media/marketing/reklama ekonomia/biznes/finanse
Grupa PMPG Polskie Media podsumowała I półrocze 2020 r: zysk dzięki szybkiej reakcji na pandemię COVID-19 i postawieniu na cyfrowy rozwój.
Po pierwszym półroczu 2020 r. Grupa Kapitałowa PMPG Polskie Media S.A. osiągnęła skonsolidowany zysk netto w wysokości 0,64 mln zł, wobec straty w wysokości 1,48 mln zł poniesionej w analogicznym okresie roku ubiegłego. Przychody Grupy były niższe o 24% m.in. na skutek zakończenia wydawania drukiem tygodnika Wprost. Uruchamiając nowe projekty internetowe i stawiając na rozwój cyfrowy Grupa rozpoczęła nowy etap w swojej historii.
|
I PÓŁROCZE 2020 ROKU |
I PÓŁROCZE 2019 ROKU |
przychody ze sprzedaży |
17 257 |
22 721 |
zysk(strata) brutto ze sprzedaży |
10 074 |
10 910 |
ebit |
(7) |
(1 103) |
ebitda |
518 |
(493) |
zysk(strata) brutto |
917 |
(1 103) |
zysk(strata) netto na rok obrotowy |
638 |
(1 476) |
W pierwszym półroczu br. PMPG Polskie Media S.A. wykazała na poziomie skonsolidowanym dodatni wynik finansowy w wysokości 0,64 mln zł. Był on o 2,1 mln zł wyższy niż w analogicznym okresie roku ubiegłego. Grupa kapitałowa osiągnęła lepszy wynik pomimo spadku przychodów o 5,46 mln zł w stosunku do I półrocza 2019 roku.
Decydujący wpływ na wyniki Grupy miała sytuacja spowodowana epidemią koronawirusa. Spadek przychodów związany był przede wszystkim z zakończenie z dniem 30 marca br. sprzedaży egzemplarzowej tygodnika Wprost w wersji drukowanej oraz zawieszeniem organizacji eventów. Zmniejszeniu uległa sprzedaż powierzchni reklamowej w czasopismach drukowanych. Zakończono również działalność spółki Distribution Point Group Sp. z o.o. zajmującą się dystrybucją prasy. Spadek w obszarze usług reklamy w prasie, Internecie oraz kampanii wizerunkowych wyniósł 10%, zaś spadek w obszarze sprzedaży egzemplarzowej i e-wydań 41%. Wraz ze zmniejszeniem przychodów Grupa znacząco ograniczyła koszty działalności, w szczególności koszty związane z wydawaniem drukowanej wersji tygodnika Wprost tj. koszty druku, wynagrodzeń oraz koszty ogólne. Łącznie koszt własny sprzedaży obniżył się o 4,6 mln zł.
„Sytuacja związana z epidemią koronawirusa zaskoczyła wszystkich. Mało która firma była przygotowana na lock down, który miał miejsce wiosną oraz jego konsekwencje w postaci utraconych przychodów. Dla niektórych branż - w tym branży wydawniczej, reklamowej i eventowej – konsekwencje te były szczególnie dotkliwe. W zaistniałych okolicznościach Zarząd Grupy stanął przed koniecznością podjęcia odważnych decyzji. Najważniejszą była decyzja o zaprzestaniu wydawania tygodnika Wprost w wersji drukowanej i zastąpieniu go nową, cyfrową wersją. Równolegle wprowadzono szereg zmian wewnątrz organizacji. Jedne miały charakter oszczędnościowy, inne miały na celu przyśpieszenie transformacji cyfrowej Grupy. Istotną zmianą było wdrożenie w serwisie wprost.pl paywall’a, tj. płatnej subskrypcji treści. Wyniki finansowe za I półrocze wskazują, że podjęte decyzje przyniosły pozytywne efekty. Liczymy, że utrzymamy ten trend w dłuższym okresie kontynuując proces zmian i przekształcając firmę w technologicznie zaawansowanego wydawcę” – skomentował Członek Zarządu Spółki PMPG Polskie Media S.A. Piotr Piaszczyk.
Według raportu Gemius/PBI, serwisy Grupy wprost.pl i dorzeczy.pl, osiągnęły w pierwszym półroczu łącznie prawie 9 mln użytkowników (RU) i 88 mln odsłon średnio miesięcznie. Tym samym PMPG znalazła się w gronie TOP 20 Grup Internetowych w Polsce. Wprost.pl z 5,7 mln użytkowników (RU) (średnia miesięczna w 2020 r.), jest zdecydowanym liderem w kategorii serwisów związanych z tygodnikami opinii, mając w niej 30% całkowitego udziału. (za Gemius/PBI, styczeń-czerwiec 2020 r.).
Obok zmian wprowadzanych w ofercie produktowej Grupa PMPG dokonała wzmocnienia kompetencji w zakresie rozwoju i zarządzania transformacją cyfrową. Do zespołu dołączyły, na stanowisku Dyrektora ds. Rozwoju Cyfrowego Małgorzata Golińska, wcześniej związana z Wirtualną Polską, a na stanowisku Dyrektora Sprzedaży i Rozwoju Oferty Digital Ewa Budzynowska z Grupy Gazeta.pl.
15 września stanowisko Dyrektorki Finansowej Grupy objęła Jolanta Kloc. Menedżer z wieloletnim doświadczeniem roli Dyrektora Finansowego i Głównej Księgowej. Przez wiele lat związana z ZE PAK (z grupy spółek Z. Solorza) gdzie odpowiadała za tworzenie i wdrażanie strategii finansowej, opracowywanie rocznych i wieloletnich budżetów i planów finansowych oraz nadzór nad pracą działu finansowo-księgowego, kontrolingu i kadr.
W najbliższym czasie również w organach zarządczych w Grupie zajdzie kilka zmian. Piotr Piaszczyk, związany ze spółką PMPG od ponad 12 lat, pełniący od 01/05/2019 funkcję członka zarządu PMPG Polskie Media S.A. z dniem 30 września przestanie pełnić tę funkcję, a od dnia 1 października będzie pełnić funkcję członka rady nadzorczej PMPG Polskie Media S.A.. Po przejściu do Rady Nadzorczej Piotr Piaszczyk przestanie również pełnić funkcję Prezesa Zarządu AWR Wprost. Funkcję tę obejmie z dniem 1 października Andrzej Chmiel, dotychczasowy członek Rady Nadzorczej PMPG Polskie Media S.A., który zrezygnuje z pełnionej funkcji w Radzie.
„Cieszą mnie pozytywne wyniki pierwszego półrocza, będące konsekwencją odważnych decyzji. Pandemia Covid-19 zafundowała całej gospodarce i firmom „stress test”, którego nikt nie mógł sobie wyobrazić. Parząc na to jak Zarząd i pracownicy PMPG poradzili sobie z tą sytuacją jestem przekonany, że w drugiej części roku będziemy kontynuować wzrosty. Dokonujemy głębokich zmian w organizacji, modelu biznesowym i kulturze firmy. Naszą ambicją jest stworzenie nowoczesnej firmy wydawniczej o szerokim zasięgu. Oprócz skali bardzo stawiamy na jakość, wiarygodność, dziennikarską rzetelność i trwałe budowanie relacji z odbiorcą treści.” – skomentował wyniki wydawca, założyciel i główny akcjonariusz PMPG Polskie Media S.A. – Michał Maciej Lisiecki.
*********
PMPG Polskie Media to spółka holdingowa działająca na rynku mediów tradycyjnych i nowych mediów. Do Grupy należą m.in.: Agencja Wydawniczo-Reklamowa Wprost, wydawca tygodnika „Wprost” (od maja 2020 r. eWprost) i serwisu wprost.pl oraz spółka Orle Pióro, wydawca tygodnika „Do Rzeczy”, serwisu dorzeczy.pl oraz magazynu „Historia Do Rzeczy”. Bieżące informacje o działalności Grupy Kapitałowej PMPG można znaleźć na stronie internetowej firmy (www.pmpg.pl), a także na jej profilach w serwisach społecznościowych Facebook (http://www.facebook.com/PMPG.SA) oraz Twitter (https://twitter.com/PMPG_PL).
kontakt dla mediów
Biuro prasowe
biuroprasowe@pmpg.pl
Fundacja Tygodnika Wprost
MediaForUkraine@wprost.pl
tel: +48 508 040 882
informacje o firmie
Bieżące informacje ze spółki spółki PMPG Polskie Media SA (GPW: PMPG) na www.pmpg.pl oraz na profilach w serwisach Twitter: https://twitter.com/PMPG_PL i Facebook: https://www.facebook.com/PMPG.SA.
kontakt dla mediów
Biuro prasowe
biuroprasowe@pmpg.pl
Fundacja Tygodnika Wprost
MediaForUkraine@wprost.pl
tel: +48 508 040 882
informacje o firmie
Bieżące informacje ze spółki spółki PMPG Polskie Media SA (GPW: PMPG) na www.pmpg.pl oraz na profilach w serwisach Twitter: https://twitter.com/PMPG_PL i Facebook: https://www.facebook.com/PMPG.SA.