sprawy społeczne ekonomia/biznes/finanse
Weselny klimat
Sezon weselny w pełni. Lato to czas zaślubin i uroczystości weselnych. Co najczęściej kupują goście weselni przygotowując się do uroczystości? Garnitury, sukienki, buty? Ile wkładają Polacy do tzw. „koperty”? Czy nadal na zabawach króluje disco-polo? Wonga.com, firma oferująca komfortowe pożyczki przez internet, zbadała trendy na polskim rynku ślubnym. Oto odpowiedzi jakie uzyskano w ramach kampanii „Ważne momenty w życiu”.
W przeciągu ostatnich 5 lat aż 67% ankietowanych było na weselu. Przygotowania do tego szczególnego wydarzenia powinniśmy zacząć od razu po otrzymaniu zaproszenia na ślub. Dobrym pomysłem będzie zaplanowanie wydatków i rozłożenie ich na kilka miesięcy. Dzięki temu unikniemy zakupów na ostatnią chwilę, które mogą nadwyrężyć domowy budżet i zepsuć radość z celebrowania.
Weselna kreacja
Zarówno Panie jak i Panowie przykładają sporą uwagę do swojego ubioru i najczęściej tuż przed wielką imprezą wybierają się do sklepu po nową kreację. Jedynie 14% ankietowanych nie kupuje niczego nowego przed weselem. Panowie najczęściej kupują garnitury – 55% respondentów. W przypadku Pań zdecydowana większość, bo aż 87%, inwestuje w sukienki. Na drugim miejscu wśród weselnych wydatków, zarówno w przypadku panów i pań, znalazły się buty. Nic dziwnego – w końcu wygodne obuwie to gwarancja udanej zabawy na parkiecie. Jednak nie jest ona możliwa bez dobrej muzyki. Wonga.com zapytała również o ulubione weselne brzmienia. Popularne są stare przeboje (63%), najnowsze hity (39%) i nieustająco popularne disco polo (37%).
Ile dla Młodych?
Badanie nie pozostawia wątpliwości, że najpopularniejszym prezentem dla pary młodej są pieniądze. To wygodne rozwiązanie, które z jednej strony zdejmuje z gości obowiązek poszukiwań, które często kończą się dublowaniem podarków. Ponadto zastrzyk gotówki pozwoli świeżo upieczonemu małżeństwu na zakup tego, czego naprawdę potrzebują. Dla jednych będzie to podróż na miesiąc miodowy, dla innych wyposażenie mieszkania lub spłata finansowych zobowiązań związanych z organizacją wesela. Przyjętym obyczajem jest włożenie do „koperty” nie mniej niż kosztuje tzw. „talerzyk”. Jak wynika z ankiety Polacy najczęściej wkładają do koperty 500 zł lub 300 zł – odpowiednio 31% i 17%.
Inne koszty
Jednak weselna kreacja i prezent dla nowożeńców to nie jedyne wydatki, które ponoszą zaproszeni goście. Jeśli uroczystość odbywa się daleko od miejsca zamieszkania, a para młoda nie pokrywa kosztów podróży czy zakwaterowania, to pozostają one po stronie weselników. Aby zaoszczędzić, wiele osób dojeżdża własnymi samochodami (64%) lub zabiera się jednym pojazdem z rodziną (20%). Po zsumowaniu wszystkich elementów może się okazać, że całkowita kwota wydatków stanowi spore obciążenie domowego budżetu. Najwięcej ankietowanych wskazało kwotę 1000 zł.
Wydatki to nieunikniony element takich uroczystości. Warto odpowiednio je zaplanować, aby się nie skumulowały. Przede wszystkim pamiętajmy, że to święto miłości i czas na cudowną radosną zabawę do białego rana.
O badaniu
Badanie Brand tracking zostało przeprowadzone przez Ipsos w lipcu 2016 roku na próbie n=800 Polaków w wieku 20-55 lat, korzystających z konta online.