ekonomia/biznes/finanse

Dokonywanie terminowych płatności receptą na wyjście biznesu z kryzysu i warunkiem zrównoważonego rozwoju firm. Intrum przedstawia pierwsze wnioski z nadchodzącego raportu ”European Payment Report 2022”

29.05.2022 | Intrum

Dwa lata funkcjonowania w pandemicznej rzeczywistości odcisnęło piętno na europejskich gospodarkach. Powrót do „normalności” nastąpił jednak szybciej, niż myślano, nawet na południu Europy, która, jak pokazują statystyki, najbardziej ucierpiała w pandemii. Europejskie biznesy ledwo podniosły się po korona-kryzysie, a na horyzoncie pojawiło się nowe zagrożenie – inflacja, szalejąca na całym starym kontynencie. W Polsce przekroczyła już 12 proc.[1]. Coraz głośniej mówi się również o gospodarczych konsekwencjach wojny w Ukrainie i sankcjach nałożonych na Rosję – ważny rynek, chociażby ze względu na surowce – które dopiero mają nadejść. Wydaje się jednak, że tym razem firmy są mądre przed szkodą i starają się przygotować na kolejną falę recesji. Sięgają po różne rozwiązania, jednak jak pokazuje nadchodzący raport Intrum ”European Payment Report 2022”, w tym przypadku kluczowe znaczenie dla ich dalszego rozwoju ma walka zatorami płatniczymi i to, aby klienci dokonywali terminowych płatności.

Szybsze płatności gwarantują firmom dalszy, zrównoważony rozwój

Nieterminowe płatności były jednym z głównych wyzwań firm w całej Europie na długo przed wybuchem pandemii. Korona-kryzys z oczywistych względów jeszcze pogłębił ten problem. Nic dziwnego więc, że terminowe dokonywanie płatności przez klientów jest kluczowe dla dalszego funkcjonowania europejskich biznesów.

7 na 10 respondentów (70 proc.) badania Intrum, czyli europejskich przedsiębiorców przyznało, że dzięki szybszemu dokonywaniu płatności przez klientów i kontrahentów, mogliby terminowo płacić swoim dostawcom. Tego samego jest 62 proc. ankietowanych z Polski. Płacenie na czas dostawcom jest traktowane jako warunek utrzymywania zaufania i zdrowych relacji z partnerami biznesowymi (67 proc. Europa vs. 66 proc. Polska). Zmniejszenie luki płatniczej i szybsze płatności są również warunkiem zrównoważonego rozwoju firmy – tak uważa 67% europejskich
i 65 polskich przedsiębiorców.

Na liście najważniejszych „korzyści” płynących z otrzymywania terminowej zapłaty za oferowane produkty i usługi u pytanych z Polski znalazła się jeszcze możliwość rozszerzenia gamy oferowanych produktów i usług (63 proc.). Dla europejskich firm ważna jest również możliwość zatrudniania nowych pracowników (48 proc.).

Wyniki tegorocznego badania Intrum analizującego aktualną sytuację finansową przedsiębiorstw w całej Europie, także w Polsce, pokazują jasno – firmy wyszły już z najgorszej covidowej zapaści i już nie myślą „tylko” o przetrwaniu. Przyszedł czas na myślenie o planach. Stawiają na zrównoważonych rozwój, bo ten model gwarantuje „bezpieczne”, „zdrowe” funkcjonowanie, zdobywanie kolejnych klientów, podbijanie kolejnych rynków. Przedsiębiorcy jednak doskonale zdają sobie sprawę z faktu, że to wszystko będzie możliwe, gdy ich klienci będą dokonywać terminowych płatności. Firmy, które przetrwały korona-kryzys (niektóre dużym kosztem), nie mogą teraz pozwolić sobie na nową falę zatorów płatniczych – komentuje Krzysztof Krauze, Prezes Intrum w Polsce.

Terminowe płatności obowiązkiem moralnym firm?

Nie tylko konsumenci są nierzetelnymi płatnikami. Dłużnikami są również firmy, a zatory płatnicze funkcjonujące między podmiotami w sektorze B2B to narastający problem, szczególnie po pandemii. Zauważają go także respondenci badania Intrum. 7 na 10 europejskich przedsiębiorców (71 proc.) uważa, że duże biznesy mają obowiązek terminowego regulowania płatności wobec mniejszych dostawców, partnerów biznesowych, itp. Wśród polskich ankietowanych ten odsetek jest nawet wyższy – 73 proc.

Terminowe płatności są ważne dla firm aż do tego stopnia, że większość, bo 62 proc. przedsiębiorstw w Europie i 63 proc. polskich biznesów jest zdania, że powinny one stanowić część wymaganej sprawozdawczości firm w zakresie zrównoważonego rozwoju, czyli być działaniem czy zachowaniem, z którego podmioty B2B są rozliczane na szerszą skalę. Paradoksalnie można więc uznać, że kryzys wywołany pandemią Covid-19 ma także swoje pozytywne strony – zauważa Krzysztof Krauze, Prezes Intrum w Polsce.

 

Raport European Payment Report 2022 premierę ma 21 czerwca 2022 r.

 

[1] Dane: GUS.

kontakt dla mediów
Maksymilian Szer
Account Executive, Lightscape sp. z o.o.
Maksymilian Szer

m.szer@lightscape.pl

tel: +48 601 918 408

tel: +48 601 918 408

Katarzyna Bil
Senior Account Executive, Lightscape sp. z o.o.
Katarzyna Bil

k.bil@lightscape.pl

tel: +48 731 439 999

tel: +48 731 439 999

Seweryn Pertkiewicz
Junior Account Executive, Lightscape sp. z o.o.
Seweryn Pertkiewicz

s.pertkiewicz@lightscape.pl

tel: +48 531 444 469

tel: +48 531 444 469

informacje o firmie

załączniki

kontakt dla mediów
Maksymilian Szer
Account Executive, Lightscape sp. z o.o.
Maksymilian Szer

m.szer@lightscape.pl

tel: +48 601 918 408

tel: +48 601 918 408

Katarzyna Bil
Senior Account Executive, Lightscape sp. z o.o.
Katarzyna Bil

k.bil@lightscape.pl

tel: +48 731 439 999

tel: +48 731 439 999

Seweryn Pertkiewicz
Junior Account Executive, Lightscape sp. z o.o.
Seweryn Pertkiewicz

s.pertkiewicz@lightscape.pl

tel: +48 531 444 469

tel: +48 531 444 469

informacje o firmie