styl życia ekonomia/biznes/finanse rolnictwo

Kobiety agrobiznesu mają moc

12.08.2020 | Bank BNP Paribas

Kobiety związane z rolnictwem są zadowolone z życia na polskiej wsi, w większości chcą tam pozostać, rozwijać się zawodowo i kształcić – wynika z raportu „Sytuacja Kobiet na Wsi” przygotowanego przez Martin&Jacob na zlecenie Banku BNP Paribas.

Kobiety związane z agrobiznesem zamieszkujące tereny wiejskie są zadowolone z życia na wsi (72%) i nie zamierzają jej opuszczać (92%). Największa grupa usatysfakcjonowanych to kobiety młode, poniżej 30 roku życia (84%). W życiu na wsi najbardziej cenią spokój (87%) i bezpieczeństwo (73%). Aż 85% kobiet związanych z rolnictwem zamierza w nim pozostać chcąc się rozwijać i zwiększać aktywność biznesową. Większość badanych (64%) chciałoby poszerzać swoją wiedzę i zdobywać nowe kompetencje deklarując chęć ukończenia różnego rodzaju kursów i szkoleń. 8% badanych myśli o zdobyciu doktoratu (13% w grupie kobiet poniżej 30 roku życia), a 7% chce ukończyć studia dyplomowe (12% w grupie kobiet poniżej 30 roku życia).

- Zbadaliśmy kobiety, które aktywnie uczestniczą w prowadzeniu rolniczej działalności gospodarczej - są właścicielkami lub współwłaścicielkami gospodarstw rolnych bądź też w nich pracują czy pomagają. Zauważyliśmy, że mają one duże poczucie sprawczości w wielu aspektach życia - począwszy od małych rzeczy związanych z uprawą ogrodu czy hodowlą trzody, poprzez prowadzenie księgowości gospodarstw rolnych aż po strategiczne decyzje dotyczące pozyskiwania środków na rozwój biznesu – mówi Marcin Chrobot z Martin & Jacob, socjolog, wieloletni badacz rynku agrarnego i autor badania.

Mimo iż blisko 70% badanych uważa, że w ich okolicy brakuje oferty kulturalnej i edukacyjnej da kobiet, a życie w mieście jest prostsze, to jedynie 4 na 100 badanych kobiet są zdecydowane opuścić wieś. Z wiekiem kobiety coraz bardziej doceniają wygodę życia na wsi (60% badanych powyżej 40 roku życia twierdzi, że na wsi żyje się wygodniej niż w mieście). Z badania wynika również, że współczesne kobiety zaangażowane w prowadzenie przedsiębiorstw rolnych postrzegają siebie jako niezależne, zaradne i nowoczesne. Gotowość do podjęcia pracy poza rolnictwem świadczy o ich elastyczności.

- Jako instytucja zaangażowana i wspierająca rozwój sektora agro w kraju i na świecie, ze szczególną uwagą badamy i analizujemy trendy na polskiej wsi. Jednym z nich jest wyraźnie rosnąca rola kobiet w agrobiznesie. Dostrzegamy ich niezwykłe osiągnięcia w codziennej pracy na rzecz rozwoju własnych gospodarstw rolnych oraz rosnącą aktywność w podejmowaniu decyzji ważnych dla całego sektora rolno-przetwórczego w Polsce – mówi Katarzyna Wielgosz, Menedżer Projektów Agro w Banku BNP Paribas. – Wspieramy kobiety agrobiznesu zarówno poprzez odpowiednio sprofilowaną ofertę produktów finansowych, jak i inne działania integrujące i sprzyjające ich rozwojowi osobistemu i biznesowemu. Przykładem jest program „Agro Na Obcasach” dedykowany kobietom działającym w sektorze rolnym, w ramach którego bank zaprasza klientki na wydarzenia społeczno-kulturalne czy sekcja #agronaobcasach na platformie Agronomist.pl stworzonej dla i z udziałem polskich rolników i przetwórców – dodaje Katarzyna Wielgosz.

W ramach cyklu BNP Paribas Talks, Bank zaprasza również do odsłuchania podcastu nt. wyników raportu „Sytuacja Kobiet na Wsi”. Gośćmi Agnieszki Urazińskiej-Włodarek, dziennikarki magazynu Wysokie Obcasy były: rolniczka-przedsiębiorczyni Agnieszka Tołłoczko oraz Izabela Tworzydło, Dyrektor Departamentu Komunikacji Korporacyjnej, Rzecznik Prasowy w Banku BNP Paribas. Panie dyskutowały m.in. na temat czym różni się życie kobiet na wsi od codzienności mieszkanek dużych miast. Nagranie jest dostępna na kanale Banku w serwisie: Spotify  oraz na stronie Banku.

Największym sprzymierzeńcem rozwoju kobiet na wsi stał się Internet. 98% badanych kobiet robi w sieci zakupy, blisko 80% korzysta z bankowości internetowej, a 57% wykorzystuje internet do nauki i szkolenia się. Internet jest również doskonałym narzędziem wspierającym ich działalność w ramach rolnictwa – blisko 80% badanych szuka tu porad prawnych, związanych z dotacjami czy KRUS. 51% kobiet deklaruje, że uczestniczy w specjalistycznych szkoleniach rolniczych on-line (w grupie kobiet poniżej 30 roku życia grupa ta stanowi 72%)

kontakt dla mediów
Izabela Tworzydło
Dyrektorka Dep. Komunikacji Korporacyjnej, Rzeczniczka prasowa, BNP Paribas Bank Polska
Izabela Tworzydło

izabela.tworzydlo@bnpparibas.pl

Sławomir Czajkowski
Kierownik Zespołu ds. PR, BNP Paribas Bank Polska
Sławomir Czajkowski

slawomir.czajkowski@bnpparibas.pl

Michalina Słupska-Benesz
Ekspertka ds. Relacji z Mediami, BNP Paribas Bank Polska
Michalina Słupska-Benesz

michalina.slupska@bnpparibas.pl

Paweł Sokół
Specjalista ds. PR, BNP Paribas Bank Polska
Paweł Sokół

pawel.sokol@bnpparibas.pl

Biuro Prasowe
BNP Paribas Bank Polska
Biuro Prasowe

rzecznik.prasowy@bnpparibas.pl

informacje o firmie

załączniki

kontakt dla mediów
Izabela Tworzydło
Dyrektorka Dep. Komunikacji Korporacyjnej, Rzeczniczka prasowa, BNP Paribas Bank Polska
Izabela Tworzydło

izabela.tworzydlo@bnpparibas.pl

Sławomir Czajkowski
Kierownik Zespołu ds. PR, BNP Paribas Bank Polska
Sławomir Czajkowski

slawomir.czajkowski@bnpparibas.pl

Michalina Słupska-Benesz
Ekspertka ds. Relacji z Mediami, BNP Paribas Bank Polska
Michalina Słupska-Benesz

michalina.slupska@bnpparibas.pl

Paweł Sokół
Specjalista ds. PR, BNP Paribas Bank Polska
Paweł Sokół

pawel.sokol@bnpparibas.pl

Biuro Prasowe
BNP Paribas Bank Polska
Biuro Prasowe

rzecznik.prasowy@bnpparibas.pl

informacje o firmie