transport ekonomia/biznes/finanse

Barometr EFL: firmy transportowe jeżdżą w najlepszych nastrojach od ponad roku

19.09.2016 | EFL

Przedstawiciele branży transportowej w III kwartale br. oceniają koniunkturę najlepiej od maja ubiegłego roku. Odczyt „Barometru EFL[1]” dla transportu na III kwartał tego roku wyniósł 57,1 pkt., czyli o 1,3 pkt. więcej niż w poprzednim kwartale i o 1,6 pkt. więcej niż rok temu. Choć podstawowym źródłem finansowania firm transportowych nadal są środki własne (77,5 proc. wskazań), to biorąc pod uwagę zewnętrzne wsparcie, najpopularniejszym narzędziem pozostaje leasing. Przy jego pomocy swoje inwestycje finansuje aż 65% przedstawicieli tej branży.

Na początku roku, kiedy mieliśmy do czynienia z pogorszeniem nastrojów wśród przedstawicieli branży transportowej, trudno było ocenić, czy to chwilowe załamanie spowodowane m.in. zakazem wjazdu polskich przewoźników do Rosji, czy też długotrwała sytuacja. Patrząc na odczyty naszego Barometru za II i III kwartał br. widzimy jednak, że polskie firmy transportowe są jednymi z najsilniejszych w Europie i potrafią poradzić sobie nawet w niesprzyjających warunkach. Także wyniki finansowania transportu ciężkiego wskazują na dużą odporność na rosnący protekcjonizm krajów unijnych, wprowadzane przez Rosję utrudnienia czy utrzymujące się embargo na żywność. To cieszy, bo krajowi przewoźnicy mają ogromny udział w budowaniu PKB naszego kraju i są jednymi z najbardziej cenionych w całej Europie – mówi Radosław Kuczyński, Prezes EFL.

Przewoźnicy będą inwestować

W III kwartale br. odczyt „Barometru EFL” dla branży transportowej wyniósł 57,1 pkt. Warto zwrócić uwagę, że wartość subindeksu jest nie tylko wyższa kwartał do kwartału (+1,3 pkt. proc.), ale także rok do roku (+1,6 pkt. proc.). Lepszy wynik w ramach badania „Barometr EFL” transport osiągnął tylko w II kwartale 2015 roku (57,5 pkt.). Oznacza to, że przedsiębiorcy spodziewają się poprawy koniunktury w kolejnych miesiącach. Wyższa wartość wskaźnika wynika przede wszystkim z optymizmu dotyczącego planowanych inwestycji. Ich wzrostu spodziewa się ponad dwa razy więcej przedsiębiorców niż w II kwartale tego roku (38 proc. vs. 16,7 proc.).

Transport za pan brat z leasingiem

Z „Barometru EFL” na III kwartał br. wynika, że najpopularniejszym zewnętrznym sposobem finansowania inwestycji w branży transportowej jest leasing. Korzysta z niego aż dwie trzecie firm (65 proc.). 60 proc. przedsiębiorców kredytuje swoje zakupy, 16 proc. korzysta z ubezpieczenia majątku firmy, a 13 proc. wspiera się faktoringiem. Ze środków własnych korzysta 77,5% firm.

Główny odczyt „Barometru EFL” na III kwartał 2016 roku wyniósł 55,6 pkt. (-1,2 pkt. proc. w porównaniu do II kwartału br.) i znajduje się ponad progiem OR[2]. Biorąc pod uwagę wielkość zatrudnienia, najwyższą wartość wskaźnika uzyskały mikro firmy – 57 pkt., o 0,1 punktu niższą małe (56,9 pkt.), a średnie przedsiębiorstwa 55,6 pkt.

[1]„Barometr EFL” jest syntetycznym wskaźnikiem informującym o skłonności firm z sektora MŚP do wzrostu (tj. rozwoju rozumianego, jako stawianie sobie przez przedsiębiorstwa celów związanych ze wzrostem sprzedaży i produkcji, ekspansją na nowe rynki i maksymalizacją zysków, co jest związane z inwestycjami w środki trwałe). Prognozowana na dany kwartał kondycja finansowa firm MŚP daje punkt odniesienia do wnioskowania o zakładanym kierunku zmian, które sprzyjają wzrostowi lub działają hamująco na rozwój firm. Badanie przygotowywane jest przez Ecorys na zlecenie Europejskiego Funduszu Leasingowego SA., a jego wyniki są publikowane co kwartał. Jego uczestnicy to mikro, małe i średnie firmy terenu całej Polski. W badaniu wzięła udział reprezentatywna grupa 600 mikro, małych i średnich firm. Aktualna edycja badania odbyła się w dniach 3 – 12.08.2016 r.

[2]Próg OR jest podstawową miarą analityczną zastosowaną do wyników badania, który stanowi algorytm stworzony na podstawie danych zgromadzonych w trakcie badania przedsiębiorców. Przyjmuje on wartości od 0 do 100, przy czym zagregowany wynik powyżej 50 pkt. oznacza, że występują sprzyjające warunki do rozwoju sektora MŚP, natomiast wynik niższy oznacza, że warunki te są niekorzystne. Zatem poziom 50 pkt. stanowi próg OR, czyli poziom ograniczonego rozwoju.

kontakt dla mediów
Maja Lidke
Doradca Zarządu ds. PR, Europejski Fundusz Leasingowy SA
Maja Lidke

maja.lidke@efl.com.pl

tel: 603 630 166

informacje o firmie
EFL

Europejski Fundusz Leasingowy SA powstał w 1991 roku jako jedna z pierwszych firm leasingowych w Polsce. Od 2001 roku EFL jest częścią Grupy Crédit Agricole, co gwarantuje firmie finansową stabilność i bezpieczeństwo oraz pozwala korzystać z wiedzy i doświadczeń instytucji finansowej o międzynarodowym zasięgu. EFL konsekwentnie poszerza zakres rozwiązań dla biznesu. Spółka oferuje szeroki pakiet produktów: leasing, pożyczkę, wynajem długoterminowy, ubezpieczenia i  faktoring. Od 25 lat współpracuje z najbardziej liczącymi się producentami i dostawcami maszyn, urządzeń, pojazdów oraz innych środków trwałych. Firmę wyróżniono m.in. pięciokrotnie tytułem: Firmy Przyjaznej Klientowi i czterokrotnie Finansowej Marki Roku. Już ponad 280 tysięcy klientów wybrało EFL na swojego partnera w biznesie. Więcej na: www.efl.pl

załączniki

kontakt dla mediów
Maja Lidke
Doradca Zarządu ds. PR, Europejski Fundusz Leasingowy SA
Maja Lidke

maja.lidke@efl.com.pl

tel: 603 630 166

informacje o firmie
EFL

Europejski Fundusz Leasingowy SA powstał w 1991 roku jako jedna z pierwszych firm leasingowych w Polsce. Od 2001 roku EFL jest częścią Grupy Crédit Agricole, co gwarantuje firmie finansową stabilność i bezpieczeństwo oraz pozwala korzystać z wiedzy i doświadczeń instytucji finansowej o międzynarodowym zasięgu. EFL konsekwentnie poszerza zakres rozwiązań dla biznesu. Spółka oferuje szeroki pakiet produktów: leasing, pożyczkę, wynajem długoterminowy, ubezpieczenia i  faktoring. Od 25 lat współpracuje z najbardziej liczącymi się producentami i dostawcami maszyn, urządzeń, pojazdów oraz innych środków trwałych. Firmę wyróżniono m.in. pięciokrotnie tytułem: Firmy Przyjaznej Klientowi i czterokrotnie Finansowej Marki Roku. Już ponad 280 tysięcy klientów wybrało EFL na swojego partnera w biznesie. Więcej na: www.efl.pl