Cushman & Wakefield

Trójmiasto kusi i przyciąga przedsiębiorców — już 13 proc. z nich planuje rozwój firm właśnie w Gdańsku, Gdyni bądź Sopocie

Coraz większa grupa właścicieli firm wysoko ocenia potencjał biznesowy Pomorza i chce tam rozwijać biznes – wynika z raportu „Potencjał inwestycyjny Trójmiasta”. Do Gdańska, Gdyni i Sopotu najbardziej przyciąga ich atrakcyjność miejsca do życia oraz potencjał naukowy (odpowiednio 8,1 pkt. oraz 7,9 pkt. w 10-stopniowej skali). Trójmiejski rynek biurowy należy do ścisłej czołówki rynków regionalnych, a zasób 775 tys. mkw. nowoczesnej powierzchni biurowej zapewnia aktualnie 3. miejsce w Polsce. Na tak wysoką ocenę w szczególności miały wpływ dostępność i jakość powierzchni biurowej (odpowiednio 8,3 i 8,2 pkt.). Wysoko został oceniony również dojazd do biura (7,1 pkt.). - Większość nowoczesnych budynków biurowych w Trójmieście jest stosunkowo młoda, powstały w ciągu kilku ostatnich lat. Lokalni deweloperzy, aby przyciągnąć nowych inwestorów, przykładali szczególną uwagę do jakości, efektywności oraz lokalizacji powierzchni. Czyli takiego pakietu funkcjonalności budynku, który może służyć jako narzędzie do wygrania walki o pracownika, co na współczesnym rynku staje się coraz większym wyzwaniem. Stąd tak wysoka ocena zarówno dostępności, jakości oraz dojazdu do obiektów biurowych w stosunku do innych miast – powiedział Adam Schroeder, Associate, Manager of Tricity Office, Dział Wynajmu Powierzchni Biurowych, Cushman & Wakefield.

23.10.2019 | Cushman & Wakefield

Zmiany w handlu powodują polaryzację na europejskim rynku centrów handlowych

Z najnowszego raportu międzynarodowej firmy doradczej Cushman & Wakefield wynika, że wyzwania i zmiany zachodzące w sektorze handlowym nadal wpływają na dynamikę rozwoju rynku centrów handlowych w Europie przy jednocześnie dużym zróżnicowaniu aktywności deweloperskiej pomiędzy poszczególnymi krajami i miastami. Ze względu na wielkość rynku najwięcej nowej powierzchni w pierwszej połowie 2019 roku powstało w Rosji – blisko 200 tys. m kw. (wzrost o 13% rok do roku). Z tego ponad 50% wybudowano w samej Moskwie, gdzie pomimo oddania do użytku dużego centrum handlowego wskaźniki pustostanów pozostały na niezmienionym poziomie. Pierwszą piątkę rynków, które odnotowały największy wzrost podaży w pierwszej połowie bieżącego roku, zamykają Włochy, Polska, Francja i Niemcy. Małgorzata Dziubińska, Associate Director w dziale Doradztwa i Badań Rynkowych, Cushman & Wakefield, dodaje: „Rosnące nasycenie rynku, zmieniające się potrzeby i oczekiwania klientów, a także intensywny rozwój handlu internetowego będą miały kluczowy wpływ na wygląd i funkcjonowanie branży nieruchomości handlowych w najbliższej przyszłości. Konieczna jest nie tylko optymalizacja tenant mixu polegająca na zróżnicowaniu oferty i zaproponowaniu unikatowych funkcji, które pozwolą odróżnić dane centrum handlowe od obiektu konkurencyjnego, ważne są też modernizacje w zakresie architektury i wystroju budynku tak, aby samo przebywanie w nim stawało się ciekawym i przyjemnym doświadczeniem. Bardzo istotna jest również wiarygodność, właściwa komunikacja i budowanie głębszej relacji z klientem, a także bardzo wysoki poziom obsługi, stanowiącej ostatnie, ale najważniejsze ogniwo komunikacji z klientem”.

17.10.2019 | Cushman & Wakefield