styl życia sprawy społeczne towary konsumpcyjne
Nastolatki i matki najbardziej radośni w okresie świąt. wyniki raportu „Za co Polacy kochają Święta 2015?”
To już kolejny rok, kiedy Coca-Cola przygotowała raport „Za co Polacy kochają Święta?”. Jak wskazują jego wyniki oparte na analizie naszych świątecznych tradycji i zwyczajów aż 75% polskich nastolatków i 69% matek uznało, że w okresie Świąt odczuwają największą radość![1] Wyjątkową atmosferę budują symbole Świąt – choinka, świąteczne przeboje czy pojawienie się kultowej reklamy Coca-Cola z czerwonymi ciężarówkami. Podarowanie bliskim radości to według Polaków najpiękniejszy prezent, jaki możemy dać i dostać pod choinkę. To obdarowywanie prezentami, a nie ich otrzymywanie sprawia nam najwięcej radości.
Atmosferę przed Świętami buduje ubieranie choinki i słuchanie świątecznych przebojów
Dla większości z nas (70%) przedświąteczną atmosferę buduje ubieranie choinki. Ale zaraz potem pojawiają się współczesne symbole Świąt takie jak: świąteczne przeboje (np. „Last Christmas” zespołu Wham!), na które wskazało 47% badanych, czy też telewizyjna reklama z czerwonymi ciężarówkami Coca-Cola (23%). Co ciekawe, aż 36% matek wskazało, że świąteczną atmosferę tworzy wspólne pieczenie pierniczków, które wraca do kanonu świątecznych zwyczajów.
Nastolatkowie i matki bardziej radośni w okresie Świąt
Ze wszystkich grup wiekowych Święta są najradośniejszym okresem w roku dla nastolatków (75%) oraz matek (69% ). Jednak co sprawia, że tak się czują?
- Jednym z dowodów na to, że dzielenie się radością cieszy nas najbardziej są między innymi wyniki raportu, w którym badani wskazali dawanie prezentów jako źródło większej radości niż ich otrzymywanie. Święta są czasem, który jest wspaniałą okazją do pielęgnowania ważnych relacji, wyrażania pozytywnych uczuć i intencji względem najbliższych poprzez gesty dające radość. W ten sposób pokazujemy bliskim jak są dla nas ważni. Ma to szczególne znaczenie dla nastolatków, a także matek z dziećmi do 18 roku życia. To ta grupa badanych, częściej niż pozostali dorośli, zadeklarowała, że są bardziej radośni w tym okresie i to dla nich rodzinność i świąteczne gesty dające radość bliskim są najważniejsze. Rodzinne celebrowanie przygotowań jest istotniejsze niż świąteczne dekoracje w sklepach czy galeriach handlowych. Również dla dzieci rodzinny charakter świąt jest niezwykle istotny. Z raportu wynika, że największą radość najmłodszym w Święta sprawiają nie tylko prezenty ale i czas spędzony wspólnie z rodzicami – podkreśla Maria Rotkiel, psycholog, terapeuta behawioralno-poznawczy.
Idealne Święta – z tradycyjnymi potrawami, prezentami, ale też chętnie poza domem
Ulubioną tradycją świąteczną Polaków są potrawy świąteczne, na które wskazuje 60% badanych. Zaraz potem ważne jest obdarowywanie się prezentami (53%), dzielenie się opłatkiem (43%). Co ważne, więcej radości przynosi nam dawanie prezentów (31%) niż ich otrzymywanie (19%). Potwierdza się, że dając radość sami możemy czuć się szczęśliwi.
Możliwość spędzenia czasu z najbliższą rodziną daje w Święta największą radość (63%). To ona jest źródłem satysfakcji dla nas samych (46%). Jak już wspomniano, większą radość przynosi dawanie prezentów (31%) niż ich otrzymywanie (19%). Cenimy również czas wolny, który możemy wykorzystać dla siebie (31%), możliwość spotkania się z osobami, które widzimy rzadko (28%). Wśród nastolatków aż 42% wskazywało, że źródłem radości jest otrzymanie udanego prezentu.
- W okresie Świąt dużą radość, zwłaszcza najmłodszym, sprawiają prezenty. Szczególnie pamiętamy te z nich, które własnoręcznie zrobiliśmy lub które, dla nas własnoręcznie wykonano. Jedna z badanych nastolatek mówi: „W ostatnie Święta zrobiłam własnoręcznie torebki na prezenty i to się najbardziej spodobało”. Badania wskazują jednocześnie, że choć prezenty są bardzo ważne, to jednak radość przede wszystkim wiąże się z tym, co się dzieje między ludźmi. Radość przynoszą proste, choć ważne gesty: czas spędzony z rodziną, radość sprawiana komuś bliskiemu, ale też podarowany uśmiech, całus, przytulenie, komplementy, dobre słowo – mówi Jacek Wasilewski, medioznawca.
Duch Świąt Bożego Narodzenia tworzy przede wszystkim kolacja wigilijna (70%) oraz choinka (66%). Święta spędzamy w gronie najbliższych (87%), ale aż 39% badanych chciałoby spędzić ten czas w szerszym gronie. Choć większość z nas spędza Święta w domu (79%), to aż 26% z nasz marzy o wyjeździe.
Kluczowe elementy idealnych Świąt Bożego Narodzenia to zgromadzona rodzina przy stole (32%), śnieg (16%) oraz radość (13%). Dla nastolatków elementem idealnych Świąt są również prezenty, wskazuje na nie 18% badanych. Najważniejsza jest jednak dla nich rodzina, 33% nastolatków uznaje, że perfekcyjne Święta to te w gronie rodzinnym i przy jednym stole.
Wizerunek Świętego Mikołaja
Dziś symbolami Świąt stają się elementy popkultury. Potwierdzają to wyniki badania „Za co Polacy kochają Święta?”, w którym 47% badanych wskazuje świąteczne przeboje jako te, które budują świąteczną atmosferę. Nic więc dziwnego, że większość osób (80%) utożsamia wizerunek Świętego Mikołaja z tym, który znany jest
z reklam Coca-Cola. Święty Mikołaj według Polaków musi mieć białą brodę, czerwony strój i worek z prezentami. Coca-Cola stała się nieodłącznym elementem Świąt, nie tylko przez postać Świętego Mikołaja, ale również kultowe czerwone ciężarówki czy hit „Coraz bliżej Święta”.
- Okres Świąt to czas szczególny, w których chcemy być ze swoimi bliskimi, dając im radość. Dlatego w tym okresie Coca-Cola zwraca uwagę na znaczenie niewielkich gestów takich jak pomoc w świątecznych przygotowaniach, wspólne pieczenie pierników, czy wręczenie drobnego upominku. My także – w myśl idei #PodarujRadosc - chcemy obdarować wszystkich odrobiną szczęścia. Dlatego w trasę po Polsce wyruszyły nasze świąteczne ciężarówki zapowiadające nadejście najradośniejszego okresu w roku! – podkreśla Barbara Niemczuk, kierownik marki Coca-Cola w Coca-Cola Poland Services.
Badanie potwierdza, że Święta to najradośniejszy okres w roku! Szczęście mogą przynosić drobiazgi: pieczenie pierników, ubieranie choinki, przygotowywanie świątecznych potraw czy obdarowywanie bliskich prezentami. Najważniejszym źródłem szczęścia pozostaje rodzina i czas spędzany z bliskimi. Warto więc w tym szczególnym czasie podarować im odrobinę szczęścia, choćby pomagając w świątecznych zakupach, czy wspólnie celebrując oczekiwanie na Święta.
[1] Badanie „Za co Polacy kochają Święta” przeprowadzone przez IQS w dniach 13-19 listopada 2015 r., n=550 użytkowników Internetu, w wieku 12-45 lat , w tym n=150 osób w wieku 12-18 lat
informacje o firmie
O FIRMACH Z SYSTEMU COCA-COLA:
System Coca-Cola w Polsce reprezentują firmy Coca-Cola Poland Services Spółka z o.o. oraz Coca-Cola HBC Polska. Coca-Cola Poland Services to spółka-córka The Coca-Cola Company, właściciela wiodących marek napojów bezalkoholowych, obecnych w ponad 200 krajach świata. Coca-Cola HBC Polska to oddział Coca-Cola Hellenic Bottling Company, będącej pod względem sprzedaży drugim na świecie rozlewcą napojów The Coca-Cola Company, docierającym do ponad 560 milionów konsumentów. Wśród marek firm dostępnych na naszym rynku figurują: Coca-Cola, Coca-Cola light, Coca-Cola Zero, Coca-Cola Cherry, Fanta, Sprite, Kinley Tonic, napój izotoniczny Powerade, soki, nektary i napoje owocowe Cappy, wody mineralne Kropla Beskidu i Multivita z ujęcia Kropla Minerałów oraz herbaty mrożone Nestea. Firmy z systemu Coca-Cola są liderem na polskim rynku napojów bezalkoholowych i zatrudniają 2700 osób. Od 1991 r. firmy te zainwestowały w Polsce ponad 500 milionów dolarów
informacje o firmie
O FIRMACH Z SYSTEMU COCA-COLA:
System Coca-Cola w Polsce reprezentują firmy Coca-Cola Poland Services Spółka z o.o. oraz Coca-Cola HBC Polska. Coca-Cola Poland Services to spółka-córka The Coca-Cola Company, właściciela wiodących marek napojów bezalkoholowych, obecnych w ponad 200 krajach świata. Coca-Cola HBC Polska to oddział Coca-Cola Hellenic Bottling Company, będącej pod względem sprzedaży drugim na świecie rozlewcą napojów The Coca-Cola Company, docierającym do ponad 560 milionów konsumentów. Wśród marek firm dostępnych na naszym rynku figurują: Coca-Cola, Coca-Cola light, Coca-Cola Zero, Coca-Cola Cherry, Fanta, Sprite, Kinley Tonic, napój izotoniczny Powerade, soki, nektary i napoje owocowe Cappy, wody mineralne Kropla Beskidu i Multivita z ujęcia Kropla Minerałów oraz herbaty mrożone Nestea. Firmy z systemu Coca-Cola są liderem na polskim rynku napojów bezalkoholowych i zatrudniają 2700 osób. Od 1991 r. firmy te zainwestowały w Polsce ponad 500 milionów dolarów