styl życia zainteresowania/hobby budownictwo/nieruchomości

Badania klientów z aglomeracji gdańskiej. Forum Gdańsk wpisuje się w oczekiwania

19.02.2018 | Forum Gdańsk

Kim są klienci dzisiejszych centrów handlowych w Trójmieście? Co cenią w centrach a czego nie lubią? Na ile Forum Gdańsk, jako kompleks łączący przestrzenie publiczne, handlowe, kulturalne i rozrywkowe wpisze się w ich oczekiwania? Jak klienci dojeżdżają do Śródmieścia Gdańska? Na co mają nadzieję? – na te pytania odpowiadają badania przeprowadzone przez ARC Rynek i Opinia na zlecenie Forum Gdańsk.

Pytania zadano  grupie ponad 600 respondentów mieszkających w strefie zasięgu Forum Gdańsk, robiących zakupy w centrach handlowych. Strefa zasięgu to odległość 500 m (ok. 10 minut pieszo) oraz dystanse 5 do 30 minut jazdy autem.

Liczą się dogodny dojazd i duży wybór sklepów

Wśród powodów decydujących o tym, które centrum handlowe odwiedzamy, badani najczęściej wskazują dogodną lokalizację (43 proc.) oraz duży wybór sklepów (33 proc.). Ważne, by były to konkretne, ulubione marki - twierdzi 16 proc. ankietowanych.

Do swego ulubionego centrum handlowego 64 proc. procent respondentów dociera obecnie samochodem. Dojazd zajmuje im średnio 19 minut.

Wydajemy na ubrania, buty, restauracje i rozrywkę

Ponad połowa badanych odwiedza centra z rodziną, ale też ponad 40 proc. – samotnie. Na artykuły spożywcze wydajemy średnio 86 zł, a na inne produkty i usługi – 240 zł. Najczęściej celem naszych wizyt w centrum handlowych są zakupy ubrań (82 proc.) i obuwia (77 proc.) - można było wybrać kilka odpowiedzi. Ponad połowa badanych wskazała także odwiedziny w restauracji czy kawiarni. Co piąty klient centrum handlowego szuka w nim rozrywki – gry w kręgle czy bilard. Średnio w galerii handlowej spędzamy ok. 2 godzin, a chodzimy do niej najchętniej w dni wolne od pracy.

Czego nie lubimy, a co cenimy?

Zapytani o to, co przeszkadza w centrach handlowych, badani najczęściej wskazywali na sztuczne światło, tłok i hałas. Z kolei atrakcyjność centrum, obok promocji cenowych, podnoszą przyjemna atmosfera, oferta rozrywkowa, ciekawe wydarzenia, a także więcej miejsc do odpoczynku.

- Widać tu rosnący trend do traktowania centrów jako czegoś więcej niż miejsce, w których robi się zakupy – komentuje Magdalena Gibney, dyrektor Forum Gdańsk. – Coraz częściej w branży handlowej mówi się  o „galeriach społecznościowych”, w których zakupy to tylko jedna z wielu aktywności klientów. To ważne w kontekście coraz większej popularności sklepów internetowych.

Zadaniowcy, łowcy okazji i poszukiwacze inspiracji

Badanie pokazało, że klientów można podzielić na 3 grupy. Pierwsza, obejmująca prawie połowę klientów to „zadaniowcy” - idą do galerii handlowej w konkretnym celu. Odwiedzają 2-3 centra i dokonują zakupu, bez dalszych poszukiwań. Nie ma tu wyraźnej dominacji płci, są to raczej osoby w sile wieku.

Druga grupa, 25 proc. badanych, to „łowcy okazji”. Zwykle kobiety, w wieku 25-44 lata, szukające promocji i przecen. Trzecią grupę stanowią „poszukiwacze inspiracji”. Tu także dominują panie, w wieku 35-44 lata. Obie te grupy odwiedzają 3 a nawet 4 centra w poszukiwaniu okazji lub pomysłu zakupowego.

Forum Gdańsk – łatwy dojazd komunikacją publiczną

Badacze zapytali też respondentów o Forum Gdańsk. O inwestycji słyszała ponad połowa ankietowanych. Ich zdaniem lokalizacja Forum Gdańsk jest jednym z największych atutów przedsięwzięcia.

Blisko połowa respondentów podróżuje do Śródmieścia Gdańska komunikacją publiczną (autobus, tramwaj, pociąg – łącznie 49 proc. ). Samochód wybiera 46 proc. badanych, a rower jedynie 2 proc.

W Forum chcemy przyjemnie spędzać czas

Atutem Forum Gdańsk zdaniem respondentów będzie oferta rozrywkowa, w tym – kino, szeroka oferta sklepów i restauracji i fakt bliskości dworca, co pozwoli podróżnym na łatwiejsze spędzenie czasu.

Dla siebie badani oczekiwaliby strefy zieleni – z ławeczkami i stolikami, strefy sportu, bogatej oferty gastronomicznej, wielu miejsc dla dzieci. Ważna będzie też liczba toalet, miejsc parkingowych oraz… dostępność światła dziennego.

- Bardzo cieszy nas fakt, że wpisujemy się w te oczekiwania – mówi Magdalena Gibney. – Ponad 40 proc. powierzchni Forum to miejsca publiczne, ze światłem dziennym – place, ławeczki. Będą też restauracje z ogródkami i zielone tarasy. Specjalnie zaprojektowana zieleń zajmie aż 30 proc. powierzchni działki.

Klienci czekają na nowe marki

Mieszkańcy Trójmiasta najchętniej odwiedzaliby w Forum Gdańsk sklepy z odzieżą i akcesoriami odzieżowymi. Najbardziej wyczekiwaną marką jest H&M - 28 proc. badanych chętnie widziałoby ją w ofercie powstającego obiektu. Poza nią największą popularnością wśród respondentów cieszą się CCC, Zara, Reserved i Mohito.

Respondenci liczą też, że w Forum Gdańsk pojawią się marki nieobecne dotąd w Gdańsku.

- I tak się stanie – mówi Magdalena Gibney. - W Forum Gdańsk znajdą się należący do H&M salon & Other Stories (drugi sklep w Polsce), salony odzieżowe  Etam, JOOP!, Liu Jo, Made in G, Magnific Boutique, New Look, i Van Graaf, optyk - Paris Optique i Toys Box, oferujący zabawki.

Do Forum na obiad i deser

Badani oczekują, że na terenie Forum Gdańsk znajdą dobrą ofertę gastronomiczną, restauracje i kawiarnie, proponujące dania wegetariańskie, również fast food oraz cukiernie z domowym ciastem.

Oferta Forum z pewnością ich nie zawiedzie. W kompleksie powstaje strefa restauracyjna Forum Smaku, z kafejkami otwartymi na miejskie przestrzenie i tarasem widokowym z panoramą Głównego Miasta. Klienci znajdą tam m.in. restauracje specjalizujące się w kuchniach z różnych regionów, a także znane cukiernie, lodziarnie, kawiarnie. Nie zabraknie piekarni i znanych restauracji szybkiej obsługi.

Forum Gdańsk popierane przez gdańszczan

Badanie zrealizowane dla Forum Gdańsk przez ARC Rynek i Opinia w grudniu 2017 r. potwierdza wyniki innego sondażu, przeprowadzonego przez GFK Polonia dla Radia Gdańsk. Mieszkańcy stolicy Pomorza wypowiadali się w nim m.in. na temat zabudowy Śródmieścia i samego Forum Gdańsk. Inwestycja uzyskała poparcie aż 60 proc. badanych – reprezentatywnej grupy mieszkańców Gdańska. W sondażu tym nie badano preferencji związanych z zakupami.

informacje o firmie

Forum Gdańsk powstaje w formule partnerstwa inwestora prywatnego z partnerem publicznym, czyli Miastem Gdańsk i międzynarodowego koncernu Multi Development BV. To nowoczesne miejsce łączące przestrzenie publiczne, usługi, handel, rozrywkę, restauracje i kawiarnie, która powstała m.in. dzięki przykryciu torów kolejowych. Przestrzeń publiczna stanowi ok. 44 proc. tego miejskiego centrum.

Multi Development BV to jeden z największych deweloperów , właścicieli i zarządców wysokiej jakości centrów usługowo-handlowych w Europie oraz Turcji. Realizowane przez firmę projekty stają się często katalizatorem rozwoju ekonomicznego i społecznego miast i regionów. Od swojego powstania w 1982 roku, Multi zajmowało się ponad 190 projektami. www.multi.eu

informacje o firmie

Forum Gdańsk powstaje w formule partnerstwa inwestora prywatnego z partnerem publicznym, czyli Miastem Gdańsk i międzynarodowego koncernu Multi Development BV. To nowoczesne miejsce łączące przestrzenie publiczne, usługi, handel, rozrywkę, restauracje i kawiarnie, która powstała m.in. dzięki przykryciu torów kolejowych. Przestrzeń publiczna stanowi ok. 44 proc. tego miejskiego centrum.

Multi Development BV to jeden z największych deweloperów , właścicieli i zarządców wysokiej jakości centrów usługowo-handlowych w Europie oraz Turcji. Realizowane przez firmę projekty stają się często katalizatorem rozwoju ekonomicznego i społecznego miast i regionów. Od swojego powstania w 1982 roku, Multi zajmowało się ponad 190 projektami. www.multi.eu