ekonomia/biznes/finanse

Polska spółka w światowej czołówce giełdowych debiutantów

21.12.2021 | EY
2021 r. był najbardziej aktywnym rokiem dla debiutów giełdowych od 20 lat. Globalny wolumen IPO wzrósł o 64%, a wpływy z tego typu transakcji zwiększyły się o 67% rok do roku w 2021 r. Na warszawskim parkiecie zadebiutowało 12 spółek, wartość transakcji opiewała na 2,3 mld USD, kontynuując dobrą koniunkturę z 2020 r. Działający w Polsce InPost był szóstym co do wielkości debiutem giełdowym na świecie. W 2022 r. spodziewane jest ochłodzenie na światowych rynkach – wynika z badania EY Global IPO Trends.

Pomimo niepewnego otoczenia gospodarczego, globalny rynek debiutów giełdowych (Initial Public Offering, IPO) odnotował wyjątkowe dwanaście miesięcy, bijąc rekordy pod względem wolumenu i wpływów z tego typu transakcji. W czwartym kwartale 2021 r. na rynkach światowych zadebiutowało 621 spółek, a wartość tych transakcji wyniosła 112,2 mld USD, co oznacza 16% wzrost liczby debiutów i 9% wzrost ich wartości w porównaniu do czwartego kwartału 2020 r. – wynika z najnowszej edycji badania EY Global IPO Trends

Łącznie w 2021 r. przeprowadzono 2 388 transakcji, które przyniosły 453,3 mld USD wpływów. Oznacza to wzrost odpowiednio o 64% i 67% rok do roku. To najlepszy od dwóch dekad wynik na światowym rynku debiutów giełdowych.

Rok 2021 był najbardziej aktywnym rokiem dla debiutantów giełdowych w ciągu ostatnich 20 lat. Na początku roku impulsem do IPO był optymizm wynikający z odbicia gospodarczego, wprowadzenie szczepionek na koronawirusa i zwiększona płynność wynikająca z rządowych programów wsparcia realizowanych na światowych rynkach. W czwartym kwartale rynek debiutów giełdowych uległ spowolnieniu w obliczu rosnącej zmienności rynku, co z kolei jest pokłosiem rozprzestrzeniania się wariantu Omikron i rosnących napięć geopolitycznych. Spodziewam się, że to spowolnienie będzie odczuwane również w pierwszym kwartale 2022 roku – mówi Anna Zaremba, Partnerka EY Polska, CFO Consulting, odpowiedzialna za rynek IPO.

 

IPO 1

Rekordowa dynamika debiutów giełdowych w regionie EMEIA 

Wzmożone zainteresowanie debiutami giełdowymi zanotowano na wszystkich światowych rynkach. Szczególnie wyróżnił się region EMEIA (Europa, Bliski Wschód, Indie i Afryka), który w skali całego 2021 roku zanotował rekordowe napływy na rynek IPO. Liczba debiutów giełdowych sięgnęła 724, co oznacza wzrost o 158%, a ich wartość – 109,4 mld USD, po wzroście o 214%.

Na giełdach w regionie EMEIA zadebiutowało w mijającym roku najwięcej spółek od 2007 roku. Wysokie wyceny i stosunkowo mała zmienność na rynkach dały przedsiębiorcom proporcjonalnie wysokie zwroty przy mniejszym ryzyku. Spodziewam się dalszego zainteresowania spółek debiutami giełdowymi w 2022 roku, jednak pojawiające się w regionie kolejne warianty koronawirusa i zerwane łańcuchy dostaw stanowią czynniki ryzyka, które powinni brać pod uwagę inwestorzy zainteresowani IPO –  mówi Bartłomiej Smolarek, Lider Zespołu ds. Fuzji i Przejęć, Partner EY Polska.

Polska spółka w światowej czołówce debiutantów

Działający w Polsce InPost (IPO o wartości 3,9 mld USD) był szóstym co do wielkości debiutem giełdowym na świecie w ub. roku. Poza InPostem i amerykańskim Rivian Automotive, największym ubiegłorocznym IPO na świecie o wartości 13,7 mld USD, światowe zestawienie zostało zdominowane przez spółki azjatyckie - 6 z 10 debiutów wywodzi się z Chin, dwa – z Korei Południowej.

 

Ostrożny optymizm w Polsce

Na warszawskim parkiecie zadebiutowało 12 spółek o wartości 2 346,6 mln USD w ciągu 12 miesięcy 2021 r. (dane te nie uwzględniają spółek przechodzących z NewConnect). W czwartym kwartale 2021 r. mieliśmy do czynienia z czterema debiutami na GPW o wartości 520,6 mln USD.

Po latach marazmu, warszawska giełda wróciła do łask inwestorów, instytucjonalnych i indywidualnych. Spółki korzystały z ożywienia na giełdzie, korzystnych wycen i mieliśmy do czynienia z szeregiem udanych debiutów już drugi rok z rzędu. Cieszy mnie, że na IPO decydują się duże spółki, bo zwiększa to prestiż giełdy i jest czynnikiem zachęcającym kolejnych debiutantów. Pod koniec roku zwiększyła się zmienność na rynkach, co odbiło się na wycenach spółek już po debiucie. Jestem ostrożnym optymistą odnośnie perspektyw na debiuty giełdowe na warszawskim parkiecie w 2022 roku. Spodziewam się dalszego zainteresowania przedsiębiorców tą formą pozyskania kapitału, jednak firmy będą musiały udowodnić, że potrafią przynieść wartość dla inwestorów w długim terminie – mówi Anna Zaremba.

Technologia wciąż oczkiem w głowie inwestorów

Na poziomie globalnym zwiększonym zainteresowaniem inwestorów cieszą się sektory, które są największymi beneficjentami pandemii koronawirusa. Sektor technologiczny odnotował po raz szósty z rzędu największą liczbę transakcji IPO (611), od II kw. 2020 r., Po raz siódmy z rzędu uzyskał także najwyższe wpływy z tego tytułu – 147,5 mld USD, co stanowiło jedną trzecią wartości wszystkich ubiegłorocznych IPO. Kolejne miejsce pod względem wolumenu i uzyskanych wpływów zajął segment opieki zdrowotnej, w którym 376 transakcji IPO przyniosło 65,4 mld USD wpływów. Niewiele ustępują im pod tym względem spółki przemysłowe, które przeprowadziły 310 transakcji tego typu o łącznej wartości 63,1 mld USD.

IPO 2

Niepewne perspektywy w 2022 r.

Nadchodzący, 2022 rok będzie się odznaczał większą zmiennością niż mijające miesiące, co będzie miało wpływ na aktywność związaną z IPO. 

Napięcia geopolityczne, ryzyko inflacji oraz nowe fale i warianty pandemii COVID-19 hamują powrót do pełnego ożywienia gospodarczego. Pomimo tych czynników, stosunkowo wysokie wyceny i płynność rynku sprawiają, że spółki przymierzające się do debiutu giełdowego mogą z optymizmem patrzyć w przyszłość. Większa zmienność rynku sprawia, że kandydaci będą musieli odznaczać się stosunkowo wysoką elastycznością i posiadać alternatywne metody finansowania, by zaspokoić potrzeby finansowe w przypadku opóźnienia debiutu giełdowego – mówi Magdalena Warpas, Associate Partner, Doradztwo Strategiczne i Transakcyjne, EY Polska.

Więcej informacji o raporcie

O badaniu

Dane zaprezentowane w opracowaniu EY Global IPO Trends pochodzą od firmy EY, Dealogic, CB Insights i Crunchbase, o ile nie stwierdzono inaczej. Rok 2021 obejmuje dane o przeprowadzonych debiutach giełdowych w okresie 01.01.2021 do 07.12.2021 plus transakcje spodziewane do końca 2021 r. Debiuty oparte o special purpose acquisition company (SPAC) nie są zawarte w tym raporcie, chyba, że stwierdzono inaczej.

kontakt dla mediów
Magdalena Wierzchowska
EY Polska
Magdalena Wierzchowska

magdalena.wierzchowska@pl.ey.com

tel: +48 519 098 032

informacje o firmie
EY

O firmie EY

Celem działalności EY jest budowanie lepiej funkcjonującego świata - poprzez wspieranie klientów, pracowników i społeczeństwa w tworzeniu trwałych wartości - oraz budowanie zaufania na rynkach kapitałowych.

Wspomagane przez dane i technologię, zróżnicowane zespoły EY działające w ponad 150 krajach, zapewniają zaufanie dzięki usługom audytorskim oraz wspierają klientów w rozwoju, transformacji biznesowej i działalności operacyjnej.

Zespoły audytorskie, consultingowe, prawne, strategiczne, podatkowe i transakcyjne zadają nieoczywiste pytania, by móc znaleźć nowe odpowiedzi na złożone wyzwania, przed którymi stoi dziś świat.

EY w Polsce to ponad 5000 specjalistów pracujących w 7 miastach: w Warszawie, Gdańsku, Katowicach, Krakowie, Łodzi, Poznaniu i Wrocławiu oraz w Centrum Usług Wspólnych EY.

Działając na polskim rynku co roku EY doradza tysiącom firm, zarówno małym i średnim przedsiębiorstwom, jak i największym firmom. Tworzy unikatowe analizy, dzieli się wiedzą, integruje środowisko przedsiębiorców oraz angażuje się społecznie. Działająca od ponad 20 lat Fundacja EY wspiera rozwój i edukację dzieci oraz młodzieży z rodzin zastępczych, zwiększając ich szanse na dobrą przyszłość, a także pomaga opiekunom zastępczym w ich codziennej pracy. Każdego roku Fundacja EY realizuje około 20 projektów pomocowych, wspierając w ten sposób ponad 1300 rodzin zastępczych.

EY Polska od 2003 roku prowadzi polską edycję międzynarodowego konkursu EY Przedsiębiorca Roku, której zwycięzcy reprezentują Polskę w międzynarodowym finale World Entrepreneur of the Year organizowanym co roku w Monte Carlo. To jedyna tej rangi, międzynarodowa inicjatywa promująca najlepszych przedsiębiorców.

EY Polska jest sygnatariuszem Karty Różnorodności i pracodawcą równych szans. Realizuje wewnętrzny program „Poziom wyżej bez barier”, aktywnie wspierający osoby z niepełnosprawnościami na rynku pracy. EY był w Polsce wielokrotnie wyróżniany tytułem „Pracodawca Roku®” w rankingu prowadzonym przez międzynarodową organizację studencką AIESEC. EY jest również laureatem w rankingach Great Place to Work oraz Idealny Pracodawca według Uniwersum.

Aby uzyskać więcej informacji, wejdź na https://www.ey.com/pl_pl

kontakt dla mediów
Magdalena Wierzchowska
EY Polska
Magdalena Wierzchowska

magdalena.wierzchowska@pl.ey.com

tel: +48 519 098 032

informacje o firmie
EY

O firmie EY

Celem działalności EY jest budowanie lepiej funkcjonującego świata - poprzez wspieranie klientów, pracowników i społeczeństwa w tworzeniu trwałych wartości - oraz budowanie zaufania na rynkach kapitałowych.

Wspomagane przez dane i technologię, zróżnicowane zespoły EY działające w ponad 150 krajach, zapewniają zaufanie dzięki usługom audytorskim oraz wspierają klientów w rozwoju, transformacji biznesowej i działalności operacyjnej.

Zespoły audytorskie, consultingowe, prawne, strategiczne, podatkowe i transakcyjne zadają nieoczywiste pytania, by móc znaleźć nowe odpowiedzi na złożone wyzwania, przed którymi stoi dziś świat.

EY w Polsce to ponad 5000 specjalistów pracujących w 7 miastach: w Warszawie, Gdańsku, Katowicach, Krakowie, Łodzi, Poznaniu i Wrocławiu oraz w Centrum Usług Wspólnych EY.

Działając na polskim rynku co roku EY doradza tysiącom firm, zarówno małym i średnim przedsiębiorstwom, jak i największym firmom. Tworzy unikatowe analizy, dzieli się wiedzą, integruje środowisko przedsiębiorców oraz angażuje się społecznie. Działająca od ponad 20 lat Fundacja EY wspiera rozwój i edukację dzieci oraz młodzieży z rodzin zastępczych, zwiększając ich szanse na dobrą przyszłość, a także pomaga opiekunom zastępczym w ich codziennej pracy. Każdego roku Fundacja EY realizuje około 20 projektów pomocowych, wspierając w ten sposób ponad 1300 rodzin zastępczych.

EY Polska od 2003 roku prowadzi polską edycję międzynarodowego konkursu EY Przedsiębiorca Roku, której zwycięzcy reprezentują Polskę w międzynarodowym finale World Entrepreneur of the Year organizowanym co roku w Monte Carlo. To jedyna tej rangi, międzynarodowa inicjatywa promująca najlepszych przedsiębiorców.

EY Polska jest sygnatariuszem Karty Różnorodności i pracodawcą równych szans. Realizuje wewnętrzny program „Poziom wyżej bez barier”, aktywnie wspierający osoby z niepełnosprawnościami na rynku pracy. EY był w Polsce wielokrotnie wyróżniany tytułem „Pracodawca Roku®” w rankingu prowadzonym przez międzynarodową organizację studencką AIESEC. EY jest również laureatem w rankingach Great Place to Work oraz Idealny Pracodawca według Uniwersum.

Aby uzyskać więcej informacji, wejdź na https://www.ey.com/pl_pl