handel ekonomia/biznes/finanse

Rosnąca populacja silver generation coraz ważniejsza w strategiach handlowców i producentów FMCG

07.07.2016 | GfK Polonia

Rosnąca populacja silver generation coraz ważniejsza w strategiach handlowców i producentów FMCG

Warszawa, 7 lipca 2016 r. – Wraz ze wzrostem liczebności grupy konsumentów zwanej umownie silver generation, rośnie ich znaczenie dla wybranych gałęzi gospodarki, w tym dla handlu i sektora FMCG. Obecnie udział tej grupy nabywców w całkowitej wartości zakupów dokonywanych przez polskie gospodarstwa domowe wynosi 29,9 proc. Z estymacji przeprowadzonych przez analityków GfK w ramach badania Silver Generation wynika, iż w 2035 roku udział ten wzrośnie do 36,9 proc.

Osoby w wieku 60 lat i więcej dysponują 21 proc. ogólnej siły nabywczej polskiej populacji. Siła nabywcza według definicji GfK, to całkowita wartość towarów i usług, jakie ludność zamieszkała w danym obszarze, w tym wypadku Polski, może nabyć w ciągu roku. Roczna wartość zakupów dla gospodarstw domowych prowadzonych przez tę grupę konsumentów łącznie wynosi obecnie 48,2 mld złotych, wydanych w trakcie przeciętnie 464 wizyt w sklepach. Struktura wydatków tych gospodarstw domowych na FMCG w podziale na poszczególne formaty wygląda następująco: dyskonty (21 proc.), supermarkety (17 proc.), tradycyjne sklepy spożywcze (15 proc.), sklepy wielobranżowe (14 proc.), hipermarkety (12 proc.), drogerie (3 proc.) i inne miejsca dokonywania zakupów (17 proc.).

Wyniki badania przeczą licznym stereotypom, jakie powszechnie obowiązują na temat populacji konsumentów-seniorów. Na przykład grupa silver generation w zasadzie dobrze orientuje się w cenach poszczególnych produktów. Dobrą orientację deklaruje 75 proc. z nich. Chętnie korzystają z promocji cenowych. 61 proc. zgodziło się ze stwierdzeniem, iż „obniżki cenowe pozwalają zaoszczędzić mi dużo pieniędzy”. Niemniej jednak podczas dokonywania zakupów nie kierują się tylko przystępną ceną i promocją, często decydują się na produkty sprawdzone, ceniąc sobie dobrą jakość. Ponadto seniorzy większą wagę przywiązują do produktów świeżych, ekologicznych oraz do poczucia większej odpowiedzialności za środowisko, w którym żyją. Równocześnie seniorzy wykazują się większym przywiązaniem do marek, które zwykle kupują, a także do zakupów w tym samym sklepie. Doceniają atmosferę mniejszych i specjalistycznych placówek. To przywiązanie do marek wynika z niechęci do ryzyka związanego z zakupami nieznanych produktów. Przekładają sprawdzoną jakość ponad promowane nowości, a „markowość” produktów jest dla nich gwarancją jakości. Szczególnie jest to widoczne w przypadku żywności, na której nie oszczędzają. Często odbywa się to kosztem wydatków na dobra trwałe i inne kategorie non-food. 55 proc. deklaruje, iż nie lubi zmieniać marek, do których jest już przyzwyczajona, a 48 proc. czuję się przywiązana do marek, które kupuję.

Informacje o badaniu
Raport z badania Silver Generation powstał na podstawie danych pochodzących z dwóch źródeł: prowadzonego od 20 lat Panelu Gospodarstw Domowych GfK oraz wywiadów CAPI z osobami odpowiedzialnymi za zakupy produktów FMCG w gospodarstwach domowych.

Próbę Panelu Gospodarstw Domowych stanowi 8 tys. polskich gospodarstw domowych, zbierających dane za pomocą skanerów i raportujących o dokonywanych przez siebie zakupach produktów FMCG.

informacje o firmie

GfK

GfK to jedna z największych firm badawczych na świecie, zatrudniająca ponad 11 000 ekspertów, którzy codziennie starają się odkryć nowy sposób patrzenia na to, jak żyją, myślą i kupują ludzie na ponad 100 rynkach.

Instytut GfK nieustannie wprowadza do swoich badań innowacje, stosuje zaawansowane technologie oraz precyzyjne metodologie, aby zapewnić swoim partnerom biznesowym jak najlepszą wiedzę o ich klientach.

Więcej informacji znaleźć można na stronie www.gfk.com/pl lub na koncie GfK na Twitterze: www.twitter.com/gfk

informacje o firmie

GfK

GfK to jedna z największych firm badawczych na świecie, zatrudniająca ponad 11 000 ekspertów, którzy codziennie starają się odkryć nowy sposób patrzenia na to, jak żyją, myślą i kupują ludzie na ponad 100 rynkach.

Instytut GfK nieustannie wprowadza do swoich badań innowacje, stosuje zaawansowane technologie oraz precyzyjne metodologie, aby zapewnić swoim partnerom biznesowym jak najlepszą wiedzę o ich klientach.

Więcej informacji znaleźć można na stronie www.gfk.com/pl lub na koncie GfK na Twitterze: www.twitter.com/gfk