technologie ekonomia/biznes/finanse

Amica podsumowała rok 2017

06.03.2018 | Amica S.A.
  • Rok 2017 okresem konsekwentnej ekspansji geograficznej i produktowej oraz inicjatyw wzrostu efektywności biznesowej;
  • Marża EBITDA po czterech kw. 2017 na zakładanym poziomie pomimo m.in. deprecjacji funta, wzrostu cen stali i funduszu płac oraz czynników o charakterze przejściowym; udany IV kw. z bardzo silnym operacyjnym cash flow (+113,5 mln PLN);
  • Pozytywne perspektywy 2018 - obserwowane korzystne trendy sprzedażowe, uwolnienie kolejnych synergii w ramach grupy kapitałowej i korzyści z własnego magazynu wysokiego składowania.

Podsumowanie rezultatów finansowych:

 

Cztery kwartały 2017

 

mln PLN

zmiana rdr

Przychody

2.653,9

+7%

EBITDA

187,9

-6%

Zysk netto

146,3

+35%

Aktywa

1.761,0

+18%

Kapitały własne

740,8

+9%

Amica, największy polski producent dużego AGD, zanotowała narastająco po czterech kwartałach 2017 roku rekordowe prawie 2.654 mln PLN skonsolidowanej sprzedaży, co oznacza wzrost o 7% wobec rezultatu z roku 2016. Sprzedaż produktów (sprzęt grzejny) odpowiadała za 47% sprzedaży, a towarów – za 53% (+2 pkt. proc. rdr). Grupa Amica wypracowała jednocześnie solidne wyniki finansowe - blisko 188 mln PLN wyniku EBITDA oraz ponad 146 mln PLN zysku brutto. Rezultaty te byłyby wyraźnie lepsze, gdyby nie konserwatywne podejście księgowe: w IV kwartale dokonano odpisu w wysokości 7,7 mln PLN (100%) na należność od upadłego klienta w Rosji z powodu długotrwałego procesu jej odzyskania. Obecnie trwa postępowanie sądowe, mające na celu odzyskanie należnej zapłaty od ubezpieczyciela, co może spowodować odwrócenie dokonanego odpisu w przyszłości.

Wzrost zaksięgowanego narastająco po czterech kwartałach 2017 roku zysku netto o 35% rdr, do ponad 146 mln PLN (najwyższy wynik w historii), odzwierciedla rozwój potencjału biznesowego Amiki. W zysku netto ujęte zostało bowiem łącznie 54,7 mln PLN aktywa podatkowego, związanego z dokonanymi inwestycjami we Wronkach, w Kostrzyńsko-Słubickiej SSE, z czego 8,8 mln PLN w IV kwartale. W tym okresie (październik-grudzień) przychody Grupy Amica wzrosły o 12%, do 750 mln PLN, co pozwoliło na wygenerowanie 45 mln PLN wyniku EBITDA oraz zaksięgowanie 27 mln PLN zysku netto.

- Rok 2016 jest wysoką bazą porównawczą, a mimo to w okresie czterech kwartałów roku 2017 zwiększyliśmy przychody i zanotowaliśmy rekordowy zysk netto. Jednocześnie wyniki roku 2017 obarczone są czynnikami o charakterze przejściowym, jak miks produktowy i geograficzny oraz zmniejszenie zapasów u dystrybutorów w Polsce. Co jednak ważne, rentowność EBITDA znalazła się w założonym przedziale 7-8% - mówi Wojciech Kocikowski, Wiceprezes Zarządu ds. Finansowych w Amica SA.

Patrząc na rok 2017, należy także odnotować ponadprzeciętny wzrost cen stali oraz presję na wzrost wynagrodzeń. W obu przypadkach można już jednak mówić o wypłaszczeniu trendów w czwartym kwartale. Spółka odczuła również jednorazowe koszty, związane z przeniesieniem na przełomie trzeciego i czwartego kwartału logistyki z wynajmowanych magazynów do uruchomionego przy zakładzie we Wronkach nowoczesnego magazynu wysokiego składowania (inwestycja warta około 60 mln PLN). Znajduje się w nim 26 tys. miejsc paletowych, mogących pomieścić 230 tys. urządzeń dużego AGD, a w pełni zautomatyzowany system sterowania pozwala układać około 1,6 tys. sztuk sprzętu na godzinę. Co ważne, zarządzanie dużą liczbą produktów zostało uproszczone, ułatwiając sprawne wysyłki do 56 krajów, w jakich sprzedaje Amica. W efekcie sprzęt AGD może trafić do klientów nawet o ponad dobę szybciej.

- Tak jak zakładaliśmy, magazyn wysokiego składowania oznacza nie tylko znaczny wzrost możliwości operacyjnych Amiki, ale również istotny spadek bieżących kosztów logistyki – podkreśla Wiceprezes Wojciech Kocikowski.

Jednym z filarów strategii rozwoju Grupy Amica jest dokonywanie komplementarnych przejęć, czego przykładem jest francuska spółka dystrybucyjna Sideme (marzec 2017 roku). Stała się ona bazą do ekspansji na trzecim co do wielkości rynku Europy. Grupa Amica wypracowała już wcześniej silną pozycję na europejskim rynku nr 1 (Niemcy) oraz przejęła pod koniec 2015 r. istotną spółkę dystrybucyjną na rynku nr 2 (CDA w Wielkiej Brytanii). W rezultacie największym regionem sprzedażowym Grupy Amica stała się Europa Zachodnia, która w okresie czterech kwartałów 2017 r. odpowiadała za 39% całkowitych przychodów przy wzroście wartości sprzedaży w złotych o 18% rdr. Wzrost byłby jeszcze wyższy, gdyby nie deprecjacja funta (-14%) – sprzedaż w lokalnej walucie była bowiem w Wlk. Brytanii zbliżona w ujęciu rok do roku.

- Pozytywnym zjawiskiem jest powrót trendu wzrostowego sprzedaży w Niemczech w drugim półroczu. Do wzrostu skali przychodów w regionie Zachód coraz mocniej przyczynia się francuska spółka Sideme, konsolidowana od drugiego kwartału. Eksport sprzętu grzejnego do Francji wzrósł w minionym roku o 70%. Czwarty kwartał potwierdził pozytywne trendy na kluczowych rynkach, jak Polska czy Niemcy – mówi Wiceprezes Wojciech Kocikowski.

W związku ze zmianami w modelu dystrybucji na rynku polskim (zmniejszanie zapasów dystrybutorów, szczególnie widoczne w II i III kw.) krajowe przychody Amiki spadły w okresie czterech kwartałów 2017 roku o 4,5% rdr, stanowiąc 27% całkowitej sprzedaży Grupy. Należy zauważyć, że w samym IV kwartale sprzedaż była na poziomie sprzed roku, a na rodzimym rynku Amica jest najlepiej sprzedającą się ilościowo marką sprzętu grzejnego z udziałem na poziomie 30%.

W regionie Wschód – dzięki stabilizacji sytuacji politycznej i gospodarczej - sprzedaż Grupy Amica, liczona w złotych, wzrosła o 10% rdr, a obszar ten odpowiadał za 18% skonsolidowanej sprzedaży. W Rosji pozytywne efekty przynosi rozszerzenie dystrybucji i asortymentu sprzedawanych towarów. Na Ukrainie sprzedaż sprzętu grzejnego była wyższa o 28% rdr, a na pozostałych rynkach wschodnich (+36% rdr) szczególnie wysokie wzrosty przychodów dotyczyły piekarników, kuchni wolnostojących i płyt grzejnych.

W krajach skandynawskich (8% skonsolidowanych przychodów) Grupa Amica zwiększyła sprzedaż sprzętu grzejnego przy spadku w obszarze chłodnictwa, co w rezultacie zniżyło przychody w złotych o 6%. Natomiast wartość sprzedaży w regionie Południe (7% przychodów Grupy Amica) zwiększyła się rok do roku o 10%, a motorem wzrostu na rynku czeskim i słowackim (+11%) był asortyment towarów handlowych, dzięki któremu Amica staje się dostawcą pełnego portfolio produktów AGD. Wartość sprzedaży w pozostałych krajach najmocniej wzrosła na Węgrzech (+79% rdr) i w Izraelu (+33% rdr).

Amica - realizując ekspansję produktową i geograficzną, w tym poprzez przejęcia i znaczne inwestycje we wzrost mocy produkcyjnych oraz w logistykę – stabilnie utrzymuje bezpieczne wskaźniki zadłużenia i płynności.

- Na koniec września posiadaliśmy ponad 93 mln PLN gotówki i jej ekwiwalentów, czyli więcej zarówno w porównaniu kwartał do kwartału, jak również rok do roku. Zadłużenie netto wobec EBITDA LTM pomimo przejściowego wzrostu długu po przejęciu Sideme znajduje się na bezpiecznym poziomie 1,15x, co oznacza spadek o jedną trzecią w porównaniu do końca trzeciego kwartału – podkreśla Wiceprezes Wojciech Kocikowski.

Warto zauważyć, że czwarty kwartał 2017 roku był niezwykle silny w Grupie Amica pod względem wygenerowanych przepływów gotówkowych z działalności operacyjnej. Miały one wartość +113,5 mln PLN.

***

O Grupie Kapitałowej Amica

Amica to największy polski producent sprzętu gospodarstwa domowego i jedna z najbardziej uznanych polskich firm notowanych na Giełdzie Papierów Wartościowych w Warszawie. W swojej ofercie posiada pełną gamę inteligentnych urządzeń dużego i małego AGD, wyróżniających się jakością, wyglądem i innowacyjnością.

Spółka generuje ponad 70% skonsolidowanych przychodów dzięki sprzedaży na ponad 50 rynkach zagranicznych. Strategia HIT2023 zakłada osiągnięcie około 5 mld PLN przychodów ze sprzedaży i wygenerowanie 9% marży EBITDA w roku 2023.

Amica jest laureatem wielu prestiżowych nagród, zarówno polskich, jak i międzynarodowych, m.in. Nagrody Gospodarczej Prezydenta Rzeczypospolitej czy Red Dot Design Award: Best of the Best. Wśród portfolio marek Grupy Amica Wronki znajdują się także zagraniczne marki Gram, Hansa i CDA. Prezes Jacek Rutkowski został uhonorowany w marcu 2016 r. tytułem Prezesa Roku w ramach konkursu „Byki i Niedźwiedzie” Gazety Giełdy „Parkiet”.

kontakt dla mediów
Eliza Orepiuk-Szymura
Public Relations Manager, Grupa Amica
Eliza Orepiuk-Szymura

eliza.orepiuk-szymura@amica.com.pl

tel: +48 882 393 992

Biuro Prasowe
Grupa Amica
Biuro Prasowe

media@amica.pl

informacje o firmie

Amica S.A. to największy polski producent sprzętu gospodarstwa domowego. W ofercie posiada pełną gamę inteligentnych urządzeń dużego i małego AGD, wyróżniających się najnowszą technologią i nowoczesnym designem. Poprzez marki Amica, Gram, Hansa i CDA Grupa Amica generuje ponad 70 procent przychodów na ponad 50 rynkach zagranicznych. Firma jest laureatem prestiżowych nagród, m.in. Nagrody Gospodarczej Prezydenta Rzeczypospolitej i Godła Teraz Polska. We Wronkach Amica S.A. produkuje kuchnie gazowe i elektryczne, a także płyty grzejne. Zatrudnia tu ponad 2,5 tys. ludzi, zapewniając niemal całej załodze umowy o pracę oraz szereg benefitów – m.in. przedszkole i żłobek, dostęp do własnego ośrodka wypoczynkowego, a także kartę Multisport.

załączniki

kontakt dla mediów
Eliza Orepiuk-Szymura
Public Relations Manager, Grupa Amica
Eliza Orepiuk-Szymura

eliza.orepiuk-szymura@amica.com.pl

tel: +48 882 393 992

Biuro Prasowe
Grupa Amica
Biuro Prasowe

media@amica.pl

informacje o firmie

Amica S.A. to największy polski producent sprzętu gospodarstwa domowego. W ofercie posiada pełną gamę inteligentnych urządzeń dużego i małego AGD, wyróżniających się najnowszą technologią i nowoczesnym designem. Poprzez marki Amica, Gram, Hansa i CDA Grupa Amica generuje ponad 70 procent przychodów na ponad 50 rynkach zagranicznych. Firma jest laureatem prestiżowych nagród, m.in. Nagrody Gospodarczej Prezydenta Rzeczypospolitej i Godła Teraz Polska. We Wronkach Amica S.A. produkuje kuchnie gazowe i elektryczne, a także płyty grzejne. Zatrudnia tu ponad 2,5 tys. ludzi, zapewniając niemal całej załodze umowy o pracę oraz szereg benefitów – m.in. przedszkole i żłobek, dostęp do własnego ośrodka wypoczynkowego, a także kartę Multisport.