internet technologie ekonomia/biznes/finanse

III kwartał Netii – solidne wyniki, projekty zgodnie z planem

27.10.2016 | Netia
  • Mimo silnej presji konkurencyjnej rentowność pozostaje na stabilnym poziomie.
  • Na rynku B2C rośnie udział sieci własnych oraz liczba usług telewizyjnych.
  • W obszarze B2C wzrasta liczba usług na klienta. Średnie ARPU pozostaje na stabilnym poziomie.
  • Strategiczne projekty transformacyjne postępują zgodnie z planem.

Przychody Netii za 9 miesięcy 2016 r. wyniosły 1,150 mld zł. i zmniejszyły się o 2 proc. w stosunku do analogicznego okresu roku poprzedniego. Przychody za III kwartał 2016 roku sięgnęły 373 mln zł,  co oznacza spadek o 4 proc. w porównaniu do poprzedniego kwartału.

Skorygowany zysk EBITDA wyniósł 107 mln zł za III kwartał 2016 r. (zmniejszenie o 4 proc. rok do roku) oraz 333 mln za 9 miesięcy 2016 roku. Zysk EBITDA od początku roku do 30 września br. wyniósł 325 mln zł (spadek o 6 proc. rok do roku) oraz 103 mln za III kwartał.

Netia osiągnęła dodatnie przepływy środków pieniężnych na poziomie operacyjnym (OpFCF). OpFCF za 9 miesięcy 2016 roku wyniósł 197 mln zł. Oznacza to 6 proc. wzrostu w porównaniu rok do roku. W III kwartale OpFCF wyniósł 55 mln zł (13 proc. mniej niż rok wcześniej).

Grupa Netia utrzymuje silną pozycję finansową z dźwignią na komfortowym poziomie 0,5x Skorygowanego zysku EBITDA za 2015 rok, w wysokości 459 mln zł.

Stale rosnący udział usług na własnej sieci

Netia odnotowała spadek łącznej liczby usług (RGU) o 1,2 proc. kwartał do kwartału (do 2 162 tys.), spowodowany przede wszystkim decyzją o zaprzestaniu aktywnego pozyskiwania nisko marżowych usług w dostępie regulowanym. Zgodnie ze strategią firmy, rośnie udział usług na sieciach własnych w łącznej liczbie usług, który wyniósł w drugim kwartale 57 proc. i zwiększył się o 3 pp. w stosunku do tego samego okresu zeszłego roku.

B2C: rośnie telewizja, coraz większe znaczenie własnej sieci

Rośnie liczba abonentów usług telewizyjnych Netii. 30 września 2016 r. liczba aktywnych klientów usług telewizyjnych w segmencie klientów indywidualnych wyniosła 173 tys., co stanowi 12 proc. wzrost w porównaniu do analogicznego okresu poprzedniego roku. W segmencie klientów indywidualnych 46 proc. klientów usług szerokopasmowych na sieciach własnych korzysta z usług telewizyjnych Netii a 57 proc. jest obsługiwanych przy wykorzystaniu własnej sieci, w porównaniu do 53 proc. w tym samym okresie zeszłego roku.

Średnie ARPU na klienta utrzymuje się na stabilnym poziomie (56 zł w III kwartale 2016 roku). Dzięki pakietyzacji na sieciach własnych, wzrasta średnia liczba usług na lokalizację kliencką (1,55 usługi na lokalizację na koniec kwartału w porównaniu do 1,49 rok wcześniej).

B2B: Stabilne trendy przychodów i rentowności

Przychody dywizji B2B wyniosły w III kwartale 2016 roku 153 mln zł. Spadek przychodów w stosunku do poprzedniego kwartału jest wynikiem zmniejszonego wolumenu ruchu hurtowego. Rentowność pozostaje stabilna pomimo dużej presji cenowej. Skorygowana marża EBITDA wyniosła 40,6 proc.

30 września 2016 roku rezygnację złożył Cezary Chałupa, Dyrektor Generalny obszaru B2B i Członek Zarządu Netii. Spółka wybrała nową osobę zarządzającą obszarem. 2 listopada 2016 roku stanowisko Dyrektora Generalnego obejmie Aster Papazyan.

kontakt dla mediów
Karol Wieczorek
PR Manager, Netia S.A.
Karol Wieczorek

karol.wieczorek@netia.pl

tel: 223522354

informacje o firmie

O Netii

Netia S.A. jest jednym z największych operatorów telekomunikacyjnych w Polsce. Dostarcza kompleksowe, zintegrowane i przyjazne użytkownikowi rozwiązania on-line.

kontakt dla mediów
Karol Wieczorek
PR Manager, Netia S.A.
Karol Wieczorek

karol.wieczorek@netia.pl

tel: 223522354

informacje o firmie

O Netii

Netia S.A. jest jednym z największych operatorów telekomunikacyjnych w Polsce. Dostarcza kompleksowe, zintegrowane i przyjazne użytkownikowi rozwiązania on-line.