ekonomia/biznes/finanse rodzina nauka/edukacja/szkolenia

Wyprawka szkolna kosztuje nas średnio 580 zł

10.08.2016 | Provident Polska SA

Jak wynika z badania Barometr Providenta, we wrześniu portfel rodziców może uszczuplić się średnio o 580 zł. Właśnie tyle zamierzamy przeznaczyć na wyprawkę szkolną dla swoich pociech. To o sto złotych mniej, niż w ubiegłym roku.

Pod koniec wakacji rodzice realizują już wydatki związane z rozpoczęciem kolejnego roku szkolnego. Jak wynika z najnowszego badania Barometr Providenta, na powrót dziecka do szkoły zamierzamy wydać 580 zł, co stanowi ok. 43 proc. płacy minimalnej netto w Polsce w 2016 roku. W tym roku rodzice deklarują kwoty o blisko 100 zł niższe, niż rok temu, gdy planowali wydatki na poziomie średnio 683 zł.

Co czwarty rodzic zamierza wydać na jedno dziecko poniżej 500 zł. W ubiegłym roku taką kwotę przeznaczał jedynie co piąty dorosły. Wciąż są rodzice, którzy na wyposażenie szkolne swoich pociech wydadzą 700 zł lub więcej – stanowią oni 20 proc. respondentów, którzy wzięli udział w badaniu Providenta.

- W ubiegłym roku obserwowaliśmy, że rodziny o mniejszych dochodach, planowały wydać na wyprawkę szkolną sumy wyraźnie większe niż średniozamożni, a ci z kolei więcej niż zamożni. W tym roku nie widzimy tej zależności – wskazuje Przemysław Kasza z działu analiz Provident Polska. – Rok temu, mniej zamożni rodzice, przy okazji rozpoczęcia roku, nadrabiali braki w wyposażeniu szkolnym swoich dzieci. Przypuszczam, że w tym roku braki były uzupełniane z bieżących wpływów, stąd teraz mniejsze wydatki na dodatkowe przybory szkolne – dodaje Przemysław Kasza.

Wydatki sfinansujemy z bieżących wpływów

Jak wynika z badania Barometr Providenta, najwięcej rodziców (prawie 70 proc.) sfinansuje szkolną wyprawkę z bieżących dochodów. 36 proc. badanych zadeklarowało, że wydatki pokryje ze środków otrzymywanych w ramach programu 500 plus.

- Dla wielu rodziców wciąż znaczącym źródłem finansowania są oszczędności. Zamierza po nie sięgnąć 32 proc. badanych. Mniej osób niż w ubiegłym roku skorzysta z pomocy finansowej rodziny – łącznie 6 proc. Rok wcześniej na takie wsparcie liczyło 8 proc. rodziców. Z kolei pożyczkę na wyprawkę szkolną deklaruje jeden procent badanych – mówi Karolina Łuczak, Kierownik ds. Komunikacji w Provident Polska.

W sumie wydatki szkolne w tym roku deklaruje 19 proc. Polaków. To właśnie oni muszą wygospodarować w swoim budżecie środki na wyposażenie szkolne swoich pociech. 63 proc. z nich stanowią osoby, które mają jedno dziecko w wieku szkolnym. Dwoje dzieci ma 31 proc. rodziców biorących udział w badaniu Providenta. Największe koszty, ponoszone przez rodziny wielodzietne, dotyczą blisko 6 proc. respondentów.

O Barometrze Providenta

„Barometr Providenta” to cykliczne badanie Polaków, które pozwala na lepsze zrozumienie zachowań i decyzji finansowych konsumentów. Badanie zrealizował PBS w dniach 22-24.07.2016 r. na ogólnopolskiej próbie n=1000 Polaków w wieku 15+.

kontakt dla mediów
Karolina Łuczak
Dyrektorka Biura Prasowego i Komunikacji Wewnętrznej, Rzeczniczka Prasowa, Provident Polska
Karolina Łuczak

karolina.luczak@provident.pl

tel: +48 668313014

informacje o firmie

Podstawowe informacje o Provident Polska S.A.

Provident Polska S.A jest częścią grupy finansowej International Personal Finance (IPF). Firma jest notowana na Londyńskiej Giełdzie Papierów Wartościowych, a także – w ramach notowań równoległych – na Giełdzie Papierów Wartościowych w Warszawie. IPF działa w 12 krajach na całym świecie i planuje rozwój na kolejnych rynkach. W Polsce Provident działa od 1997 roku i jest największą firmą na rynku pozabankowych pożyczek gotówkowych. Prezesem Zarządu jest David Parkinson.

Provident Polska jest firmą multikanałową i multiproduktową - dociera do wszystkich grup klientów, i oferuje szereg produktów: Pożyczkę konsumencką (w różnych wariantach: pożyczkę online, z obsługą domową lub samodzielną spłatą), pożyczkę konsolidacyjną i pożyczkę dla firm.

Jednym z filarów strategii biznesowej Providenta jest responsible lending, czyli odpowiedzialne pożyczanie.

W 2014 roku Provident zaprezentował pierwszy raport społeczny na rynku pożyczkowym, w którym podsumowane zostały działania firmy w latach 2012-2013 oraz przedstawił strategię działań na kolejne lata. W 2015 i 2016 roku Provident otrzymał nagrodę Etyczna Firma przyznawaną przez dziennik Puls Biznesu. W 2015 roku Provident będąc jednym z największych reklamodawców sektora finansowego, został sygnatariuszem Rady Reklamy.

Z Providentem współpracuje ponad 10 tys. osób. Firma jest czterokrotnym laureatem procesu certyfikacji Top Employer (2013, 2014, 2015, 2016).

 

załączniki

kontakt dla mediów
Karolina Łuczak
Dyrektorka Biura Prasowego i Komunikacji Wewnętrznej, Rzeczniczka Prasowa, Provident Polska
Karolina Łuczak

karolina.luczak@provident.pl

tel: +48 668313014

informacje o firmie

Podstawowe informacje o Provident Polska S.A.

Provident Polska S.A jest częścią grupy finansowej International Personal Finance (IPF). Firma jest notowana na Londyńskiej Giełdzie Papierów Wartościowych, a także – w ramach notowań równoległych – na Giełdzie Papierów Wartościowych w Warszawie. IPF działa w 12 krajach na całym świecie i planuje rozwój na kolejnych rynkach. W Polsce Provident działa od 1997 roku i jest największą firmą na rynku pozabankowych pożyczek gotówkowych. Prezesem Zarządu jest David Parkinson.

Provident Polska jest firmą multikanałową i multiproduktową - dociera do wszystkich grup klientów, i oferuje szereg produktów: Pożyczkę konsumencką (w różnych wariantach: pożyczkę online, z obsługą domową lub samodzielną spłatą), pożyczkę konsolidacyjną i pożyczkę dla firm.

Jednym z filarów strategii biznesowej Providenta jest responsible lending, czyli odpowiedzialne pożyczanie.

W 2014 roku Provident zaprezentował pierwszy raport społeczny na rynku pożyczkowym, w którym podsumowane zostały działania firmy w latach 2012-2013 oraz przedstawił strategię działań na kolejne lata. W 2015 i 2016 roku Provident otrzymał nagrodę Etyczna Firma przyznawaną przez dziennik Puls Biznesu. W 2015 roku Provident będąc jednym z największych reklamodawców sektora finansowego, został sygnatariuszem Rady Reklamy.

Z Providentem współpracuje ponad 10 tys. osób. Firma jest czterokrotnym laureatem procesu certyfikacji Top Employer (2013, 2014, 2015, 2016).