styl życia towary konsumpcyjne turystyka/wypoczynek ekonomia/biznes/finanse

Majówkowy grill nie nadwyręży portfeli Polaków

25.04.2018 | Bank BNP Paribas

Za tegoroczny zestaw grillowy dla około sześciu osób, zawierający najbardziej popularne produkty żywnościowe, Polacy zapłacą przeciętnie 136 zł, czyli o 2,5 proc więcej niż przed rokiem – wynika z analiz ekspertów Banku BGŻ BNP Paribas, przeprowadzonych na podstawie danych GUS. 

Wzrost ten będzie mniejszy niż wzrost cen żywności ogółem, co związane jest z większym udziałem w koszyku grillowym mięsa wieprzowego oraz piwa, których ceny będą podobne lub nawet niższe niż przed rokiem. Za mięso wieprzowe do samodzielnego przyrządzenia Polacy zapłacą o ok. 2 proc. mniej niż na majówkę w 2017 r. Biorąc pod uwagę silną konkurencję wśród największych browarów, ceny najbardziej popularnych piw utrzymają się na podobnym poziomie, jak przed rokiem. 

Mięso wieprzowe na majówkowego grilla będzie tańsze 

Co istotne, mimo że ceny mięsa wieprzowego będą niższe, to w przypadku zakupu kilograma kiełbasy wędzonej musimy liczyć się z wydatkiem o około 4,5 proc. większym niż w majówkę w 2017 r. Znacznie natomiast podrożeje mięso drobiowe, którego cena wzrośnie  nawet o 7 proc. – mówi Paweł Wyrzykowski, ekspert rynków rolnych w Banku BGŻ BNP Paribas. 

Za chleb i sok jabłkowy zapłacimy więcej, podobnie jak za warzywa

W tym roku za chleb pszenno-żytni zapłacimy o 6 proc. więcej niż przed rokiem. – To dość niespotykane zjawisko dla polskich konsumentów w ostatnich latach, ponieważ ceny tego produktu od 2012 r. były stabilne. W przypadku soku jabłkowego, ze względu na mniejszą podaż jabłek do przetwórstwa, jego ceny detaliczne będą również o ok. 6 proc. wyższe niż przed rokiem. O kilka procent więcej zapłacimy również za konsumowane przy okazji grillowych spotkań warzywa, takie jak pomidory, ogórki czy cebula – wyjaśnia Paweł Wyrzykowski z Banku BGŻ BNP Paribas.

Polski konsument lubuje się w grillowaniu – nawet 17 razy w roku 

Badania przeprowadzone w 2016 r. w Niemczech, Francji, Włoszech, Wielkiej Brytanii i Polsce przez instytut SSI, przedstawione przez firmę Idealo, potwierdzają, że Polacy uwielbiają grillować. Respondentami analizy były osoby, które przynajmniej raz w roku uczestniczą w tej formie spędzania wolnego czasu. Średnio osoby te grillują 17 razy w roku, co było wynikiem podobnym do mieszkańców Francji (17 razy) czy Niemiec (19 razy) oraz zdecydowanie wyższym niż w przypadku grillujących osób z Wielkiej Brytanii (średnio 10 razy). 

Karkówka i kiełbasa to podstawa grillowanego menu, obok warzyw 

Najbardziej preferowanymi przez Polaków produktami na grilla były karkówka oraz kiełbasa – produkty te były przyrządzane odpowiednio przez 85 proc. i 81 proc. respondentów. Warto jednak zauważyć, znacznie większy niż w pozostałych badanych krajach odsetek osób przygotowujących na grillu warzywa – dotyczyło to 41 proc. respondentów z Polski, podczas gdy np. w przypadku Francji dotyczyło to zaledwie 13 proc. osób.

Według wyników powyższych badań, w Polsce najczęściej wybieranym rodzajem mięsa na grilla była wieprzowina (54 proc.). Równie wysoki odsetek odnotowano jedynie we Włoszech. Drugim ulubionym mięsem na grilla konsumowanych przez Polaków był drób (33 proc.) – w tym przypadku udział tego gatunku mięsa wśród badanych krajów był najwyższy.

kontakt dla mediów
Izabela Tworzydło
Dyrektorka Dep. Komunikacji Korporacyjnej, Rzeczniczka prasowa, BNP Paribas Bank Polska
Izabela Tworzydło

izabela.tworzydlo@bnpparibas.pl

Sławomir Czajkowski
Kierownik Zespołu ds. PR, BNP Paribas Bank Polska
Sławomir Czajkowski

slawomir.czajkowski@bnpparibas.pl

Michalina Słupska-Benesz
Ekspertka ds. Relacji z Mediami, BNP Paribas Bank Polska
Michalina Słupska-Benesz

michalina.slupska@bnpparibas.pl

Paweł Sokół
Specjalista ds. PR, BNP Paribas Bank Polska
Paweł Sokół

pawel.sokol@bnpparibas.pl

Biuro Prasowe
BNP Paribas Bank Polska
Biuro Prasowe

rzecznik.prasowy@bnpparibas.pl

informacje o firmie
kontakt dla mediów
Izabela Tworzydło
Dyrektorka Dep. Komunikacji Korporacyjnej, Rzeczniczka prasowa, BNP Paribas Bank Polska
Izabela Tworzydło

izabela.tworzydlo@bnpparibas.pl

Sławomir Czajkowski
Kierownik Zespołu ds. PR, BNP Paribas Bank Polska
Sławomir Czajkowski

slawomir.czajkowski@bnpparibas.pl

Michalina Słupska-Benesz
Ekspertka ds. Relacji z Mediami, BNP Paribas Bank Polska
Michalina Słupska-Benesz

michalina.slupska@bnpparibas.pl

Paweł Sokół
Specjalista ds. PR, BNP Paribas Bank Polska
Paweł Sokół

pawel.sokol@bnpparibas.pl

Biuro Prasowe
BNP Paribas Bank Polska
Biuro Prasowe

rzecznik.prasowy@bnpparibas.pl

informacje o firmie