handel styl życia towary konsumpcyjne rodzina

Polacy uwielbiają przygotowywać i jeść domowe przetwory

20.09.2018 | Provident Polska SA

Blisko połowa z nas przygotowuje domowe przetwory na zimę - wynika z badania Barometr Providenta. Sięgamy po sezonowe owoce, warzywa i grzyby, bo chcemy kultywować rodzinne tradycje, zatrzymać w słoikach letnie i jesienne smaki oraz zaoszczędzić pieniądze. Co ciekawe, to mężczyźni częściej deklarują przygotowywanie przetworów.

Jesienią blisko połowa Polaków planuje spędzić więcej czasu w kuchni,  przygotowując na zimę przetwory ze świeżych owoców, warzyw czy grzybów. Jak pokazały badania Barometr Providenta zapasy na zimę chce zrobić 49 proc.  Polaków. Najczęściej przygotowują je osoby w wieku powyżej 60. roku życia (aż 57 proc. z nich zadeklarowało, że zrobi słoiki na zimę) i młodzi ludzie (co trzecia osoba w wieku 25-34 lat). Co ciekawe, wśród mężczyzn aż ¾ z nich jest chętna do zapełniania spiżarni domowymi smakołykami. Przetwory najczęściej robią rodziny, w których są cztery i więcej osób (65 proc.) oraz co czwarta osoba żyjąca samotnie.

Owoce i warzywa z przydomowego ogrodu

Liczba osób, które deklarują, że będą przygotowywać przetwory jest zależna od miejsca zamieszkania i dostępu do własnych, świeżych owoców i warzyw. Przetwory przygotowuje 63 proc. mieszkańców wsi i co trzeci mieszkaniec średniego lub dużego miasta. Zapasy z własnych plonów robi 75 proc. osób żyjących na wsi, a mieszkańcy największych miast (powyżej 500. tys. mieszkańców) przygotowują słoiki z produktów zakupionych w sklepach, na bazarze lub targowisku - robi tak 76 proc. z nich.

Polacy preferują naturalne składniki. Ponad połowa osób, w których domach przygotowuje się przetwory, twierdzi, że powstają z własnych plonów z działki, ogrodu, sadu lub pola, natomiast 53 proc. wskazuje grzybobranie – mówi Karolina Łuczak, kierownik biura prasowego i komunikacji wewnętrznej w Provident Polska. – Ważnym czynnikiem, decydującym o robieniu przetworów z własnych plonów, jest liczba osób w gospodarstwie domowym. Ponad 70 proc. rodzin, w których są cztery osoby i więcej, będzie przygotowywać zapasy z własnych zbiorów – dodaje Karolina Łuczak.

Ile przetworów przygotowujemy?

Jeśli już decydujemy się na gotowanie weków i smażenie powideł, to z rozmachem. Większość badanych przyznaje, że przygotowuje taką ilość, aby wystarczyła na zimę dla całej rodziny. Ale są też tacy, którzy myślą nie tylko o swoich domownikach – 8 proc. deklarujących robienie przetworów, obdarowuje rodzinę i znajomych smakołykami ze spiżarni. Niezawodni w tej kwestii są seniorzy - wśród osób, które mają powyżej 60 lat, aż 14 proc. chętnie daje swoje przetwory w prezencie.

Co piąta osoba robiąca przetwory twierdzi, że przygotowuje je ze względu na oszczędności, aby obniżyć koszty zimą. Z drugiej strony aż 27 proc. badanych, w których domach nie przygotowuje się słoików stwierdziło, że robienie przetworów nie opłaca się, bo w sklepach można znaleźć tańsze, gotowe produkty – mówi Karolina Łuczak, kierownik biura prasowego i komunikacji wewnętrznej w Provident Polska. – Kwestia ceny i możliwość zaoszczędzenia pieniędzy jest ważnym czynnikiem przy podejmowaniu decyzji o przygotowaniu słoików do własnych spiżarni. Wciąż jednak połowa z nas chce je robić własnoręcznie, by cieszyć się jedzeniem smacznych przetworów, często dzieląc się nimi z rodziną i przyjaciółmi – podsumowuje Karolina Łuczak.

Doceniamy tradycyjne smaki

Polacy bardzo lubią smak domowych potraw przyrządzonych z różnego rodzaju przetworów: kiszonek, konfitur czy marynowanych grzybów. 64 proc. badanych, w których domach robi się przetwory stwierdza, że potrawy wykonane według tradycyjnych receptur smakują im najlepiej. Ich smak szczególnie doceniają najmłodsi badani (71 proc. osób w wieku 15-24 lata). 19 proc. ogółu badanych z kolei podkreślało wartość przygotowania przetworów ze sprawdzonych, zdrowych surowców.

Takie gotowanie to także cenny czas spędzony z rodziną i znajomymi, a w wielu domach - po prostu przyzwyczajenie lub tradycja przekazywana z pokolenia na pokolenie. Co czwarta osoba przygotowująca weki, dżemy i soki hołduje rodzinnej tradycji i jesienią spędza pracowity czas w kuchni, by w czasie zimowych dni cieszyć się smakami lata i domowych przetworów.

O badaniu Barometr Providenta

Badanie Barometr Providenta (CAPI) zostało zrealizowane w dniach 24-29 sierpnia 2018 r., na reprezentatywnej próbie n=1010 Polaków w wieku 15+. Badanie przeprowadziła firma Danae na zlecenie Provident Polska.

kontakt dla mediów
Karolina Łuczak
Dyrektorka Biura Prasowego i Komunikacji Wewnętrznej, Rzeczniczka Prasowa, Provident Polska
Karolina Łuczak

karolina.luczak@provident.pl

tel: +48 668313014

informacje o firmie

Podstawowe informacje o Provident Polska SA

Provident Polska SA jest częścią grupy finansowej International Personal Finance (IPF) notowanej na Londyńskiej Giełdzie Papierów Wartościowych, a także – w ramach notowań równoległych – na Giełdzie Papierów Wartościowych w Warszawie. IPF działa w 11 krajach na całym świecie i planuje rozwój na kolejnych rynkach. W Polsce Provident działa od 1997 roku i jest największą firmą na rynku pozabankowych pożyczek gotówkowych. Prezesem zarządu jest Agnieszka Kłos. Provident Polska jest firmą multikanałową i multiproduktową - dociera do wszystkich grup klientów, i oferuje szereg produktów: pożyczkę konsumencką (online, z obsługą domową lub samodzielną spłatą), pożyczkę konsolidacyjną, a także pożyczkę dla firm. 

Jednym z filarów strategii biznesowej Providenta jest responsible lending, czyli odpowiedzialne pożyczanie. W 2014 roku Provident zaprezentował pierwszy raport społeczny na rynku pożyczkowym, w którym podsumowane zostały działania firmy w latach 2012-2013 oraz przedstawił strategię działań na kolejne lata. W 2015, 2016 i 2018 roku Provident otrzymał nagrodę Etyczna Firma przyznawaną przez dziennik „Puls Biznesu”. W 2015 roku Provident, będąc jednym z największych reklamodawców sektora finansowego, został sygnatariuszem Rady Reklamy. Firma sześciokrotnie została wyróżniona certyfikatem Top Employer (w latach 2013-2018).

załączniki

kontakt dla mediów
Karolina Łuczak
Dyrektorka Biura Prasowego i Komunikacji Wewnętrznej, Rzeczniczka Prasowa, Provident Polska
Karolina Łuczak

karolina.luczak@provident.pl

tel: +48 668313014

informacje o firmie

Podstawowe informacje o Provident Polska SA

Provident Polska SA jest częścią grupy finansowej International Personal Finance (IPF) notowanej na Londyńskiej Giełdzie Papierów Wartościowych, a także – w ramach notowań równoległych – na Giełdzie Papierów Wartościowych w Warszawie. IPF działa w 11 krajach na całym świecie i planuje rozwój na kolejnych rynkach. W Polsce Provident działa od 1997 roku i jest największą firmą na rynku pozabankowych pożyczek gotówkowych. Prezesem zarządu jest Agnieszka Kłos. Provident Polska jest firmą multikanałową i multiproduktową - dociera do wszystkich grup klientów, i oferuje szereg produktów: pożyczkę konsumencką (online, z obsługą domową lub samodzielną spłatą), pożyczkę konsolidacyjną, a także pożyczkę dla firm. 

Jednym z filarów strategii biznesowej Providenta jest responsible lending, czyli odpowiedzialne pożyczanie. W 2014 roku Provident zaprezentował pierwszy raport społeczny na rynku pożyczkowym, w którym podsumowane zostały działania firmy w latach 2012-2013 oraz przedstawił strategię działań na kolejne lata. W 2015, 2016 i 2018 roku Provident otrzymał nagrodę Etyczna Firma przyznawaną przez dziennik „Puls Biznesu”. W 2015 roku Provident, będąc jednym z największych reklamodawców sektora finansowego, został sygnatariuszem Rady Reklamy. Firma sześciokrotnie została wyróżniona certyfikatem Top Employer (w latach 2013-2018).