, że prywatna opieka medyczna jest jednym z najbardziej pożądanych przez pracowników benefitów pozapłacowych – w zależności od badania prywatny pakiet medyczny znajduje się w zestawieniu na pierwszym lub drugim miejscu. O ile w dobie COVID-19 i wychodzenia z pandemii dla pacjentów szczególnie istotny był szybki dostęp do wybranego specjalisty blisko swojego miejsca zamieszkania, obecnie coraz więcej osób zwraca uwagę również na aspekty psychologiczne.

Trudna sytuacja gospodarcza spowodowana wysoką inflacją, zmieniającymi się przepisami prawnymi oraz zagrożeniem konfliktem zbrojnym na Ukrainie spowodowały, że pracownicy coraz częściej doświadczają długoterminowego stresu, a nawet wypalenia zawodowego. Z kolei dwa lata pracy zdalnej sprawiły, że wśród pracowników dostrzegalna jest większa potrzeba work-life balance, a niektóre z dotychczas stosowanych rozwiązań organizacji pracy czy metod zarządczych nie zawsze przystają do zmienionej rzeczywistości. W związku z tym do pożądanych benefitów pozapłacowych pracownicy coraz częściej zaliczają także odpowiednią kulturę organizacyjną, dobrą komunikację w zespole i z przełożonym oraz przyjazność procedur i rozwiązań regulaminowych. Coraz więcej osób zwraca również uwagę na kwestię szkolenia kadr zarządzających i narzędzia stosowane przez menedżerów w budowaniu atmosfery w pracy.

– Widząc, jak ogromne znaczenie w ocenie środowiska pracy ma to, czy i na jaką skalę pracodawca stwarza zatrudnionym możliwości rozwoju zawodowego oraz na ile przyjazne są procedury wdrożeniowe, postawiliśmy na wewnętrzny system szkoleń. Nasi lekarze mają dostęp do spersonalizowanych treningów ze specjalnie dedykowanym coachem oraz platformy e-learningowej, tak aby wraz z przyjściem do placówki móc szybko i skutecznie wdrożyć się w proces obsługi klienta, program medyczny i zrozumieć, jak działa cała organizacja. Posiadamy wewnętrzny komunikator i intranet, które pozwalają w łatwy sposób porozumieć się personelowi w całej Polsce – mówi Alina Smolarek.

Well-being i pasja w pakiecie od pracodawcy

Głębsze zrozumienie znaczenia zarządzania stresem czy treningów radzenia sobie z emocjami sprawia, że przed branżą HR otwierają się nowe szanse i wyzwania. W kolejnych latach rosnąć będzie zapotrzebowanie na działania profilaktyczne związane z kondycją psychiczną pracowników. Istotny okaże się nie tylko dostęp do specjalistycznych form leczenia, ale także precyzyjnej diagnostyki. Aż 9 na 10 ankietowanych wskazuje szeroko pojęte możliwości rozwoju zawodowego oraz osobistego jako powód do zmiany miejsca pracy[6]. Pracownicy chcą być postrzegani jako ludzie, z szeroką gamą potrzeb, wynikających z ich życia, również tego pozazawodowego. Spersonalizowana oferta pakietów uwzględniająca dostęp do psychologa, psychiatry oraz dodatkowych warsztatów profilaktycznych może stać się ważnym argumentem w toczącej się na rynku walce o talenty. Coraz częściej obserwowanym trendem jest zaangażowanie pracodawców w promowanie pasji pracowników. Działania te  często wykraczają poza standardowe dopłaty do pakietów sportowych czy udziału w imprezach kulturalnych.

– W enel-med staramy się również wspierać pasje naszych pracowników. W firmie prężnie działa drużyna biegowa, która może liczyć na opłacenie swoich startów, a także specjalistyczne konsultacje w naszej klinice ortopedii i rehabilitacji enel-sport. Oczywiście wszyscy pracownicy objęci są również rozszerzoną opieką medyczną. Codzienne działania na rzecz tworzenia przyjaznego i rozwojowego miejsca pracy nie tylko przynoszą nam wiele satysfakcji, ale też są dostrzegane przez media i organizacje branżowe – kończy Alina Smolarek.

 

[1] Raport Delloitte „Od fali odejść do fali zmian. Czy jesteśmy gotowi na nowe podejście do pracy?” „Od fali odejść do fali zmian”, 2022.

[2] Hays Poland, Raport płacowy 2022.

[3] Raport EY: Cała Polska tworzy idealne miejsce pracy | EY Polska

[4] Raport „Kapitał Zdrowia 2020, Pandemia: Punkt zwrotny dla benefitów pracowniczych”, Polskie Stowarzyszenie HR.

[5] Polacy w nowym środowisku pracy: oszczędzanie z zarobków i świadomość finansowa (ceo.com.pl)

[6] Raport Delloitte „Od fali odejść do fali zmian. Czy jesteśmy gotowi na nowe podejście do pracy?” „Od fali odejść do fali zmian”, 2022.

kontakt dla mediów
Junior Account Manager, MSL
Agata Koczowska

agata.koczowska@mslgroup.com

tel: +48 608 390 569

informacje o firmie

O enel-med:

Centrum Medyczne ENEL- MED S.A. istnieje od 1993 roku. Jest największą firmą z branży medycznej z polskim kapitałem. Od 2011 roku jest spółką notowaną na giełdzie papierów wartościowych. W portfolio Grupy Kapitałowej ENEL-MED znajdują się: sieć wielospecjalistycznych oddziałów (www.enel.pl), sieć stomatologiczna enel-med stomatologia (www.stomatologia.enel.pl), klinika medycyny estetycznej ESTELL (www.estell.pl), kliniki ortopedii, rehabilitacji i medycyny sportowej enel-sport (www.enelsport.pl) oraz marka enel-senior (ośrodek opiekuńczo-rehabilitacyjny Willa Łucja).

Sieć enel-med tworzą: 31 wielospecjalistycznych oddziałów własnych, 5 przychodni przyzakładowych, 21 klinik enel-med stomatologia, szpital Centrum w Warszawie, 3 kliniki ortopedii, rehabilitacji i medycyny sportowej enel-sport, klinika medycyny estetycznej ESTELL, ośrodek opiekuńczo-rehabilitacyjny Willa Łucja oraz 1600 placówek partnerskich.

enel-med to marka z 29-letnim doświadczeniem w opiece medycznej. Świadczymy pełen wachlarz usług, prowadząc pacjenta od konsultacji, przez diagnostykę, hospitalizację, operację, aż po rehabilitację – czyli cały zamknięty cykl leczenia. Nasz profesjonalizm pacjenci docenili przyznając po raz kolejny Gwiazdę Jakości Obsługi (2021). Na wysoką jakość świadczeń składa się wybitna kadra specjalistów i najwyższej jakości sprzęt. Stawiamy na nowe technologie, dostrzegając znaczący potencjał w telemedycynie. Stale rozwijamy naszą aplikację mobilną oraz usługę konsultacji medycznych w formie e-wizyt.

W swojej ofercie posiadamy usługi dla pacjentów indywidualnych, w formie pakietów medycznych lub jednorazowo płatnych oraz dla klientów korporacyjnych, w formie abonamentowej opieki medycznej.

Wiemy jak ważni w rozwoju firmy są jej pracownicy. Dlatego stworzyliśmy program umożliwiający pracodawcy utrzymanie personelu w dobrej kondycji zdrowotnej. Dzięki szerokiemu wachlarzowi usług możemy dopasować ofertę do potrzeb każdego klienta.

Więcej informacji na www.enel.pl.

załączniki

kontakt dla mediów
Junior Account Manager, MSL
Agata Koczowska

agata.koczowska@mslgroup.com

tel: +48 608 390 569

informacje o firmie

O enel-med:

Centrum Medyczne ENEL- MED S.A. istnieje od 1993 roku. Jest największą firmą z branży medycznej z polskim kapitałem. Od 2011 roku jest spółką notowaną na giełdzie papierów wartościowych. W portfolio Grupy Kapitałowej ENEL-MED znajdują się: sieć wielospecjalistycznych oddziałów (www.enel.pl), sieć stomatologiczna enel-med stomatologia (www.stomatologia.enel.pl), klinika medycyny estetycznej ESTELL (www.estell.pl), kliniki ortopedii, rehabilitacji i medycyny sportowej enel-sport (www.enelsport.pl) oraz marka enel-senior (ośrodek opiekuńczo-rehabilitacyjny Willa Łucja).

Sieć enel-med tworzą: 31 wielospecjalistycznych oddziałów własnych, 5 przychodni przyzakładowych, 21 klinik enel-med stomatologia, szpital Centrum w Warszawie, 3 kliniki ortopedii, rehabilitacji i medycyny sportowej enel-sport, klinika medycyny estetycznej ESTELL, ośrodek opiekuńczo-rehabilitacyjny Willa Łucja oraz 1600 placówek partnerskich.

enel-med to marka z 29-letnim doświadczeniem w opiece medycznej. Świadczymy pełen wachlarz usług, prowadząc pacjenta od konsultacji, przez diagnostykę, hospitalizację, operację, aż po rehabilitację – czyli cały zamknięty cykl leczenia. Nasz profesjonalizm pacjenci docenili przyznając po raz kolejny Gwiazdę Jakości Obsługi (2021). Na wysoką jakość świadczeń składa się wybitna kadra specjalistów i najwyższej jakości sprzęt. Stawiamy na nowe technologie, dostrzegając znaczący potencjał w telemedycynie. Stale rozwijamy naszą aplikację mobilną oraz usługę konsultacji medycznych w formie e-wizyt.

W swojej ofercie posiadamy usługi dla pacjentów indywidualnych, w formie pakietów medycznych lub jednorazowo płatnych oraz dla klientów korporacyjnych, w formie abonamentowej opieki medycznej.

Wiemy jak ważni w rozwoju firmy są jej pracownicy. Dlatego stworzyliśmy program umożliwiający pracodawcy utrzymanie personelu w dobrej kondycji zdrowotnej. Dzięki szerokiemu wachlarzowi usług możemy dopasować ofertę do potrzeb każdego klienta.

Więcej informacji na www.enel.pl.