ekonomia/biznes/finanse

Finanse Polaków a Boże Narodzenie – najnowsze badanie ING

16.12.2021 | ING BANK ŚLĄSKI S.A.

88% Polaków planuje spędzić nadchodzące Święta z najbliższą rodziną, jeszcze więcej osób – 92% zamierza spędzić je w swoim mieście. Średnio 44% z nas planuje utrzymać swoje wydatki związane z nadchodzącymi świętami Bożego Narodzenia na ubiegłorocznym poziomie, natomiast zwiększenie wydatków planuje średnio co piąty ankietowany – takie wnioski płyną z badania ING Consumer Survey.

Z raportu Finanse Polaków a Boże Narodzenie wynika, że blisko 70% Polaków sfinansuje wydatki związane z tegorocznymi świętami Bożego Narodzenia z bieżącego dochodu. Co czwarta osoba na zakupy świąteczne przeznaczy swoje oszczędności, a prawie co piąta osoba pieniądze specjalnie zaoszczędzone na tę okazję. 11,1% Polaków za zakupy zapłaci kartą kredytową, a na inną formę pożyczki zdecydują się nieliczni.

Zwiększenie wydatków na święta Bożego Narodzenia i Nowy Rok częściej planują osoby w wieku 18-24 oraz 55-64. Ponad 30% młodych osób (18-24 lat) planuje też wydać więcej na prezenty dla swoich najbliższych. Stanowi to znaczącą nadwyżkę na tle populacji - 40% Polaków deklaruje ograniczenie wydatków, a 25% deklaruje wdrożenie planów oszczędnościowych

W efekcie pandemii zmieniły się również zwyczaje zakupowe Polaków i sposób dokonywania płatności. Rośnie popularność wykorzystywania nowinek technologicznych, owszem 46% uznaje, że aktualnie częściej płaci kartą ale aż 1/3 deklaruje częstsze korzystanie z płatności telefonem oraz zegarkiem. Obserwujemy również wysokie preferencje odnośnie e-commerce w których 42% z nas wydaje więcej pieniędzy niż przed pandemią. E-commerce stał się nie tylko bezpieczną, ale również wygodną alternatywą robienia zakupów dla ponad 40% Polaków. 

W obszarze zwyczajów zakupowych Polacy będą kupować w trybie „smart shopperów” 56% planuje zakupy w trakcie promocji lub wyprzedaży.

- Analiza aktualnych wyników badań w porównaniu do 2020 roku wskazuje, że konsumenci podchodzą bardziej zachowawczo do wydawania pieniędzy. O 27% spadła liczba Polaków, którzy swoje wydatki świąteczne planują sfinansować z oszczędności. O 15% spadła też liczba osób, które przy tej okazji planują obciążyć karty kredytowe. Polacy swoje wydatki w głównym stopniu finansują z bieżących dochodów. Z badania wynika, że mamy mniejszą gotowość do zadłużenia się na ten cel, co w pewnym stopniu wynika z obecnej sytuacji ekonomicznej. Potrzeba ograniczania wydatków w okresie wzmożonych działań handlowych sprawia, że aż 63,5% Polaków czuje presję otoczenia na wydawanie pieniędzy. Odsetek ten wzrósł ponad dwukrotnie w porównaniu do 2020 roku – mówi Stanisław Kijowski, Strategy Director ING Banku Śląskiego, odpowiedzialny również za obszar badań i analiz.

W porównaniu do ubiegłego roku nie zmienił się też ranking najczęściej wybieranych prezentów. Polacy pod choinką najchętniej położą: kosmetyki (36%) odzież (27%), pieniądze (23%), karty podarunkowe (21%) oraz książki (18%).

Co ciekawe, mimo wdrażania strategii oszczędnościowych i większej zachowawczości w wydawaniu pieniędzy, Polacy nie zapominają o potrzebujących - niemal 30% z nas  planuje wesprzeć finansowo organizacje charytatywne. Po drugie, aż 30% respondentów zamierza skupić się na prezentach i produktach ekologicznych w okresie świątecznym.

Badanie ING Consumer Survey  przeprowadzone przez IPSOS w imieniu ING w 7 krajach na ponad 7000 grupie osób w IV kwartale 2021 roku. Próba reprezentatywna dla Polski N=1009

  • Wykonawca badania: IPSOS
  • Czas realizacji: listopad 2021
  • Metoda badawcza: wywiady kwestionariuszowe wspomagane komputerowo (CAWI)

Infografika prezentująca wyniki badania dostępna jest tutaj.

Cały raport można tutaj pobrać.

 

kontakt dla mediów
Magdalena Ostrowska
Starszy Menedżer ds. Komunikacji, ING Bank Śląski S.A.
Magdalena Ostrowska

magdalena.ostrowska1@ing.pl

tel: +48 571-203-101

informacje o firmie
kontakt dla mediów
Magdalena Ostrowska
Starszy Menedżer ds. Komunikacji, ING Bank Śląski S.A.
Magdalena Ostrowska

magdalena.ostrowska1@ing.pl

tel: +48 571-203-101

informacje o firmie