środowisko naturalne/ekologia

Ekologiczne plany Łodzi w Godzinę dla Ziemi WWF

30.03.2019 | WWF Polska

Łódź ma autorskie sposoby na ekologiczne zmiany w mieście: walczy o czyste powietrze, wydobywa na powierzchnię zapomniane rzeki, a co najważniejsze próbuje zmieniać podejście mieszkańców do zielonego transportu, ekologicznego ogrzewania oraz zrównoważonej konsumpcji. O zrealizowanych projektach i ekoplanach miasta opowiedziała Hanna Zdanowska – Prezydent Miasta Łodzi na spotkaniu z Fundacją WWF Polska zorganizowanym w ramach kampanii Godzina dla Ziemi WWF pod hasłem „Ty też niszczysz swój dom”. Fundacja zachęca wszystkich, w tym mieszkańców Łodzi, do odwiedzenia strony godzinadlaziemi.pl i podpisania apelu do Prezydenta RP o zapewnienie bezpieczeństwa ekologicznego dla przyszłych pokoleń. 

Fundacja WWF Polska, w ramach kampanii Godzina dla Ziemi WWF, przez cały marzec odwiedza prezydentów polskich miast, aby przypomnieć im, że ochrona środowiska wpisana jest w konstytucyjny obowiązek przedstawicieli władz (art. 74). Spotkania mają na celu ustalenie statusów samorządowych działań podjętych na rzecz ochrony środowiska oraz planów na przyszłość. Łódź to czwarte miasto, po Lublinie, Krakowie i Poznaniu, które odwiedzili przedstawiciele WWF Polska. 

Prezydent Miasta Łodzi wśród najważniejszych planów ekologicznych w mieście wymieniła: walkę o czyste powietrze, renaturyzację rzek, uruchomienie programów dbających o zieleń w mieście, a także inwestycje w sieci tramwajowe, aby przekonywać mieszkańców do rezygnacji z transportu samochodowego.

 

Walka o czyste powietrze 

Ochrona powietrza w dzisiejszych czasach wpisana jest w plany większości polskich miast. Łódź również podejmuje działania, które mają zadanie poprawić jakość powietrza w interesie zarówno mieszkańców, jak i turystów odwiedzających miasto. Od 4 lat ze środków urzędu miasta prowadzona jest wymiana pieców na alternatywne źródła ogrzewania. „Żeby zrozumieć problemy miasta trzeba odnieść się do jego specyfiki - Łódź jest starym miastem, z bardzo dużą ilością kamienic, w których niestety nadal funkcjonują piece węglowe. Dlatego prowadzimy, aż 3 różne programy: rewitalizację, gdzie w każdej remontowanej kamienicy podłączamy ciepło systemowe, to w sumie prawie 1300 lokali mieszkalnych i użytkowych, drugi program to dofinansowania do wymiany pieców - we wszystkich edycjach programu podpisaliśmy umowy na likwidację blisko 2,5 tys. pieców i trzeci – program podłączania miejskich kamienic do sieci CO z dofinansowaniem centralnym i UE  - pierwszy projekt obejmuje 63 kamienice” – mówi Hanna Zdanowska, Prezydent Miasta Łodzi. Walka ze smogiem to również działania pośrednie, ale niezwykle ważne jest np. ograniczenie zapotrzebowania na ciepło. Łódź prowadzi projekty termomodernizacji budynków, które należą do miasta - są to głównie szkoły, przedszkola i żłobki, ale również miejskie kamienice. W walce o czyste powietrze ważne jest też ograniczenie transportu samochodowego.

 

Łodzianie będą jeździć tramwajami 

Przede wszystkim miasto kładzie nacisk na zrównoważony rozwój. Stąd w ubiegłym roku przyjęto nowe „Studium uwarunkowań i kierunków zagospodarowania przestrzennego miasta Łodzi”, które ma na celu jak najlepsze wykorzystanie posiadanych przez miasto zasobów. Łódź inwestuje samodzielnie oraz działa wspólnie z podmiotami zewnętrznymi (Urząd Marszałkowski, Polskie Koleje Państwowe) w celu rozwoju niskoemisyjnego transportu zbiorowego. W niedługim czasie, oprócz nowego taboru pojazdów i rozwoju nowych linii tramwajowych, miasto będzie miało rozbudowaną sieć połączeń kolei aglomeracyjnej oraz podziemny tunel, który połączy już istniejące stacje i nowe, oczekiwane przez Łodzian - stacje kolei. 

„Łodź stoi na tramwajach – posiadamy jedną z najszerszych sieci tramwajowych w Polsce, a autobusy są jedynie jej uzupełnieniem. Naszym celem jest dalsza rozbudowa sieci tramwajowej - pod hasłem „Tramwaj dla Łodzi” wydłużamy linie o kolejne odcinki. W tej chwili już 30% taboru to tramwaje po modernizacji
-  niskopodłogowe, które zachęcają mieszkańców wygodą podróży i ułatwiają im życie. Stopniowo ograniczamy ruch w centrum, zawężamy ulice i rozszerzamy chodniki, żeby zmobilizować łodzian i turystów do ruchu pieszego. Ale pamiętamy również o tym, że specyfika naszego miasta to małe i mikro firmy położone w centrum – nie chcemy całkowicie ograniczyć ruchu, aby nie utrudnić życia naszym przedsiębiorcom. Popularne
w naszym mieście są również rowery miejskie, skutery, wypożyczalnie elektrycznych samochodów
– sukcesywnie Łódź jest coraz bardziej eko. Nie obiecuję, że zmiana nastąpi bardzo szybko. Chcemy tłumaczyć, zmieniać mentalność i dawać alternatywę, a nie zakazywać”
– dodaje Prezydent Hanna Zdanowska.  

W ramach modernizacji trasy WZ wydłużona została linia do wschodniej granicy miasta. Nowy odcinek ma
4 kilometry długości i objął zasięgiem obszar obsługiwany dotychczas jedynie autobusami. W kolejnym etapie rozbudowy sieci planowane są nowe odcinki linii tramwajowych w ramach programu Tramwaj dla Łodzi":
• ul. Broniewskiego na odcinku od ul. Rzgowskiej do al. Śmigłego-Rydza (około 1 km)
•    ul. Węglowa i ul. Rodziny Grohmanów na odcinku od ul. Tramwajowej do ul. Kopcińskiego (0,5 km).

Miasto konsekwentnie integruje też różne środki transportu, aby zachęcać do rezygnacji z samochodu. Przy dworcu Łódź Fabryczna powstał multimodalny węzeł komunikacyjny. Kolejny powstanie przy okazji budowy tunelu średnicowego ze stacją Śródmieście, która połączy kolej z Łódzkim Tramwajem Regionalnym. Nieco mniejsze węzły powstaną przy okazji przebudowy ul. Wojska Polskiego (tramwaj-kolej) i na ul. Strykowskiej (tramwaj-kolej).

 

Renaturyzacja rzek 

Ochrona środowiska to nie tylko inwestycje, takie jak budowa nowych zbiorników wodnych, będących elementem adaptacji do zmiany klimatu, termomodernizacja budynków miejskich i wymiana nieekologicznych źródeł ogrzewania w budynkach. Łódź podejmuje również działania proekologiczne w zakresie planistycznym. Miasto objęło prawie 10 % całej powierzchni Łodzi obszarowymi formami ochrony przyrody. Miasto jest też prekursorem działań związanych z renaturyzacją rzek, które to działania są realizowane wspólnie z Europejskim Regionalnym Centrum Ekohydrologii pod auspicjami UNESCO. Na terenie miasta Łodzi znajduje się nawet
20 rzek, które do tej pory były ukryte w kanałach pod postacią małych cieków wodnych. Łódź „wydobywa” rzeki
z podziemia. Pierwszą taką rzeką była Sokołówka, aktualnie projekt realizowany jest na rzece Łódce.  

W planach jest odtworzenie wstęgi zielono-niebieskich korytarzy w mieście, które zabezpieczą tereny chronione. 

Zieleń 

Łódź wpisało już 20-30% terenów zielonych w plany zagospodarowania terenu i tym samym ochroniło je dla przyszłych pokoleń. Miasto prowadzi rewaloryzację parków - kilka zostało już zmodernizowanych, nad kolejnymi trwają prace. Tworzone są również parki kieszonkowe gdzie rezygnuje się z zabudowy na rzecz zieleni. Projektem, na który warto zwrócić uwagę jest również Zielone Polesie – w tej dzielnicy miasto wykupuje tereny od prywatnych inwestorów, żeby tworzyć tereny zielone. Powstają tu ulice-ogrody, zielone pasaże, parki mniejsze tzw. osiedlowe i wspomniane parki kieszonkowe. W Łodzi parki tworzone przez miasto otwarte są dla wszystkich. Miasto wspomaga również prywatnych inwestorów w tworzeniu terenów zielonych w swoich inwestycjach. „Chcemy, żeby na łódzkich podwórkach była zieleń, a nie samochody” – dodaje Pani Prezydent Hanna Zdanowska.

 

Edukacja, a nie zakazy 

Łódź stawia na edukację dzieci w każdym wieku. „Uczymy szacunku do przyrody, dbałości o środowisko, w zakresie troski o ochronę zieleni. Jesteśmy jednym z najbardziej zielonych polskich miast. Już najmłodszym pokoleniom chcemy uświadamiać jak ważna jest ochrona tych zielonych obszarów” – mówi Hanna Zdanowska.   

Prezydent Miasta Łodzi podkreśla, że aby zrozumieć problemy miasta, trzeba zrozumieć jego historię, a także sytuację jego mieszkańców. „Łódź dopiero nadrabia wielowiekowe zaniedbania i trudną historię. Mieszkańcy zaczynają się bogacić, a dobra są coraz bardziej dostępne, więc chętnie kupują samochody i chcą nimi jeździć. Ważne jest, aby niczego nie zakazywać, tylko edukować, dawać wybór i ciekawe alternatywy, aby powoli wpływać na mentalność mieszkańców. Osobiście od wielu lat staram się być eko i dawać dobry przykład. Nie używam foliówek, ograniczam używanie ciepła w mieszkaniu. Jestem znana również z sadzenia zieleni, gdzie się da – również na własnym tarasie. Ograniczam zużycie wody oraz segreguję odpady” – dodaje Prezydent Hanna Zdanowska. 

 

Już w sobotę Finał akcji Godzina dla Ziemi WWF

Fundacja WWF Polska wielokrotnie alarmowała informując o skali zniszczeń środowiska naturalnego m.in. w opublikowanym 30 października 2018 raporcie „Living Planet Report” oraz podczas szczytu klimatycznego COP24 w Katowicach. Polska dołączyła w 2018 roku do grona 25 najbardziej rozwiniętych gospodarek świata. Jesteśmy pierwsi od ponad dekady, którzy awansowali w indeksie FTSE Russell do grona rynków rozwiniętych, co realnie wpływa na nasze codzienne czynności: więcej konsumujemy, częściej jeździmy autami i latamy samolotami, przez co intensywniej niszczymy środowisko naturalne. Dlatego w tym roku akcja Godzina Dla Ziemi WWF poświęcona została tematowi niszczenia naszego wspólnego domu i uświadomienia ludziom wpływu każdego z nas na stan naszej planety. 

Co roku w akcji bierze udział ponad 180 państw na 7 kontynentach. W tym roku 30 marca na całym świecie
o 20.30 czasu lokalnego słynne budowle pogrążą się w ciemnościach na 60 minut w symbolicznym geście solidarności z ideą ochrony naszej planety. Idea Godziny dla Ziemi WWF jest bardzo prosta: Wyłącz światło
- włącz działanie dla planety, która daje nam życie. Globalna akcja Godzina dla Ziemi WWF inspiruje setki milionów ludzi na całym świecie. Jako konsumenci mamy ogromny wpływ na działania rynku. Jako obywatele – na tworzone prawo. Trzeba działać już dziś! Dlatego fundacja zachęca wszystkich do złożenia podpisu pod apelem do Prezydenta RP na stronie godzinadlaziemi.pl z prośbą o zapewnienie bezpieczeństwa ekologicznego dla przyszłych pokoleń. 

kontakt dla mediów
Agnieszka Veljković
Rzeczniczka Prasowa, Fundacja WWF Polska
Agnieszka Veljković

aveljkovic@wwf.pl

tel: +48 691 690 601

Fundacja WWF Polska
Prasa

prasa@wwf.pl

informacje o firmie

załączniki

kontakt dla mediów
Agnieszka Veljković
Rzeczniczka Prasowa, Fundacja WWF Polska
Agnieszka Veljković

aveljkovic@wwf.pl

tel: +48 691 690 601

Fundacja WWF Polska
Prasa

prasa@wwf.pl

informacje o firmie