wydarzenia ekonomia/biznes/finanse

Święta Wielkanocne będą niewiele droższe

10.04.2019 | Bank BNP Paribas

Według szacunków analityków Banku BNP Paribas ceny żywności na tegoroczne Święta Wielkanocne będą o około 2,5 proc. wyższe niż przed rokiem. W największym stopniu wzrosną ceny warzyw i pieczywa. Natomiast jaja, produkt najbardziej kojarzony z Wielkanocą,  będą zdecydowanie tańsze niż przed rokiem. 

Wyższe ceny warzyw

Z uwagi na ubiegłoroczny nieurodzaj w Polsce i Unii Europejskiej, w ostatnich miesiącach obserwowaliśmy znaczące podwyżki cen warzyw polowych. W konsekwencji, możemy się spodziewać, że ceny detaliczne warzyw w Polsce będą przeciętnie o ponad 15 proc. wyższe niż w marcu 2018 r. Jednak w przypadku takich produktów jak cebula, czy ziemniaki skala podwyżek może wynieść nawet kilkadziesiąt procent.   

Za pieczywo zapłacimy więcej

Podobnie jak w przypadku warzyw, ubiegłoroczna susza w wielu krajach Unii Europejskiej skutkowała mniejszymi, o 11 proc. zbiorami pszenicy. W dodatku, mniejsze zbiory odnotowane w Rosji i na Ukrainie, wpłynęły na wzrosty cen pszenicy, która jest podstawowym surowcem wykorzystywanym w przemyśle młynarskim. W I kwartale 2019 r. w Polsce, pszenicę skupowano średnio po 844 zł/t, czyli o 24 proc. drożej niż w I kwartale 2018 r. Należy jednak zauważyć, że dynamika wzrostu cen detalicznych mąki i pieczywa nie jest aż tak znacząca. Ceny tych produktów kupowanych na tegoroczną Wielkanoc mogą być odpowiednio o 8 i 11 proc. wyższe niż analogicznym okresie ubiegłego roku.

Ceny mięsa i produktów mleczarskich podobne jak przed rokiem

W przypadku mięsa, zarówno wieprzowego, jak i drobiowego, możemy się spodziewać, że zapłacimy za nie podobną kwotę, jak to miało miejsce przed rokiem. Nieco droższe, o 1-2 proc., mogą być natomiast wędliny. Również ceny wyrobów mleczarskich, w tym twarogu oraz masła, nie odnotują znaczących zmian. 

- Dobre wiadomości mamy dla konsumentów jaj, których ceny były rekordowo wysokie w ostatnich latach. Po zawirowaniach związanych z podażą, sytuacja na rynku uległa stabilizacji. W konsekwencji, ceny detaliczne jaj mogą być nawet o blisko 10 proc. niższe od tych, które obserwowaliśmy w roku ubiegłym – mówi Paweł Wyrzykowski, analityk sektora rolno-spożywczego w Banku BNP Paribas. 

Ze względu na dużą podaż owoców, zarówno krajowych, jak i cytrusowych, produkty te w sklepach będą o ponad 10 proc. tańsze.

 

kontakt dla mediów
Izabela Tworzydło
Dyrektorka Dep. Komunikacji Korporacyjnej, Rzeczniczka prasowa, BNP Paribas Bank Polska
Izabela Tworzydło

izabela.tworzydlo@bnpparibas.pl

Sławomir Czajkowski
Kierownik Zespołu ds. PR, BNP Paribas Bank Polska
Sławomir Czajkowski

slawomir.czajkowski@bnpparibas.pl

Michalina Słupska-Benesz
Ekspertka ds. Relacji z Mediami, BNP Paribas Bank Polska
Michalina Słupska-Benesz

michalina.slupska@bnpparibas.pl

Paweł Sokół
Specjalista ds. PR, BNP Paribas Bank Polska
Paweł Sokół

pawel.sokol@bnpparibas.pl

Biuro Prasowe
BNP Paribas Bank Polska
Biuro Prasowe

rzecznik.prasowy@bnpparibas.pl

informacje o firmie
kontakt dla mediów
Izabela Tworzydło
Dyrektorka Dep. Komunikacji Korporacyjnej, Rzeczniczka prasowa, BNP Paribas Bank Polska
Izabela Tworzydło

izabela.tworzydlo@bnpparibas.pl

Sławomir Czajkowski
Kierownik Zespołu ds. PR, BNP Paribas Bank Polska
Sławomir Czajkowski

slawomir.czajkowski@bnpparibas.pl

Michalina Słupska-Benesz
Ekspertka ds. Relacji z Mediami, BNP Paribas Bank Polska
Michalina Słupska-Benesz

michalina.slupska@bnpparibas.pl

Paweł Sokół
Specjalista ds. PR, BNP Paribas Bank Polska
Paweł Sokół

pawel.sokol@bnpparibas.pl

Biuro Prasowe
BNP Paribas Bank Polska
Biuro Prasowe

rzecznik.prasowy@bnpparibas.pl

informacje o firmie