sprawy społeczne ekonomia/biznes/finanse nauka/edukacja/szkolenia

Biuro Informacji Kredytowej i banki wspólnie przeciw wyłudzeniom

10.07.2019 | Grupa BIK

Blisko 4 mln ostrzeżeń przed wyłudzeniem pieniędzy na skradzione dane otrzymali już posiadacze Alertów BIK. Narzędzie to sukcesywnie włączają do swojej oferty banki zapewniając w ten sposób klientom dostęp, w czasie rzeczywistym, do informacji ostrzegającej przed wyłudzeniami. Nadal bowiem straty sektora finansowego z tytułu wyłudzeń są wysokie, na rynku bankowym oscylują między 500 - 600 mln zł rocznie.

Każdego dnia banki otrzymują do rozpatrzenia tysiące wniosków o kredyt. Część z nich składana jest przez oszustów kredytowych przy użyciu skradzionych danych osobowych z zamiarem niespłacenia zobowiązania. Wyłudzenia kredytów czy pożyczek to problem nie tylko konsumentów, którzy jeśli padną ofiarą kradzieży tożsamości, muszą borykać się m.in. z unieważnieniem nie swojego długu. To także wyzwanie dla banków i innych instytucji finansowych, które przekłada się na potencjalne straty operacyjne oraz wizerunkowe. Jak wynika z analizy Biura Informacji Kredytowej, przeprowadzonej w zeszłym roku, mogło dojść do ok. 67 tys. przypadków skutecznego wyłudzenia.

Narażeni na wyłudzenie

Problem z wyłudzeniami jest taki, że dane potrzebne do wyłudzenia są powszechnie dostępne. Polacy udostępniają informacje o sobie w bardzo wielu sytuacjach życia codziennego, np. w przychodniach, wypożyczalniach, hotelach, urzędach. Również w poczcie mailowej przechowywane są często pliki, dokumenty, czy skany zawierające dane osobowe. Eskalacja problemu wyłudzeń wiąże się ponadto z coraz bardziej wyrafinowanymi metodami przestępców, którzy już nie muszą wykorzystywać dokumentu tożsamości, by wejść w posiadanie cudzej tożsamości. Wyłudzenie może dotyczyć każdego z nas, nawet tych najbardziej przezornych i Polacy mają tego coraz większą świadomość. Jak wynika z badania opinii przeprowadzonego na zlecenie Biura Informacji Kredytowej*, 41% Polaków w wieku 15-65 lat doświadczyło różnych form zagrożeń bezpieczeństwa danych, a 62% z nas obawia się zagrożeń w cyberprzestrzeni.

Przede wszystkim prewencja

Obecnie najlepszym rozwiązaniem w sytuacjach, w których niepokoimy się o bezpieczeństwo naszych danych osobowych w kontekście potencjalnego wyłudzenia pieniędzy jest unikatowa usługa na rynku - Alerty BIK.

Alerty BIK  są wysyłane w formie sms lub mail. Biuro Informacji Kredytowej wysyła je dokładnie w momencie, gdy dane klienta są weryfikowane w BIK w związku ze złożonym wnioskiem o kredyt lub pożyczkę.  Do tej pory z BIK zostało wysłanych prawie 4 mln Alertów.

- Według aż 71% uczestników niezależnego badania opinii, Alerty zapewniają bardzo duży stopień bezpieczeństwa. Mamy nadzieję, że coraz więcej ludzi będzie korzystać z tego prewencyjnego narzędzia. Byłoby bardzo korzystne aby każdy dorosły, aktywny uczestnik rynku kredytowego miał uruchomione Alerty. – mówi Joanna Charlińska, Dyrektor w Departamencie Rynku Detalicznego Biura Informacji Kredytowej.

Alerty BIK ostrzegają przed wyłudzeniami

Alerty BIK mogą być oferowane klientom przez bank jako samodzielny produkt lub połączone w pakiet z produktami banku. Bank może zaoferować Alerty BIK dodając usługę np.: do rachunku bankowego, karty kredytowej czy kredytu.

- Mamy za sobą już pierwsze wdrożenia, w których banki połączyły produkty BIK w pakiety z produktami bankowymi. Obserwujemy duże zainteresowanie klientów korzystaniem z takich pakietów. Dzięki nim klient otrzymuje ze swojego banku kompleksową informację a bank zyskuje wartość dodaną – mówi Joanna Charlińska – z wieloma bankami rozmawiamy także o tym aby udostępniać Alerty BIK w bankowości elektronicznej. W tym przypadku banki myślą o modelach dedykowanych, optymalnych zarówno dla swoich klientów jak i swoich modeli transakcyjnych – dodaje.

Możliwość otrzymania Alertów BIK przy zawieraniu umowy o kredyt ratalny, zarówno w sklepach stacjonarnych jak i w procesach zawierania umów online, mają już klienci Alior Banku. Dotychczas z usługi tej zdecydowało się skorzystać kilkadziesiąt tysięcy osób.

Bardzo cieszymy się, że nasi klienci chętnie korzystają z oferty Alertów. Zaufanie klientów i ich bezpieczeństwo są dla nas najwyższym priorytetem, a Alerty pozwalają im czuć się spokojnie. Nie muszą martwić się, że ktoś w sposób nieuprawniony wykorzystał ich dane osobowe i próbował zaciągnąć w ich imieniu kredyt. W najbliższej perspektywie planujemy poszerzyć naszą współpracę z BIK włączając jego usługi do innych produktów z oferty Alior Banku – deklaruje Krzysztof Wójcik, Dyrektor Działu Produktów Consumer Finance Alior Banku.

Biorąc pod uwagę dzisiejszy cyberświat, w którym jest już więcej aktywnych urządzeń mobilnych niż ludzi, bezpieczeństwo w świecie usług finansowych staje się problemem wielosektorowym. BIK dostrzega zarówno zagrożenia cywilizacyjne jak i wymagania konsumentów, którzy chcą dokonywać transakcji niemal w czasie rzeczywistym.

Jeden Alert, wiele korzyści

Alerty BIK to w pełni zautomatyzowana ochrona przez cały rok, działają 24/h, 7 dni w tygodniu. Mechanizm jest prosty, jeśli klient jest w trakcie pozyskania nowego kredytu lub pożyczki, wówczas powiadomienie sms lub e-mail jest potwierdzeniem, że instytucja finansowa analizuje jego wniosek. Jednak, gdy klient nie wnioskuje o nowe finansowanie, wówczas Alert może świadczyć o próbie wyłudzenia kredytu lub pożyczki na jego dane osobowe. Dzięki informacji z Alertu można szybko zareagować i zapobiec wyłudzeniu.

Alert powiadomi nas również, kiedy w BIK pojawi się nowe zobowiązanie lub zostaniemy wpisani do Rejestru Dłużników BIG InfoMonitor (spółki córki BIK) z powodu np.: zaległości w opłacaniu abonamentu telefonicznego, czy czynszu. Powiadomienie z BIK zadziała również w sytuacji, kiedy zostanie złożone zapytanie o nasze dane w Rejestrze Dłużników BIG InfoMonitor. Dzięki temu dowiemy się, np. że ktoś chce wyłudzić abonament komórkowy lub w naszym imieniu zawiera umowę na dostawę gazu.

W Alercie podana jest data zdarzenia, nazwa instytucji, w której złożono wniosek na dane klienta oraz numer infolinii BIK - na wypadek, gdyby potrzebne było wsparcie w wyjaśnieniu sprawy. W przypadku stwierdzenia próby wyłudzenia BIK natychmiast przekazuje do instytucji finansowej informację o zablokowaniu zapytania i zobowiązania. Konsultanci BIK pomagają także w kontaktach klienta z policją czy prokuraturą.

 

Źródło:

Badanie opinii na zlecenie BIK, pt. „Ochrona tożsamości”, agencja: ARC Rynek i Opinia, Polacy w wieku 15-65; N=1009; metoda CAWI,  listopad 2017 r.

kontakt dla mediów
Aleksandra Stankiewicz-Billewicz
Menedżer ds. Relacji z mediami, Biuro Informacji Kredytowej
Aleksandra Stankiewicz-Billewicz

aleksandra.stankiewicz-billewicz@bik.pl

tel: +48 22 348 4131

tel: + 48 512 164 131

Małgorzata Bielińska
Dyrektor ds. Edukacji Grupy BIK, Biuro Informacji Kredytowej
Małgorzata Bielińska

malgorzata.bielinska@bik.pl

tel: +48 22 348 41 03

tel: +48 512 164 103

Diana Borowiecka
Główny Specjalista Departament Marketingu i PR, BIG InfoMonitor
Diana Borowiecka

diana.borowiecka@big.pl

tel: +48 22 486 56 46

tel: +48 607 146 583

Halina Kochalska
Rzecznik prasowy BIG InfoMonitor, BIG InfoMonitor
Halina Kochalska

halina.kochalska@big.pl

tel: +48 22 486 56 16

tel: +48 602 601 010

informacje o firmie

załączniki

kontakt dla mediów
Aleksandra Stankiewicz-Billewicz
Menedżer ds. Relacji z mediami, Biuro Informacji Kredytowej
Aleksandra Stankiewicz-Billewicz

aleksandra.stankiewicz-billewicz@bik.pl

tel: +48 22 348 4131

tel: + 48 512 164 131

Małgorzata Bielińska
Dyrektor ds. Edukacji Grupy BIK, Biuro Informacji Kredytowej
Małgorzata Bielińska

malgorzata.bielinska@bik.pl

tel: +48 22 348 41 03

tel: +48 512 164 103

Diana Borowiecka
Główny Specjalista Departament Marketingu i PR, BIG InfoMonitor
Diana Borowiecka

diana.borowiecka@big.pl

tel: +48 22 486 56 46

tel: +48 607 146 583

Halina Kochalska
Rzecznik prasowy BIG InfoMonitor, BIG InfoMonitor
Halina Kochalska

halina.kochalska@big.pl

tel: +48 22 486 56 16

tel: +48 602 601 010

informacje o firmie