budownictwo/nieruchomości ekonomia/biznes/finanse
Czy certyfikacja budynków wpływa na zmniejszenie kosztów mediów w budynkach biurowych?
„Biznes dla klimatu. Koszty operacyjne budynków biurowych” to pionierski na skalę europejską raport, porównujący eksploatację budynków certyfikowanych i niecertyfikowanych na rodzimym rynku oraz prezentujący dobre praktyki przedsiębiorstw, zaangażowanych w działania na rzecz klimatu. Analizy, przeprowadzone przez kluczowych graczy na rynku nieruchomości komercyjnych w Polsce, to pierwsze i jedyne tego typu badanie, oparte o dane pokazujące zużycie energii w 48 budynkach biurowych.
Koszty mediów to największa pozycja na wykresach przedstawiających opłaty eksploatacyjne
w biurowcach. Rynek nieruchomości wciąż poszukuje możliwości ich obniżenia, między innymi poprzez certyfikację. Czy jest to skuteczny sposób na redukcję kosztów mediów? To pytanie przyświecało członkom grupy roboczej, realizującej badanie. W ramach projektu Koszty operacyjne budynków biurowych przeanalizowano zużycie energii elektrycznej, cieplnej oraz wody dla pełnego roku 2014. Próba objęła 26 budynków z certyfikacjami LEED lub BREEAM, co stanowi ok. 17,5% wszystkich certyfikowanych biurowców w Polsce w momencie zbierania danych, oraz 22 biurowce niecertyfikowane.
Samo badanie, jak i jego wyniki, wzbudziły zainteresowanie ekspertów z szeroko pojętej branży nieruchomości z całej Europy. – „Podstawowe oczekiwania korzyści z obniżania kosztów eksploatacyjnych nieruchomości poprzez oszczędność mediów są bardzo trudne do wykazania.
W rzeczywistości niektóre doniesienia wskazują, że certyfikacja nieruchomości może prowadzić
do większego zużycia energii i wody. Możliwe jest, że zachowanie najemców i zarządców budynków ma większy wpływ na zużycie mediów niż cechy konstrukcyjne danej nieruchomości. Dane zgromadzone do tego projektu, wydają się potwierdzać ten scenariusz”. – komentuje wyniki badania dr Nikodem Szumiło, Pracownik Naukowy Wydziału Gospodarki Ziemi Uniwersytetu w Cambridge. Członkowie grupy badawczej nie mają wątpliwości co do zasadności kontynuacji badania.
„Przeprowadzony pilotaż oraz wyciągnięte wnioski dają świetne podłoże do rozwoju analizy. Kontynuacja badania tym bardziej jest uzasadniona, że wciąż trwający dynamiczny rozwój branży nieruchomości, w tym certyfikacji budynków, zwiększa możliwość dostępu do większej ilości danych. Rozbudowanie zastosowanego narzędzia badawczego zwiększyłoby szansę na pokazanie pewnych zależności między budynkami biurowymi i ich kosztami operacyjnymi”. – dodaje Piotr Strzyżewski, Specjalista ds. Technicznych w SPIE Polska.
W przygotowanie założeń metodologicznych, próby badawczej, a także w analizę pozyskanych danych zaangażowane były największe podmioty na rynku nieruchomości biurowych w Polsce:
SPIE Polska (koordynator projektu), BuroHappold Engineering, Colliers International, Cushman
& Wakefield, Knight Frank, Narodowa Agencja Poszanowania Energii, Savills Property Management, Skanska Property Poland, działające w ramach szerszej inicjatywy „Analiza rynku zrównoważonego budownictwa w Polsce”, prowadzonego przez Construction Marketing Group.
„W 2013 roku zainicjowaliśmy projekt, którego celem było przeprowadzenie badania percepcji na temat zrównoważonego budownictwa na rynku polskim. Badanie pozwoliło nam zidentyfikować obszary, w których należy zwiększyć nacisk na budowanie świadomości tego, czym w pełni jest zrównoważone budownictwo i jakie niesie korzyści społeczne oraz ekonomiczne. W 2014 roku rozpoczęliśmy prace nad drugą fazą projektu opartą na zebraniu danych, które pozwolą potwierdzić wartość zrównoważonego budownictwa w procesie użytkowania”. – mówi o projekcie Katarzyna Chwalbińska – Kusek, założycielka Construction Marketing Group, współprzewodnicząca Platformy EEB Polska, Marketing & Business Development Manager w BuroHappold Engineering.
Badanie Koszty operacyjne budynków biurowych po raz pierwszy zostało zaprezentowane podczas międzynarodowej konferencji Biznes dla Klimatu, która odbyła się w czerwcu 2016 roku
w Warszawie. Celem wydarzenia była dyskusja wokół postanowień szczytu klimatycznego COP21
w Paryżu i jego wpływie na świat biznesu. Czy ustalenia z COP21 pobudzą efektywność energetyczną na rynku budowlanym? Jak w praktyce wykorzystać dane pokazujące zużycie energii? Jakie są dobre praktyki na rynku polskim? Odpowiedzi na te pytania szukali zaproszeni goście oraz licznie przybyli uczestnicy spotkania.
Partnerzy merytoryczni wydarzenia: Akzo Nobel Decorative Paintings, Armstrong Polska, BNP Paribas Real Estate, BuroHappold Engineering, kierujący się w swojej działalności polityką zrównoważonego rozwoju oraz dbałością o środowisko, przedstawili najlepsze praktyki na rodzimym rynku. Recykling, projekty redukujące emisję gazów, zrównoważone wytwarzanie, efektywne korzystanie z dostępnych zasobów, rozwiązania ograniczające negatywy wpływ na otoczenie, kampanie wewnątrz firm oraz dbałość o jakość środowiska pracy to tylko niektóre z działań chroniących klimat, podejmowanych przez powyższe przedsiębiorstwa.
„Dbałość o środowisko to nasza wspólna odpowiedzialność: polityków, miast oraz biznesu”. – podkreśla Michał Olszewski, Zastępca Prezydenta m.st. Warszawy.
„Realizacja założeń COP21 w sektorze zarówno prywatnym jak i publicznym wymaga koordynacji. Rola miast i platform współpracy, jak polska Platforma EEB, jest kluczowa. Pełnią one bowiem funkcję koordynacyjną, której rynek naturalnie nie zapewnia”.
– dodaje gość specjalny spotkania Biznes dla Klimatu, Roland Hunziker, Dyrektor Programu na Rzecz Zrównoważonego Budownictwa i Miast Światowej Rady na rzecz Zrównoważonego Rozwoju WBCSD.
„Pionierskie projekty, takie jak spotkanie Biznes dla Klimatu oraz Koszty Operacyjne Budynków Biurowych przyciągają uwagę odbiorców i są przykładem zmiany świadomości właścicieli budynków, najemców, pracowników i wszystkich zainteresowanych działaniami biznesu na rzecz poprawy klimatu”. – mówi Aneta Kłodaś, Dyrektor Zarządzająca Bluevine Conuslting, współorganizator spotkania Biznes dla Klimatu. – „Dlatego wraz z Platformą EEB Polska, partnerami konferencji i członkami grupy Construction Marketing Group mamy przyjemność przekazać na Państwa ręce raport prezentujący najlepsze praktyki na polskim rynku oraz wyniki pionierskiego porównania zużycia energii przez budynki certyfikowane i niecertyfikowane na polskim rynku”. – dodaje.
Raport dostępny jest na:
https://issuu.com/constructionmarketinggroup/docs/biznesdlaklimatu_kosztyoperacyjne_b
„ Koszty Operacyjne Budynków Biurowych”
Koordynator projektu: SPIE Polska
Partnerzy projektu: BuroHappold Engineering, Colliers International, Construction Marketing Group, Cushman & Wakefield, Knight Frank, Savills, Skanska Property Poland
Niezależny konsultant przy analizie wyników: NAPE
„Biznes dla Klimatu”
Organizatorzy wydarzenia: Platforma EEBPolska, Bluevine Consulting
Partner Strategiczny: World Business Council for Sustainable Development
Partoni honorowi: Prezydent Miasta Stołecznego Warszawy, Warszawski Oddział SARP
Partnerzy Merytoryczni: BuroHappold Engineering, Armstrong Ceiling Solutions, Akzo Nobel, BNP Paribas Real Estate
Partnerzy: BPIE, NAPE, ZEBRA 2020