sprawy społeczne ekonomia/biznes/finanse

Wielkanoc kosztuje nas ponad 360 zł – trzy razy więcej niż zwykły weekend

26.03.2015 | Provident Polska SA

Na Święta Wielkanocne w tym roku Polacy wydadzą średnio 363 zł. To trzy razy więcej niż podczas zwykłego weekendu, ale nadal mniej niż na Boże Narodzenie. Czy różnica wynika z braku tradycji kupowania prezentów, czy może z wyższości jednego święta nad drugim?

W ramach cyklicznego badania opinii – Barometru Providenta okazuje się, że co drugi Polak (56 proc.) w 2015 roku wyda tyle samo na Święta Wielkanocne, co w poprzednim. Mimo, że jest to zdecydowanie niższa kwota od tej wydanej w grudniu, to i tak pieniądze, które przeznaczamy na Wielkanoc, blisko trzykrotnie przewyższają wydatki w normalny weekend. Jak wynika z badania na przygotowania najbliższych świąt mieszkańcy wsi chcą wydać prawie 3,5 razy wyższą kwotę, natomiast mieszkańcy miast 2,5 razy więcej niż wydają na zwykły, nieświąteczny weekend.

Sprawdziliśmy różnice pomiędzy wydatkami na święta w porównaniu z wydatkami na „normalny” weekend. Okazało się, że najwyższe dysproporcje dotyczą mieszkańców wsi oraz osób, które deklarują, że żyją oszczędnie i dzięki temu wystarcza im na wszystko. Najniższe natomiast dotyczą osób o niskich dochodach oraz mieszkańców największych miast. W przypadku pierwszej grupy możemy mówić o naturalnym braku potencjału na zwiększone wydatki, w przypadku drugiej decydują tu raczej zmiany kulturowe – komentuje Przemysław Kasza z działu badań Provident Polska.

Wyższość finansowa i emocjonalna

Na Wielkanoc wydajemy mniej niż na święta Bożego Narodzenia. Jesienią ubiegłego roku 65 proc. badanych przyznało, na zakupy przed Wigilią planują przeznaczyć co najmniej 500 zł. W przypadku Świąt Wielkanocnych taką kwotę zadeklarowała tylko jedna piąta badanych. Natomiast co trzeci Polak (33 proc.) planuje wydać na zbliżające się święta mniej niż 300 zł.

Największa część tej kwoty zostanie prawdopodobnie przeznaczona na artykuły spożywcze. Zaskakujące może być, że mieszkańcy miast powyżej 200 tysięcy w proporcji do dochodów najmniej angażują się finansowo w najbliższe święta.

Wydatki na Święta Bożego Narodzenia wiążą się nie tylko z wydatkami na prezenty, czy artykuły spożywcze. Oprócz upominków i dekoracji, wybieramy te święta na wyjątkowe chwile, takie jak zaręczyny, czy ogłoszenie ważnej decyzji. Święta Wielkanocne natomiast bardziej wiążą się z uroczystościami religijnymi i czasem spędzonym w domu – mówi Przemysław Kasza.

Tradycja z zachodu

W przeciwieństwie do Bożego Narodzenia, myśląc o Wielkanocy, nie myślimy o prezentach. Mimo, że ponad połowa ankietowanych nie zamierza obdarować swoich bliskich przy okazji zbliżających się świąt, to jednak 33 proc. deklaruje chęć zakupu upominku. Ci, którzy zamierzają kupić prezent przeznaczą na niego ok. 127 zł.

Warto zauważyć, że planowane teraz wydatki są niższe niż te przed świętami Bożego Narodzenia. Polacy nie są też skłonni do kupowania wielkanocnych prezentów. Zauważalny jest jednak trend wzrostowy. Być może ma to związek z migrantami, którzy przywożą swoje tradycje do naszego kraju, a być może po prostu podążamy za zachodnimi trendami – podsumowuje Przemysław Kasza.

O Barometrze Providenta

„Barometr Providenta” to cykliczne badanie Polaków, które pozwala na lepsze zrozumienie zachowań i decyzji finansowych konsumentów. Provident obsługuje aktualnie ponad 853 tysięcy klientów w całej Polsce, dzięki czemu wyniki badania pokazują prawidłowości i zachowania, które są charakterystyczne dla Polaków o średnich i niższych dochodach.

*Badanie zrealizował PBS w dniach 13-15.03.2015 r. na ogólnopolskiej próbie n=1000 Polaków w wieku 15+.

kontakt dla mediów
Piotr Wardziak
Koordynator ds. Projektów PR, Provident Polska
Piotr Wardziak

piotr.wardziak@provident.pl

tel: 22 455 49 28

informacje o firmie

Podstawowe informacje o Provident Polska S.A.

Provident Polska S.A jest częścią grupy finansowej International Personal Finance. Firma jest notowana na Londyńskiej Giełdzie Papierów Wartościowych, a także – w ramach notowań równoległych – na Giełdzie Papierów Wartościowych w Warszawie..

W Polsce Provident działa od 1997 roku i jest największą firmą wchodzącą w skład International Personal Finance. Firma oferuje drobne niezabezpieczone pożyczki krótkoterminowe 2,6 milionom Klientów, którzy nie otrzymali kredytu w innych instytucjach finansowych w Polsce, Czechach, Słowacji, Węgrzech, Meksyku, Rumunii, Litwie i Bułgarii. W drugim kwartale 2015 r. rozpocznie działalność także w Hiszpanii . Provident jest członkiem Pracodawców RP i Polskiej Konferencji Pracodawców Prywatnych „Lewiatan”, członkiem Brytyjsko-Polskiej Izby Handlowej, partnerem strategicznym Forum Odpowiedzialnego Biznesu oraz członkiem Centrum Wolontariatu. Firma angażuje się w szereg inicjatyw społecznych, m.in. prowadzi program wolontariatu pracowniczego „Tak! Pomagam” oraz ogólnopolski program grantowy „Wokół Nas”.

Provident zdobył wiele prestiżowych nagród i wyróżnień, między innymi: Perły Polskiej Gospodarki w sektorze finansowym. Jest także jednym z laureatów konkursu Inwestor w Kapitał Ludzki, a także trzykrotnym laureatem procesu certyfikacji Top Employer (2013, 2014, 2015) oraz Najlepsi Pracodawcy Aon Hewitt. Firma jest notowana w prestiżowych rankingach, w tym na liście 500 największych firm „Rzeczpospolitej”, na której Provident zajął 239. miejsce pod względem przychodów. W 2013 roku Biuro Zarządzania Projektami Provident Polska (z ang. Project Management Office) zostało uhonorowane przez grono największych autorytetów w zakresie zarządzania projektami w Polsce tytułem „Najbardziej Dojrzałego PMO na rynku polskim w 2013 roku”. W 2014 roku firma zajęła również 6. miejsce wśród najbardziej odpowiedzialnych społecznie firm w kategorii organizacji finansowych w rankingu Dziennika Gazety Prawnej. W marcu 2015 roku Provident otrzymał od Pulsu Biznesu tytuł Etyczna Firma, a Gazeta Finansowa przyznała firmie nagrodę Finansowa Marka Roku 2015.

załączniki

kontakt dla mediów
Piotr Wardziak
Koordynator ds. Projektów PR, Provident Polska
Piotr Wardziak

piotr.wardziak@provident.pl

tel: 22 455 49 28

informacje o firmie

Podstawowe informacje o Provident Polska S.A.

Provident Polska S.A jest częścią grupy finansowej International Personal Finance. Firma jest notowana na Londyńskiej Giełdzie Papierów Wartościowych, a także – w ramach notowań równoległych – na Giełdzie Papierów Wartościowych w Warszawie..

W Polsce Provident działa od 1997 roku i jest największą firmą wchodzącą w skład International Personal Finance. Firma oferuje drobne niezabezpieczone pożyczki krótkoterminowe 2,6 milionom Klientów, którzy nie otrzymali kredytu w innych instytucjach finansowych w Polsce, Czechach, Słowacji, Węgrzech, Meksyku, Rumunii, Litwie i Bułgarii. W drugim kwartale 2015 r. rozpocznie działalność także w Hiszpanii . Provident jest członkiem Pracodawców RP i Polskiej Konferencji Pracodawców Prywatnych „Lewiatan”, członkiem Brytyjsko-Polskiej Izby Handlowej, partnerem strategicznym Forum Odpowiedzialnego Biznesu oraz członkiem Centrum Wolontariatu. Firma angażuje się w szereg inicjatyw społecznych, m.in. prowadzi program wolontariatu pracowniczego „Tak! Pomagam” oraz ogólnopolski program grantowy „Wokół Nas”.

Provident zdobył wiele prestiżowych nagród i wyróżnień, między innymi: Perły Polskiej Gospodarki w sektorze finansowym. Jest także jednym z laureatów konkursu Inwestor w Kapitał Ludzki, a także trzykrotnym laureatem procesu certyfikacji Top Employer (2013, 2014, 2015) oraz Najlepsi Pracodawcy Aon Hewitt. Firma jest notowana w prestiżowych rankingach, w tym na liście 500 największych firm „Rzeczpospolitej”, na której Provident zajął 239. miejsce pod względem przychodów. W 2013 roku Biuro Zarządzania Projektami Provident Polska (z ang. Project Management Office) zostało uhonorowane przez grono największych autorytetów w zakresie zarządzania projektami w Polsce tytułem „Najbardziej Dojrzałego PMO na rynku polskim w 2013 roku”. W 2014 roku firma zajęła również 6. miejsce wśród najbardziej odpowiedzialnych społecznie firm w kategorii organizacji finansowych w rankingu Dziennika Gazety Prawnej. W marcu 2015 roku Provident otrzymał od Pulsu Biznesu tytuł Etyczna Firma, a Gazeta Finansowa przyznała firmie nagrodę Finansowa Marka Roku 2015.