Co kupujemy na święta?
Święta Bożego Narodzenia to dla wielu z nas najbardziej wyczekiwany czas w roku. Wreszcie można spędzić więcej czasu z rodziną i przyjaciółmi, odpocząć po codziennych trudach i zajadać się świątecznymi przysmakami To również czas, gdy obdarowujemy bliskich prezentami. Wybieranie świątecznych podarunków nie jest łatwym zadaniem. Zastanawiamy się wówczas, co kupić w tym roku teściowej, czy dziadek nie dostał od nas w ubiegłe święta podobnej pary skarpetek i jak się zachować, gdy znowu dostajemy od cioci ten sam krem do golenia? Wonga.com, firma oferująca komfortowe pożyczki przez Internet, w ramach kampanii „Ważne momenty w życiu” zbadała, co Polacy myślą o świątecznych prezentach, jakie gwiazdkowe upominki planują kupić najbliższym, a także co sami najbardziej chcieliby znaleźć pod choinką.
Przyjemność czy obowiązek?
Szaleństwo świątecznych zakupów z roku na rok ogarnia Polskę coraz bardziej. Już w październiku Mikołaje uśmiechają się do nas ze sklepowych wystaw. A im bliżej do Gwiazdki, tym kolejki w sklepach stają się coraz większe. Kupowanie prezentów jest jedną z tych tradycji, bez której większość nie wyobraża sobie Świąt Bożego Narodzenia. Ale co tak naprawdę sądzimy o świątecznych tradycjach i podarunkach? Wyniki badania przeprowadzonego przez instytut Ipsos na zlecenie firmy wonga.com pokazują, że Polacy w większości mają pozytywne nastawienie do świątecznych prezentów. Prawie 27% z nas uważa, że upominki na święta są zawsze miłą niespodzianką. Prawie tyle samo osób – 26% ankietowanych jest zdania, że prezenty są miłym symbolem bliskości z rodziną. W podobnym tonie wypowiada się 22% respondentów – ich zdaniem podarunki budują atmosferę świąt. Świąteczne prezenty negatywnie ocenia 16% Polaków, traktując je jako niepotrzebne wydatki, które nadwerężają domowy budżet.
Co roku w okresie przedświątecznym w mediach publikowane są pomysły na idealny podarunek dla męża, żony czy dziecka. Przygotowywane są specjalne poradniki, a nawet rankingi prezentów. Z jednej strony możliwości jest nieskończenie wiele, z drugiej – wydaje nam się, że nasi bliscy mają już wszystko i nie jesteśmy w stanie wymyślić niczego oryginalnego. Wonga.com zapytała Polaków o to, co planują podarować w tym roku swoim małżonkom, dzieciom i teściom.
Perfumy żonie, mężowi elektronika?
Wydawałoby się, że znalezienie odpowiedniego prezentu dla żony czy męża nie jest takie trudne. Znamy przecież swoją drugą połówkę tak dobrze, jak samego siebie. W praktyce okazuje się często, że najłatwiejsze z pozoru wybory mogą przysporzyć wiele trudności. Czy pamiętamy, co kupiliśmy małżonkowi / małżonce w ubiegłym roku? A trzy lata temu? Czy powinniśmy zdecydować się na piękny dodatek, czy może wybrać wersję bardziej praktyczną i kupić nowy gadżet, który bardzo przyda się w kuchni? Wyniki badania pokazują, że Polacy dla swojego partnera planują zakupić perfumy (21,2%), kosmetyki (15,8%), ubrania (15,1%) lub sprzęt elektroniczny (14,4%). Mniejszym powodzeniem cieszą się karty upominkowe do ulubionego sklepu (10,3%). Na dobry alkohol, jako prezent zdecydowałoby się tylko 7,5% ankietowanych. Najmniej popularne okazały się być bony na przygodę - na przykład skok ze spadochronu (6,8%) lub na wycieczkę (6,2%) oraz abonamenty do kina / teatru – na ten prezent zdecydowałoby się zaledwie 2,7% respondentów.
Dzieciom książka czy słodycze?
Wybranie idealnego prezentu dla dziecka może okazać się jeszcze trudniejsze. To przecież właśnie najmłodszym święta kojarzą się najbardziej z podarunkami. Zadanie znacznie ułatwiają listy do Świętego Mikołaja. Co jednak zrobić w przypadku, gdy nasze pociechy są już za duże na ich pisanie? Czy wypada zapytać o wymarzony prezent? A może powinna to być niespodzianka? Wyniki badania wyraźnie pokazują, że Polacy najczęściej decydują się na zakup zabawki dla dziecka – czyni to ok. 20% Polaków. W drugiej kolejności, Polacy zakupiliby coś edukacyjnego – na przykład edukacyjną grę planszową (14,2%) lub sprzęt elektroniczny (14,2%). Wśród wymienianych prezentów znalazła się również książka – 13,5% respondentów zdecydowałoby się na jej zakup. Ubrania dla dziecka zakupiłoby jedynie 11,9%. Niezwykle popularne wśród dzieci gry komputerowe wymieniło jedynie 8% ankietowanych. Na ostatnim miejscu Polacy kupiliby sprzęt lub ubrania sportowe (7,1%).
Wycieczka dla teściowej?
Jeżeli mamy trudności z kupieniem odpowiedniego prezentu mężowi czy córce, to może pomysły na podarunki dla dalszej rodziny przychodzą nam łatwiej? Czasami źle dobrany prezent dla teściowej może skończyć się rodzinną awanturą i skutecznie zepsuć święta. Gdy nie wiemy, co wybrać, zdecydujmy się na to, co większość Polaków, a na pewno unikniemy niepotrzebnych kontrowersji. Okazuje się, że na święta najchętniej kupujemy teściowej kosmetyki – aż 34,2% z nas wybrałoby właśnie ten prezent. Kosmetyki wybieramy chętnie także dla teścia (16,7%). W przypadku prezentu dla teściowej popularnością cieszą się również perfumy (19,2%) oraz karty upominkowe do ulubionego sklepu (12,3%). Z kolei, najlepszym prezentem dla teścia, zdaniem respondentów jest dobry alkohol (37,9%). Teściowej alkohol podarowałoby jedynie 11% z nas. Jako prezent dla teścia Polacy widzą ponadto perfumy (10,6%) oraz sprzęt elektroniczny (9,1%).
A co sami chcielibyśmy dostać?
Mówi się, że sprawianie prezentów innym daje więcej przyjemności niż ich otrzymywanie. Kto nie lubi być obdarowywanym? Zazwyczaj cieszymy się z każdego upominku, bo przecież liczy się pamięć bliskich. Jednak czasami podczas odpakowywania prezentów niezwykle przydatne okazują się umiejętności aktorskie. W tym roku Polacy najbardziej liczą na otrzymanie sprzętu elektronicznego (16,6%). Na równi – jako świąteczny prezent widzielibyśmy kartę podarunkową do ulubionego sklepu (14,2%) lub perfumy (14,2%). Ubrania chciałoby otrzymać 13% Polaków, a kosmetyki 11,8%. O kuponie na wakacje marzy tylko 10,1% ankietowanych.
Niezależnie od tego, czy o prezentach dla bliskich myślimy już latem, czy też kupujemy coś na ostatnią chwilę, pamiętajmy, żeby nie zapominać o tym, co najważniejsze – o magii wspólnych chwil. Czas spędzony z rodziną jest o wiele cenniejszy od najwspanialszego nawet podarunku.
O badaniu
Badanie przeprowadzone metodą CAWI w październiku 2015, n=800, próba reprezentatywna użytkowników Internetu, w wieku 20-55 przez Ipsos na zlecenia wonga.com