styl życia zainteresowania/hobby zdrowie

Śniadanie w stylu Polki

08.06.2016 | California Prune Board

Z badania „Style śniadaniowe wśród Polek”, przeprowadzonego na zlecenie California Prune Board, wynika, że statystyczne śniadanie to nadal wspólny posiłek przy stole, na którym królują tradycyjne wędliny, sery, jajka i mleko. Choć mała liczba owoców i warzyw na śniadaniowych talerzach może zaniepokoić dietetyków to eksperci kulinarni dostrzegają w wynikach badań szansę na urozmaicenie śniadaniowego menu Polek.

Polki rzadko rozpoczynają dzień bez śniadania, blisko 80 proc. robi to każdego dnia, a tylko 2 proc. całkowicie rezygnuje z tego posiłku. Dodatkowo aż 83 proc. respondentek uważa śniadanie za posiłek niezbędny do funkcjonowania w ciągu dnia.

Niepokojące jest, że mimo zaleceń Światowej Organizacji Zdrowia, która rekomenduje spożywanie 5 porcji warzyw i owoców dziennie, codziennie surowe warzywa jada na śniadanie tylko 27% badanych, surowe owoce 19%, zaś suszone owoce tylko 8% pań. Natomiast jako dietetyka cieszy mnie, że badane Polki rozumieją, iż jedzenie śniadań to zdrowy nawyk, spełniający funkcje zarówno fizjologiczne i społecznemówi Barbara Dąbrowska-Górska, dietetyczka, ekspert kampanii „Przyjaciółka z Kalifornii”.

Kapłanki, amatorki, miłośniczki i sprinterki…

Badanie pozwoliło również na wyłonienie 4 segmentów stylów śniadaniowych badanych Polek. Największą grupę stanowią „Kapłanki rodzinnych śniadań” – 39 proc. ankietowanych. To grupa, która ceni codzienne, różnorodne składnikowo śniadania spożywane wspólnie z rodziną. Pierwszy posiłek jest dla nich źródłem energii, bez którego nie wyobrażają sobie funkcjonowania w ciągu dnia.

Kolejną grupę stanowią „Amatorki śniadaniowych przyjemności” – 25 proc. ankietowanych, które dbają przede wszystkim o to, by śniadanie sprawiało im przyjemność. Śniadanie tej grupy niekoniecznie musi odbywać się w towarzystwie bliskich, za to w menu może znaleźć się coś słodkiego. Ewentualny brak porannego posiłku nie stanowi dużego problemu.

Z kolei „Miłośniczki śniadaniowej powtarzalności” – 19 proc. ankietowanych, uważa śniadanie za najważniejszy posiłek dnia, który jednak traktują jak rutynę. Śniadanie jest dla nich czymś powtarzalnym i nie mają potrzeby wprowadzania w nim większych urozmaiceń. 

Najmniej czasu na pierwszy posiłek mają „Zdystansowane sprinterki” – 18 proc ankietowanych, nie odczuwają silnej potrzeby codziennych śniadań, dlatego często z nich rezygnują. Ta grupa respondentek nie traktuje bowiem śniadania jako ważnego źródła energii na cały dzień. Ich podejście do śniadań przejawia się również brakiem różnorodności.

Ogólny wniosek jaki nasuwa się po przeanalizowaniu wyników jest taki, że nawet często gotującym paniom też czasem brak pomysłów na nowe dania. Żyjącym w pośpiechu Sprinterkom trzeba zaproponować szybkie jak błyskawica propozycje śniadaniowe. Miłośniczki powtarzalności trzeba usilnie nawracać na „dobrą drogę”, a Amatorki przyjemności namówić do odstawienia gotowych drożdżówek na rzecz domowej produkcji, zdrowych bułeczek np. ze śliwką kalifornijskąkomentuje Marieta Marecka, prowadząca program kulinarny „ABC Gotowania” na kanale Kuchnia+.

Urozmaicone śniadanie

Owoce i warzywa pojawiają się na talerzach śniadaniowych badanych Polek stosunkowo rzadko – 27 proc. ankietowanych przyznaje, że każdego dnia na śniadanie jada surowe warzywa, a 19 proc. wskazuje surowe owoce. Jeszcze mniej ankietowanych przy pierwszym posiłku sięga po suszone owoce, 8 proc. przyznaje, że robi to regularnie, a kolejne 18 proc, że od czasu do czasu. Mimo to, Polki otwarte są na urozmaicenia swojego śniadaniowego talerza. Blisko połowa respondentek, która nie jada śliwek kalifornijskich na śniadanie, jest pozytywnie nastawiona do tego, by włączyć te suszone owoce do swojego menu śniadaniowego.

Statystyczne wybory śniadaniowe Polek jednak nie wyglądają źle: najczęstsze śniadanie to nadal wspólny posiłek przy stole, składający się z kanapek, jajecznicy, kiełbasek, płatków i tostów. To mocna baza, w której wystarczy odrobina inspiracji, by ją rozwijać i uwzględniać uzasadnione i modne (!) sugestie dietetyczne. Dlatego też, skoro najbardziej dominującymi produktami są wędlina i pieczywo, to niewiele już trzeba by przekonać Polki do samodzielnego wypieku chleba z bakaliami, albo schabu ze śliwką zamiast kupnej wędliny. Bo to, że suszone śliwki kalifornijskie świetnie pasują do płatków i musli już doskonale wiedzą – podsumowuje Paweł Loroch, dziennikarz i ekspert kulinarny.

Patronat nad badaniem objęły telewizja Kuchnia+, magazyn kulturalno-kulinarny KUKBUK oraz radio JemRadio.pl.

Cały raport „Style śniadaniowe wśród Polek” dostępny po linkiem: http://goo.gl/m1FDBN

Infografika dostępna pod linkiem: http://goo.gl/jQlfvn

****

W informacji prasowej cytowane są wyniki badania „Style śniadaniowe wśród Polek” przygotowanego na zlecenie California Prune Board przez IQS, w kwietniu 2016, metodą CAWI na grupie N=1000 kobiet w wieku 25-45.

informacje o firmie

O California Prune Board

California Prune Board działa pod nadzorem Kalifornijskiego Departamentu Żywności i Rolnictwa i reprezentuje branżę suszonych śliwek z Kalifornii, składającą się z 900 plantatorów śliwek oraz 29 firm konfekcjonujących. Kalifornia jest największym producentem suszonych śliwek na świecie, słynących z najwyższej jakości osiąganej dzięki regionalnym, rygorystycznym technikom zbierania owoców oraz oceny i kontroli. Produkt premium dostarczany jest do 72 krajów na całym świecie, region zapewnia 43 procent światowych dostaw suszonych śliwek oraz 99 procent dostaw w Stanach Zjednoczonych. Więcej informacji, przepisów i video: www.californiaprunes.pl. Śledź California Prune Board na http://www.facebook.com/sliwkikalifornijskie oraz https://instagram.com/sliwki_kalifornijskie/ a także https://www.pinterest.com/sliwkikali/

Europejski oddział California Prune Board zlokalizowany w Wielkiej Brytanii odpowiada za rozwój rynku, reklamę, public relations, promocję sprzedaży, inicjatywy edukacyjne oraz badania rynkowe i żywieniowe. California Prune Board od ponad 25 lat działa w Europie na rzecz podniesienia świadomości na temat śliwek kalifornijskich jako zdrowego i pożywnego produktu wysokiej jakości,
o różnorodnych właściwościach kulinarnych. Więcej informacji: http://www.californiaprunes.pl/

„Przyjaciółka z Kalifornii” – informacje dotyczące kampanii

„Przyjaciółka z Kalifornii” to kampania organizowana przez California Prune Board w Polsce. Jej głównym celem jest przybliżenie informacji na temat walorów zdrowotnych śliwki kalifornijskiej, wysokiej jakości, a także różnorodności wykorzystania tego owocu w kuchni. Kampania informacyjna „Przyjaciółka z Kalifornii” obejmuje szereg inicjatyw adresowanych do konsumentów, partnerów biznesowych oraz mediów, takich jak publikacje badań, spotkania informacyjne, warsztaty kulinarne. Więcej informacji w mediach społecznościowych: facebook.com/sliwkikalifornijskie, instagram.com/sliwki_kalifornijskie oraz na stronie poświęconej śliwkom kalifornijskim: http://www.californiaprunes.pl/.

informacje o firmie

O California Prune Board

California Prune Board działa pod nadzorem Kalifornijskiego Departamentu Żywności i Rolnictwa i reprezentuje branżę suszonych śliwek z Kalifornii, składającą się z 900 plantatorów śliwek oraz 29 firm konfekcjonujących. Kalifornia jest największym producentem suszonych śliwek na świecie, słynących z najwyższej jakości osiąganej dzięki regionalnym, rygorystycznym technikom zbierania owoców oraz oceny i kontroli. Produkt premium dostarczany jest do 72 krajów na całym świecie, region zapewnia 43 procent światowych dostaw suszonych śliwek oraz 99 procent dostaw w Stanach Zjednoczonych. Więcej informacji, przepisów i video: www.californiaprunes.pl. Śledź California Prune Board na http://www.facebook.com/sliwkikalifornijskie oraz https://instagram.com/sliwki_kalifornijskie/ a także https://www.pinterest.com/sliwkikali/

Europejski oddział California Prune Board zlokalizowany w Wielkiej Brytanii odpowiada za rozwój rynku, reklamę, public relations, promocję sprzedaży, inicjatywy edukacyjne oraz badania rynkowe i żywieniowe. California Prune Board od ponad 25 lat działa w Europie na rzecz podniesienia świadomości na temat śliwek kalifornijskich jako zdrowego i pożywnego produktu wysokiej jakości,
o różnorodnych właściwościach kulinarnych. Więcej informacji: http://www.californiaprunes.pl/

„Przyjaciółka z Kalifornii” – informacje dotyczące kampanii

„Przyjaciółka z Kalifornii” to kampania organizowana przez California Prune Board w Polsce. Jej głównym celem jest przybliżenie informacji na temat walorów zdrowotnych śliwki kalifornijskiej, wysokiej jakości, a także różnorodności wykorzystania tego owocu w kuchni. Kampania informacyjna „Przyjaciółka z Kalifornii” obejmuje szereg inicjatyw adresowanych do konsumentów, partnerów biznesowych oraz mediów, takich jak publikacje badań, spotkania informacyjne, warsztaty kulinarne. Więcej informacji w mediach społecznościowych: facebook.com/sliwkikalifornijskie, instagram.com/sliwki_kalifornijskie oraz na stronie poświęconej śliwkom kalifornijskim: http://www.californiaprunes.pl/.