handel ekonomia/biznes/finanse

Regionalne różnice w konkurencyjności dyskontów

20.09.2016 | GfK Polonia

Z roku na rok rośnie znaczenie sieci dyskontów. Ich wartościowy udział w rynku dystrybucji żywności wynosi obecnie ponad 26 proc. Analiza gęstości sieci dyskontów wskazuje jednak na duże zróżnicowanie w zakresie ich docierania do konsumentów.

  • Na jeden sklep dyskontowy w Polsce przypada średnio 11 tys. mieszkańców, ale:
    - w Warszawie jest to średnio 13,8 tys. mieszkańców,
    - w Poznaniu jest to średnio jedynie 6,3 tys. mieszkańców.
  • Największe nasycenie dyskontami występuje w średnich miastach, jak np. Ostrołęka, Słupsk, Jelenia Góra, gdzie na jeden sklep dyskontowy przypada mniej niż 5 tys. mieszkańców.
  • W Polsce występują też obszary, gdzie na jeden dyskont przypada ponad 50 tys. mieszkańców.

Duże różnice na rynkach lokalnych, np. pod względem dostępności sklepów sieciowych w porównaniu ze sklepami tradycyjnymi, konkurencyjność kanałów, zamożność mieszkańców, oznaczają, iż w ramach prac nad optymalizacją swojej sieci dystrybucji, producenci, jak również sieci handlowe, z powodzeniem mogą docierać do swojego klienta (zarówno B2B, jak i B2C) uwzględniając specyfikę rynku lokalnego.

Mapa prezentuje wyniki analizy rynku dyskontów. Na mapie kolorem ciemnoszarym oznaczone są województwa, w których na jeden sklepu dyskontowy przypada największa liczba mieszkańców, z kolei kolorem jasnoszarym zaznaczone są województwa o najniższej liczbie mieszkańców na jeden dyskont. Mapa ilustruje istotne dysproporcje w nasyceniu poszczególnych województw dyskontami. Na tzw. ścianie wschodniej na jeden sklep w tym kanale przypada około 20 tys. mieszkańców, podczas gdy w zachodniej części kraju rynek jest zdecydowanie bardziej konkurencyjny i na jeden sklep w analizowanym kanale przypada mniej niż 9 tys. mieszkańców.

Wykresy na mapach pokazują liczbę dyskontów w województwach w podziale na Biedronkę, Lidl i pozostałe sieci dyskontów. Tu również widoczne jest duże zróżnicowanie w udziałach poszczególnych sieci na poziomie województw. Na zachodzie kraju konsument ma do wyboru kilka sieci dyskontowych, natomiast na wschodzie w zasadzie tylko dwie, z silną pozycja Biedronki.

Do pobrania
[Mapa] Regionalne różnice w konkurencyjności dyskontów

Informacje o badaniu
Dane prezentowane na mapie pochodzą z analizy lokalnej konkurencyjności dyskontów w Polsce prowadzonego przez dział Customer Analytics & Sales Strategies instytutu GfK Polonia, który zajmuje się kompleksową analizą optymalizacji dystrybucji oraz oceną poszczególnych lokalizacji handlowych. W analizie uwzględniono dane z bazy sklepów sieciowych GfK Polonia.

informacje o firmie

GfK

GfK to jedna z największych firm badawczych na świecie, zatrudniająca ponad 11 000 ekspertów, którzy codziennie starają się odkryć nowy sposób patrzenia na to, jak żyją, myślą i kupują ludzie na ponad 100 rynkach.

Instytut GfK nieustannie wprowadza do swoich badań innowacje, stosuje zaawansowane technologie oraz precyzyjne metodologie, aby zapewnić swoim partnerom biznesowym jak najlepszą wiedzę o ich klientach.

informacje o firmie

GfK

GfK to jedna z największych firm badawczych na świecie, zatrudniająca ponad 11 000 ekspertów, którzy codziennie starają się odkryć nowy sposób patrzenia na to, jak żyją, myślą i kupują ludzie na ponad 100 rynkach.

Instytut GfK nieustannie wprowadza do swoich badań innowacje, stosuje zaawansowane technologie oraz precyzyjne metodologie, aby zapewnić swoim partnerom biznesowym jak najlepszą wiedzę o ich klientach.