towary konsumpcyjne ekonomia/biznes/finanse

Bank BNP Paribas: koszty surowcowe produkcji pizzy wzrosły o około 32% w latach 2010-2021

08.02.2022 | Bank BNP Paribas

Pizza od lat jest jednym z najpopularniejszych dań w Polsce. Wraz ze Szwedami i Włochami jesteśmy jej czołowymi konsumentami w Europie. 9 lutego, z okazji Międzynarodowego Dnia Pizzy, eksperci z zespołu Food&Agri Hub w Banku BNP Paribas przyjrzeli się jej rosnącym cenom oraz aktualnym preferencjom kulinarnym Polaków.  

Rynek pizzy w Polsce rozwija się prężnie

Pizza to jedno z najpopularniejszych dań, które z łatwością znaleźć można w wielu miejscach takich jak sklepy convenience, stacje benzynowe czy w restauracjach niewyspecjalizowanych w kuchni włoskiej. Typowych pizzerii w Polsce funkcjonuje około 9 tysięcy– tak podaje firma Stava w swojej dorocznej publikacji o rynku pizzy.

Zamiłowanie Polaków do nowych technologii i wygody pokazują też stale rosnące udziały pizzy z dowozem w całkowitej konsumpcji tego produktu. Około 70% Polaków decyduje się na taki sposób konsumpcji (dane firmy Mintel), a pizza łącznie z kuchnią włoską stanowiły 30% zamówień z dowozem w 2020 roku, według danych Pyszne.pl. Polscy konsumenci w dostawie najczęściej zamawiają pizzę Capricciosę, Margheritę i Pepperoni.

Rozwija się także segment  pizzy nabywanej w handlu detalicznym. Polacy coraz chętniej zamiast wersji mrożonej wybierają w supermarketach pizzę chłodzoną. Rynek ten wartościowo wzrósł o około 250% na przestrzeni ostatnich lat. Według firmy Mintel, jedynie co czwarty konsument w 2021 roku wybrał pizzę chłodzoną jako alternatywę do restauracji, z kolei w przypadku pizzy mrożonej był to już co drugi Polak.

Cena pizzy pokazuje jak duże zmiany zaszły w portfelach Polaków na przestrzeni lat

Obserwujemy w Polsce istotny wzrost cen produktów spożywczych. Nie inaczej jest z pizzą. Skonstruowany przez zespół Międzynarodowego Food&Agri Hub Banku BNP Paribas ‘Capricciosa Index’ bada średnią roczną zmianę kosztu wytworzenia tej najpopularniejszej pizzy, od strony kosztów surowcowych. W latach 2016-21 koszt wytworzenia pizzy capricciosy wzrastał średniorocznie o 4.2%. Innymi słowy koszty surowcowe produkcji pizzy wzrosły o około 32% w latach 2010-21. W tym czasie przyrosty cen surowców do produkcji pizzy mają podobną dynamikę co wzrosty cen żywności ogółem. Nie zapowiada się, aby trend ten miał odwrócić się w najbliższym czasie, w związku ze stale rosnącymi cenami półproduktów wymaganych do produkcji pizzy. W przypadku restauracji koszt ten będzie jeszcze większy, napędzany dynamiką z wzrostów cen gazu, pracy czy kosztów logistycznych.

Pizza ciągle ewoluuje

Pizza w Europie zmienia się zarówno w restauracjach, dowozie jak i w gotowych wariantach do przyrządzenia w domu. Konsumenci coraz bardziej cenią sobie lepszą jakość składników oraz informacje o pochodzeniu produktów. Ważne stają się również alternatywy w postaci opcji wegetariańskich i wegańskich czy zdrowszych, jak np. ciasto z mąki pełnoziarnistej. Aż ¾ Polaków preferuje zdrowsze dodatki na swoich pizzach, a 32% uważa, że wegańskie warianty ich przekonują.

Na świecie popularność zyskują też innowacyjne, wariacje na temat pizzy, takie jak ‘pizza bowls’, czyli forma zapiekanki składającej się ze składników znanych z pizzy z wyjątkiem ciasta. Pojawienie się ich lokalach gastronomicznych w Polsce to tylko kwestia czasu.

Pomimo rosnących cen, zamiłowanie Polaków do pizzy nie słabnie i nie zanosi się na spadek jej konsumpcji w najbliższym czasie.

kontakt dla mediów
Izabela Tworzydło
Dyrektorka Dep. Komunikacji Korporacyjnej, Rzeczniczka prasowa, BNP Paribas Bank Polska
Izabela Tworzydło

izabela.tworzydlo@bnpparibas.pl

Sławomir Czajkowski
Kierownik Zespołu ds. PR, BNP Paribas Bank Polska
Sławomir Czajkowski

slawomir.czajkowski@bnpparibas.pl

Michalina Słupska-Benesz
Ekspertka ds. Relacji z Mediami, BNP Paribas Bank Polska
Michalina Słupska-Benesz

michalina.slupska@bnpparibas.pl

Paweł Sokół
Specjalista ds. PR, BNP Paribas Bank Polska
Paweł Sokół

pawel.sokol@bnpparibas.pl

Biuro Prasowe
BNP Paribas Bank Polska
Biuro Prasowe

rzecznik.prasowy@bnpparibas.pl

informacje o firmie
kontakt dla mediów
Izabela Tworzydło
Dyrektorka Dep. Komunikacji Korporacyjnej, Rzeczniczka prasowa, BNP Paribas Bank Polska
Izabela Tworzydło

izabela.tworzydlo@bnpparibas.pl

Sławomir Czajkowski
Kierownik Zespołu ds. PR, BNP Paribas Bank Polska
Sławomir Czajkowski

slawomir.czajkowski@bnpparibas.pl

Michalina Słupska-Benesz
Ekspertka ds. Relacji z Mediami, BNP Paribas Bank Polska
Michalina Słupska-Benesz

michalina.slupska@bnpparibas.pl

Paweł Sokół
Specjalista ds. PR, BNP Paribas Bank Polska
Paweł Sokół

pawel.sokol@bnpparibas.pl

Biuro Prasowe
BNP Paribas Bank Polska
Biuro Prasowe

rzecznik.prasowy@bnpparibas.pl

informacje o firmie