nauka/edukacja/szkolenia

Student wybiera ścieżkę kariery

Młodzi ludzie podchodzą do podjęcia konkretnego kierunku studiów coraz bardziej racjonalnie. Już niemal połowa z nich patrzy w przyszłość i sprawdza, co czeka ich na rynku pracy po zakończeniu nauki. Jednocześnie znalezienie specjalisty stanowi dziś duże wyzwanie dla wielu firm. Pracodawcy chcący zapewnić sobie wykwalifikowanych pracowników, muszą więc już teraz podejmować szereg działań employer brandingowych i dbać o to, jak są postrzegani na konkurencyjnym rynku.

Perspektywy zawodowe coraz ważniejsze

Jak wynika z badań przeprowadzonych przez SW Research[1], młodzi Polacy wciąż przy wyborze kierunku studiów kierują się głównie swoimi zainteresowaniami – robi tak aż 62% badanych. Ponad 40% ankietowanych idzie jednak o krok dalej i rozważając ścieżkę kariery, zwraca uwagę na to, co po skończeniu edukacji czeka ich na rynku pracy. Podobnie sytuacja ma się w przypadku studiów podyplomowych. Studenci, którzy rozważają ich podjęcie, argumentują swój wybór przede wszystkim zainteresowaniami oraz prognozami panującymi na rynku pracy.

Młodzi ludzie, kończąc liceum często czują już, jaka dziedzina jest im najbliższa. Wiedzą, czy wybiorą ścieżkę humanistyczną, ścisłą czy może zajmą się naukami społecznymi. Decyzja na jakim konkretnie kierunku podejmą naukę, nie jest jednak już tak prosta. Dla nastolatków, wyzwaniem okazuje się też wybór właściwej uczelni. Zwracają uwagę m.in. na kierunki oferowane przez daną szkołę wyższą, czy jej lokalizację i prestiż, jakim się cieszy. Ponad połowa badanych uważa, że wybór tej, znajdującej się w ścisłej czołówce najlepszych placówek w kraju ułatwi im zdobycie pracy w przyszłości.

Research to podstawa

W jaki sposób młodzi Polacy badają rynek pracy? Przede wszystkim obserwują. Dla nastolatków aktywnie obecnych w przestrzeni wirtualnej, wyznacznikiem jest często to, co widzą w ekranach swoich smartfonów. Chętniej rozważają pracę dla marki, która jest bliska ich celom i przekonaniom. Młodzi chcą robić ciekawe rzeczy – to oczywiste. To, czy będą się nimi zajmować w konkretnej firmie, oceniają głównie poprzez obserwację realizowanych kampanii reklamowych, aktywności w social media czy innych, komunikowanych przez markę działań – Jeśli chcemy dotrzeć do nastolatków, musimy mówić ich językiem. To trend, który wychodzi już poza zakres klasycznego marketingu, nakierowanego na sprzedaż i wkracza również do zadań realizowanych przez działy HR. Obecnie, chcemy nie tylko przekonać młodych ludzi, do tego, aby sięgnęli po nasze produkty, ale również, żeby w przyszłości zdecydowali się dołączyć do naszego zespołu – mówi Anna Warecka, Human Resources Director w Perfetti Van Melle Polska. Osoby urodzone po 2000 roku, zwracają uwagę także na bardziej praktyczne aspekty. Równie ważna, jak praca dla ciekawej firmy i spełnianie się w wybranym zawodzie, jest perspektywa zarobków. Młodzi chcą zarabiać dobrze, adekwatnie do swoich umiejętności. Jak czytamy w raporcie „Employer Brand Research 2019”[2] większość respondentów z pokolenia Z (18-24 lata) szuka u potencjalnych pracodawców informacji o atrakcyjnym wynagrodzeniu i benefitach (66%), atmosferze pracy (58%) i możliwości rozwoju zawodowego (59%).

Firmy mają problemy

Sytuacja przedsiębiorców jest trudna. Choć prognozy dotyczące planów zatrudnienia, deklarowane przez polskich pracodawców, teoretycznie wskazują na spadek zapotrzebowania na nowych pracowników, rzeczywistość pokazuje coś innego. Nie oznacza to niestety, że pracownicy nie są potrzebni, a raczej świadczy o tym, że przedsiębiorcy zdają sobie sprawę z ograniczeń panujących na rynku i nie decydują się na tworzenie nowych etatów, mimo braku rąk do pracy. – Z roku na rok, coraz trudniej o specjalistów. Zamiast czekania na zmiany z założonymi rękami, warto patrzeć w przyszłość i działać już dziś. Przede wszystkim: komunikować zalety pracy w tej, konkretnej firmie oraz płynące z niej benefity, nie tylko finansowe. Ważne jest też zwracanie się bezpośrednio do studentów podejmujących naukę i oferowanie im atrakcyjnych programów kształcenia, staży czy praktyk. Jednym słowem: trzeba być firmą, w której młody człowiek chce pracować  – mówi Anna Warecka, Human Resources Director w Perfetti Van Melle Polska. Pracodawcy chcący pozyskać, a potem zatrzymać pracownika na dłużej, muszą stawać się coraz bardziej konkurencyjne. Perfetti van Melle aktywnie działa na tym polu. Świadczy o tym między innymi, otrzymany już dwukrotnie tytuł Solidnego Pracodawcy, przyznawany firmom nie tylko przestrzegającym prawa pracy, ale także dającym pracownikom realne możliwości rozwoju i awansu, oferując przy tym warunki zatrudnienia na najwyższym poziomie.

 

[1] https://swresearch.pl/raporty/czytaj/id/71/motywacje-wyboru-studi-w

[2] https://www.randstad.pl/dla-pracodawcy/rebr-2019-raport-krajowy_pl.pdf?hsCtaTracking=88e77ea4-5039-4c4e-b94a-123d13ee1b6b|626c7308-f047-4a27-b1b9-b360fb726b17

informacje o firmie
informacje o firmie