technologie ekonomia/biznes/finanse
Firmy nie potrafią dostosować modeli działania IT do potrzeb rynku
Współpraca z biznesem, wdrożenie zasad prowadzenia projektów metodą „agile” oraz samofinansowanie dużych przedsięwzięć informatycznych to największe wyzwania, przed jakimi stoją działy IT w dużych przedsiębiorstwach. Takie wnioski płyną z raportu „Restart IT. Co wyróżnia cyfrowych liderów?" opracowanego przez międzynarodową firmę doradczą Bain & Company. Badanie pokazuje, że nawet największe organizacje nie posiadają wystarczających kompetencji do skutecznego przeprowadzenia cyfrowej transformacji.
Eksperci Bain & Company przeanalizowali jak z wyzwaniem dostosowania usprawnień w obszarze IT do potrzeb współczesnego rynku radzą sobie firmy z Europy i Ameryki Północnej. Badanie objęło swoim zasięgiem ponad 250 przedsiębiorstw. Wyniki są jednoznaczne – ponad połowie z nich brakuje strategii oraz odpowiednich narzędzi, by móc w pełni wykorzystać posiadane zasoby technologiczne – zarówno osobowe, jaki i techniczne.
Wśród największych wyzwań, stojących przed firmami zdiagnozowano trzy podstawowe:
- określenie priorytetów w działaniach IT
- wdrożenia nowoczesnej organizacji IT (tzn. metoda „agile”)
- efektywne finansowanie procesu zmian IT
Jak wynika z raportu, większość przedsiębiorstw traktuje rozwiązanie powyższych kwestii jako oddzielne projekty, co okazuje się podstawowym błędem. Organizacje, którym udało się z sukcesem przeprowadzić cyfrową transformację, przykładają szczególną uwagę do równego traktowania wspomnianych wyzwań wzajemnie oddziałujących na siebie, a w efekcie na cały model operacyjny.
Punktem wyjścia do zmodernizowania obszaru IT jest zapewnienie odpowiedniego zaplecza kadrowego. Firmy, które najlepiej radzą sobie z wdrażaniem nowoczesnych modeli IT tworzą unikalne ścieżki kariery, w których rozwój pracowników obejmuje nie tylko doskonalenie umiejętności technicznych, ale również poszerzanie wiedzy biznesowej. Oznacza to konieczność inwestycji we własne zasoby kadrowe. Wyniki naszych badań pokazują, że dwukrotnie bardziej efektywne jest wyszkolenie obecnych pracowników, niż szukanie ich np. u konkurencji – wyjaśnia Wojciech Kuśnierek, Senior Consultant w Bain & Company odpowiedzialny za praktykę IT.
Z raportu Bain & Company wynika, że rozwój pracowników jest dla firm bardzo istotną kwestią. Zwraca na to uwagę aż 51 proc. badanych. Jednak według zarządzających, w kontekście nadchodzących zmian technologicznych, aż 35 proc. kadr IT wymaga podniesienia posiadanych kwalifikacji.
Współpraca z biznesem
Drugim elementem stanowiącym wyzwanie dla firm jest ścisła współpraca pomiędzy działem IT a biznesem. Jej podstawą powinno być wzajemne zrozumienie, prowadzące do osiągnięcia długoterminowych celów. Dział IT nie tylko powinien mieć ich świadomość, ale również zdawać sobie sprawę, w jaki sposób narzędzia IT mogą pomóc w ich realizacji.
Badania pokazują, że przedsiębiorstwa, które z transformacją IT radzą sobie najlepiej, stale inwestują w rozwój zasobów. Wśród firm, które w badaniu osiągnęły najlepsze wyniki, aż 71 proc. tworzy i finansuje wieloletnie działania w zakresie innowacji. Liderzy przeznaczają na ten cel nawet pięciokrotnie wyższe nakłady finansowe niż pozostałe firmy ujęte w badaniu.
Efektywne finansowanie
Ostatnim z najważniejszych wyzwań są kwestie związane z finansami. Transformacja cyfrowa to wieloletni proces wymagający sporych nakładów, dlatego też tak ważna jest umiejętność przekuwania go w oszczędności finansowe. Jedynie 20 proc. badanych firm jest
w stanie samofinansować transformację IT do nowoczesnych modeli, bez generowania dodatkowych kosztów. Najlepsze wyniki osiągają firmy które przyjmują zasadę „czystej kartki”. To podejście wymaga weryfikacji tego, jak dział IT funkcjonuje i czym dokładnie się zajmuje. Drugim elementem jest rezygnacja ze zbędnych zadań i koncentracja wyłącznie na najistotniejszych projektach. Oba czynniki mogą w efekcie przynieść oszczędności rzędu 20 lub nawet 30 proc.
Modernizacja modelu IT w wielu firmach to już niemal konieczność. Jeśli organizacja nie jest w stanie sprostać wymaganiom klientów – na przykład w kwestii personalizacji usług, czy zwiększenia ich wygody – może być pewna, że inne firmy to wykorzystają. Cyfrowi liderzy, którzy w naszym badaniu są wyraźnie widoczni, zdecydowali się na transformacje modelu IT, która pozwala im wyprzedzić konkurencję nawet o kilka lat – podsumowuje Kuśnierek
informacje o firmie
***
O Bain & Company
Bain & Company jest firmą konsultingową, do której zwracają się światowi liderzy biznesu w celu poprawy wyników swoich firm. Bain pomaga klientom w zakresie strategii, operacji, technologii, organizacji, funduszy private equity oraz fuzji i przejęć, dzięki czemu klienci firmy wprowadzają zmiany i odnotowują większe zyski. Sukces w Bain mierzony jest wynikami klientów. Dzięki wsparciu firmy, klienci uzyskują czterokrotnie wyższe niż przeciętne wzrosty wartości akcji. Firma powstała w 1973 roku, a obecnie liczy 51 biur 33 krajach na świecie. Dodatkowe informacje znajdą Państwo na www.bain.com oraz na Twitterze @BainAlerts.
informacje o firmie
***
O Bain & Company
Bain & Company jest firmą konsultingową, do której zwracają się światowi liderzy biznesu w celu poprawy wyników swoich firm. Bain pomaga klientom w zakresie strategii, operacji, technologii, organizacji, funduszy private equity oraz fuzji i przejęć, dzięki czemu klienci firmy wprowadzają zmiany i odnotowują większe zyski. Sukces w Bain mierzony jest wynikami klientów. Dzięki wsparciu firmy, klienci uzyskują czterokrotnie wyższe niż przeciętne wzrosty wartości akcji. Firma powstała w 1973 roku, a obecnie liczy 51 biur 33 krajach na świecie. Dodatkowe informacje znajdą Państwo na www.bain.com oraz na Twitterze @BainAlerts.