handel ekonomia/biznes/finanse

Amica w III kw. 2018: rosną nie tylko przychody, ale też marże

19.11.2018 | Amica S.A.

Dyscyplina kosztowa, optymalizacja sił sprzedażowych oraz tracące dynamikę niekorzystne zjawiska zewnętrzne sprawiły, iż przy rosnących przychodach Grupa Amica wypracowała również istotnie wyższą rentowność na poziomie EBITDA i netto.

Podsumowanie rezultatów finansowych:

 

1-3Q 2018

Q3 2018

 

mln PLN

Zmiana rdr

mln PLN

Zmiana rdr

Przychody

2.092,3

+10%

773,1

+10%

EBITDA

139,4

+5%*

55,4

+32%

Marża

6,7%

-0,3 pp*

7,2%

+1,2 pp

Zysk netto

75,7

+8,5%**

28,1

+27%

* zmiana po oczyszczeniu wyników 1-3Q 2017 z rozliczenia nabycia akcji Sideme (pozostałe przychody operacyjne, +9,7 mln PLN)

** zmiana procentowa po korekcie zysku netto 1-3Q 2018 oraz 1-3Q 2017 o odroczony podatek dochodowy związany z aktywem podatkowym (inwestycje w SSE), wykorzystana wartość odpowiednio 4,9 mln PLN i 45,9 mln PLN oraz po korekcie zysku netto 1-3Q 2017 z rozliczenia nabycia akcji Sideme

Amica, największy polski producent dużego AGD, kontynuuje dwucyfrowe tempo zwiększania skali biznesu. Po wzroście skonsolidowanych przychodów do 773,1 mln PLN w III kw. br. (+10% rdr), ich wartość za ostatnie cztery kwartały to rekordowe 2.842,3 mln PLN.

- Cieszy nas sprzedaż w Polsce, która w minionym kwartale wzrosła o 14% w ujęciu rok do roku. Konsekwentna ekspansja geograficzna Grupy Amica przekłada się również na wzrosty innych obszarów geograficznych, w tym  Europy Zachodniej (+13% rdr), gdzie od II kw. 2017 roku konsolidowana jest francuska spółka dystrybucyjna Sideme. Coraz mocniej zbliżamy się do przekroczenia progu 3 mld PLN rocznych przychodów – mówi Wojciech Kocikowski, wiceprezes Grupy Amica ds. finansowych.

W przeciwieństwie do pierwszego półrocza, w którym marże znalazły się pod silną presją kosztową, w trzecim kwartale br. Amica zanotowała już wyraźne wzrosty marży EBITDA, brutto i netto.

- Oceniamy, że wzrost cen komponentów stracił już impet. Dlatego też optymistycznie patrzymy na marże produktów, choć niewiadomą pozostaje zachowaniu rynku pracy w przyszłości. Co do rentowności sprzedaży towarów sytuacja nie jest jeszcze jednoznaczna, ale widzimy symptomy stabilizacji. Jednocześnie dużym wsparciem dla tegorocznych wyników jest uruchomiony we wrześniu zeszłego roku zautomatyzowany magazyn wysokiego składowania, który generuje istotne oszczędności kosztowe względem wcześniejszego outsourcingu magazynowego. Ogólna dyscyplina kosztowa i zoptymalizowane wydatki marketingowe również pozytywnie wpływają na osiągane rezultaty – komentuje wiceprezes Wojciech Kocikowski.

Warto zauważyć, że Grupa Amica, realizując ekspansję sprzedażową oraz prowadząc znaczne inwestycje we wzrost mocy produkcyjnych, stabilnie utrzymuje bezpieczne wskaźniki zadłużenia i płynności. Na koniec września posiadała 84,7 mln PLN gotówki i jej ekwiwalentów, a wskaźnik zadłużenia netto wobec EBITDA LTM znajduje się na bezpiecznym poziomie 1,33.

Wzrost Grupy Amica w najbliższych kwartałach wspierać będzie ekspansja produktowa. Do oferty zostanie wprowadzona nowa linia produktów do zabudowy Amica X-Type, która została zaprezentowana na tegorocznych targach IFA w Berlinie oraz Ptak Expo w Polsce.

- Z linią X-Type wiążemy duże nadzieje sprzedażowe, tym bardziej, że oprócz atrakcyjnej stylistyki oferuje ona również innowacyjne rozwiązania użytkowe – wskazuje wiceprezes Kocikowski.

Nowy piekarnik wyróżnia się m.in. niezwykle funkcjonalnym rozwiązaniem, jakim jest OpenUp!, pozwalający na otwieranie drzwi piekarnika po jedynie dotknięciu uchwytu, np. łokciem. Komora piekarnika jest dużo większa niż dotychczas, a co za tym idzie nowy jest również sposób dystrybucji ciepła. Dla użytkowników linii Amica X-Type oznaczać będzie to możliwość upieczenia np. bardzo dużej pieczeni lub zmieszczenie na blasze większej liczby muffinów. Dodatkowo w ramach nowej linii Amica wprowadzi do oferty urządzenia, których do tej pory nie miała w portfolio produktów przeznaczonych na rynek polski, jak szuflada grzejna i winiarki, które z powodzeniem sprzedaje m.in. we Francji i Wielkiej Brytanii.

kontakt dla mediów
Eliza Orepiuk-Szymura
Public Relations Manager, Grupa Amica
Eliza Orepiuk-Szymura

eliza.orepiuk-szymura@amica.com.pl

tel: +48 882 393 992

Biuro Prasowe
Grupa Amica
Biuro Prasowe

media@amica.pl

informacje o firmie

O Grupie Kapitałowej Amica

Amica to największy polski producent sprzętu gospodarstwa domowego i jedna z najbardziej uznanych polskich firm notowanych na Giełdzie Papierów Wartościowych w Warszawie. W swojej ofercie posiada pełną gamę urządzeń dużego i małego AGD, wyróżniających się jakością, wyglądem i innowacyjnością.

Spółka generuje ponad 70% skonsolidowanych przychodów dzięki sprzedaży na blisko 60 rynkach zagranicznych. Strategia HIT2023 zakłada osiągnięcie ponad 1 mld EUR przychodów ze sprzedaży i wygenerowanie 9% marży EBITDA w roku 2023.

Amica jest laureatem wielu prestiżowych nagród, zarówno polskich, jak i międzynarodowych, m.in. Red Dot Design Award: Best of the Best. Wśród portfolio marek Grupy Amica Wronki znajdują się także zagraniczne marki Gram, Hansa i CDA. Prezes Jacek Rutkowski został uhonorowany w marcu 2016 r. tytułem Prezesa Roku w ramach konkursu „Byki i Niedźwiedzie” Gazety Giełdy „Parkiet”.

kontakt dla mediów
Eliza Orepiuk-Szymura
Public Relations Manager, Grupa Amica
Eliza Orepiuk-Szymura

eliza.orepiuk-szymura@amica.com.pl

tel: +48 882 393 992

Biuro Prasowe
Grupa Amica
Biuro Prasowe

media@amica.pl

informacje o firmie

O Grupie Kapitałowej Amica

Amica to największy polski producent sprzętu gospodarstwa domowego i jedna z najbardziej uznanych polskich firm notowanych na Giełdzie Papierów Wartościowych w Warszawie. W swojej ofercie posiada pełną gamę urządzeń dużego i małego AGD, wyróżniających się jakością, wyglądem i innowacyjnością.

Spółka generuje ponad 70% skonsolidowanych przychodów dzięki sprzedaży na blisko 60 rynkach zagranicznych. Strategia HIT2023 zakłada osiągnięcie ponad 1 mld EUR przychodów ze sprzedaży i wygenerowanie 9% marży EBITDA w roku 2023.

Amica jest laureatem wielu prestiżowych nagród, zarówno polskich, jak i międzynarodowych, m.in. Red Dot Design Award: Best of the Best. Wśród portfolio marek Grupy Amica Wronki znajdują się także zagraniczne marki Gram, Hansa i CDA. Prezes Jacek Rutkowski został uhonorowany w marcu 2016 r. tytułem Prezesa Roku w ramach konkursu „Byki i Niedźwiedzie” Gazety Giełdy „Parkiet”.